Příklad z praxe

Jak účtuje podnikatel, který inzeruje své služby na slevovém portálu?

Pan Novák je majitelem horského penzionu a na slevovém portálu nabídl čtyřdenní ubytování pro dva za 3000 Kč. Po ukončení akce bylo prodáno 20 voucherů. Jak by měl pan Novák postupovat při účtování poskytnutých služeb?

a) Má smluvní ujednání se slevovým portálem, který služby nakupuje a prodává a který vzhledem k tomu koncovému zákazníkovi vystaví fakturu:

Pan Novák vystaví fakturu slevovému portálu na 60 000 Kč (pokud je plátcem DPH, tak včetně DPH – snížená sazba za ubytování). Poté od slevového portálu obdrží fakturu na provizi za zprostředkování reklamy (například 15 000 Kč + DPH 21 %). Obě strany si fakturační částky započtou. Slevový portál pak pošle panu Novákovi cca 45 000 Kč, tedy částku získanou od zákazníků poníženou o svoji provizi (v případě rozdílné sazby DPH nevyjde suma přesně 45 tisíc).

Pozn.: Komplikací může být účtování DPH. Pokud je slevový portál plátcem DPH a nakoupí službu od neplátce, musí ke stanovené částce přidat DPH a pak ji prodávat dál, což vyvozuje složitější ekonomickou situaci – i vyšší cenu pro koncového zákazníka.

b) Inzeruje na slevovém portálu, který se chová jako zprostředkovatel, a faktury vyřizuje dodavatel služby:

Pan Novák vystaví zákazníkům na požádání 20 faktur, každou na 3000 Kč (pokud je plátcem DPH, tak včetně DPH). Poté probíhá vše obdobně – pan Novák od slevového portálu obdrží fakturu na provizi za zprostředkování reklamy (například 15 000 Kč + DPH 21 %). Obě strany si fakturační částky započtou. Slevový portál pak pošle panu Novákovi rozdíl stejně, jako je uvedeno v předchozím případě. Problémy s účtováním DPH odpadají.

Zbývá vám ještě 60 % článku
První 2 měsíce předplatného za 40 Kč
  • První 2 měsíce za 40 Kč/měsíc, poté za 199 Kč měsíčně
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Nově všechny články v audioverzi
Máte již předplatné?
Přihlásit se