Buďte v obraze

Staňte se naším fanouškem na Facebooku a neunikne Vám žádná novinka na portále ProByznys.info

Jmenuje se Robert a je pro něj charakteristické, že cokoli dělá, dělá na poslední chvíli. Pozítří odjíždí na dovolenou do Dolomit a teprve včera si na e-shopu koupil vytouženou lyžařskou helmu. Dnes ráno si pročítá doručené e-maily a mezi změtí reklamních sdělení, které by ho zaujaly možná v případě, že by se jmenoval Květa a byl o generaci starší, objeví i zprávu, že jeho helma je připravena k odeslání. Ke zprávě je připojena produktová fotografie lyžařských brýlí, které nápadně ladí k jeho zakoupené helmě a co víc, dnes se prodávají s mimořádnou slevou, stačí jen kliknout na odkaz koupit hned..... I tak by mohl fungovat e-mailový marketing za použití transakčních zpráv o stavu uskutečněné objednávky.

Místo spamů užitečné informace a výzvy k akci

Sedm z deseti zákazníků nakupujících na e-shopech mají zájem o potvrzující zprávu, která by je informovala o zaplacení objednávky. O e-mail s notifikací o jejím odeslání mají zájem téměř všichni (97,1 %), kteří byli osloveni v průzkumu provedeném Markem Prokopem, předním konzultantem v oblasti e-commerce. Odpovídalo v něm na 700 respondentů z Česka.

"Jen málokdo pochybuje o důležitosti zasílání e-mailu s potvrzením objednávky, ale o potenciálu transakčních zpráv jako celku ví jen málokdo. Transakční zprávy mohou být klíčem k úspěšné e-mailové komunikaci, přesto je jejich využití zatím velmi omezené a jedná se o jednu z největších e-mail marketingových rezerv, se kterou se setkáváme," říká Jakub Olexa, výkonný ředitel společnosti Mailkit.

Na rozdíl od obchodních sdělení, která slouží k plošné propagaci nových produktů či služeb existujícím zákazníkům jsou transakční zprávy cílená sdělení zasílaná příjemcům v reakci na jejich činnosti. Například pokud si zákazník objedná zboží, je mu zasláno potvrzení přijetí objednávky.

Transakční e-maily se však nemusí týkat jen objednávek a obecně e-shopů, ale mnoha jiných aktivit a mohou mít různé cíle. "Zatímco potvrzení objednávky má obvykle pouze informativní cíl, doplněním o související zboží může mít cíl prodejní tak jako například opuštěný košík," vysvětluje význam transakčních zpráv Olexa a dodává: "Naopak zpráva s žádostí o hodnocení spokojenosti s nákupem má za cíl zlepšení vztahu se zákazníkem a získání zpětné vazby. Zpráva měsíc od poslední návštěvy naopak poslouží k reaktivaci zákazníka. Toto jsou jen příklady různých transakčních kampaní, které lze uplatnit v téměř jakémkoliv oboru podnikání a nemusí se týkat e-commerce, dokonce ani online podnikání."

Tím, že transakční e-maily jsou odesílané v návaznosti na konkrétní aktivitu příjemce, je nutné brát v potaz i to, že si žádají zcela odlišnou přípravu obsahu. Obecně platí, že transakční zprávy mají výrazně vyšší úspěšnost než hromadná reklamní sdělení. Vychází to z povahy zpráv - reklamní sdělení jsou obvykle plošná, minimálně personalizovaná a jen zlomek příjemců má zájem o jejich konkrétní obsah. Naopak u transakčních zpráv se jedná obvykle o vysoce personalizovaný obsah ve vztahu k příjemci a tyto zprávy jsou očekávané, což vede ke zvýšenému zájmu příjemců.

Existují čtyři základní druhy transakčních zpráv:

1. Uvítací zprávy - zprávy zasílané po dokončení registrace umožňují odesílateli navázat s příjemcem první kontakt, navést ho k důležitým informacím a požádat o potvrzení platnosti e-mailové adresy. Uvítací zpráva slouží jako doklad odesílateli, pomůže mu eliminovat podvodně zadané adresy a snížit riziko doručení dalších zpráv adresátům, kteří nedali souhlas.

2. Potvrzení/poděkování - už zmiňované potvrzení objednávky, poděkování za platbu, potvrzení o změně hesla či aktualizaci kontaktních údajů. To všechno jsou zprávy, které vám pomohou ujistit příjemce o tom, že požadovaná akce proběhla tak jak měla a zároveň vám umožní ho nasměrovat k dalšímu kroku, například poskytnout informace k zaplacení objednávky, nasměrovat na zákaznickou podporu, připomenout další údaje, které by zákazník měl aktualizovat a další.

3. Připomenutí/upozornění - do této kategorie patří například pravidelné faktury za služby, upomínky úhrady, upozornění, že prodejce reagoval na váš dotaz k produktu na e-shopu nebo připomenutí, že už je čas objednat vašemu partnerovi po delší době květinu. Tyto zprávy by měly být jednoduché, funkční a jasnou akcí pro příjemce.

4. Žádosti - jedná se různé průzkumy spokojenosti s čerpanými službami či nakoupenými produkty. U tohoto typu zpráv je velmi důležité, aby se příjemce okamžitě identifikoval s odesílatelem i službou či produktem, kterého se dotaz týká.

Článek pro předplatitele
Ještě na vás čeká 30 % článku. Pokračovat ve čtení můžete jako náš předplatitel.

Vedle přístupu k veškerému on-line obsahu HN můžete mít:

  • Mobilní aplikaci HN
  • Web bez reklam
  • Odemykání obsahu pro přátele
  • On-line archiv od roku 1995
  • a mnoho dalšího...

Máte již předplatné? Přihlaste se.

Přihlásit se

Zajímá vás jen tento článek? Dočtěte si ho za 19 Kč.

Nákup jednoho článku

Vyberte si způsob platby

Platba kartou
 Rychlá online platba

Zpracování osobních údajů a obchodní sdělení

Pokračováním v nákupu beru na vědomí, že mé osobní údaje budou zpracovány dle Zásad ochrany osobních a dalších zpracovávaných údajů, a souhlasím se Všeobecnými obchodními podmínkami vydavatelství Economia, a.s.

Nepřeji si dostávat obchodní sdělení týkající se objednaných či obdobných produktů společnosti Economia, a.s. »

Zaškrtnutím políčka přijdete o možnost získávat informace, které přímo souvisí s vámi objednaným produktem. Mezi tyto informace může patřit například: odkaz na stažení mobilní aplikace, aktivační kód pro přístup k audioverzi vybraného obsahu, informace o produktových novinkách a změnách, možnost vyjádřit se ke kvalitě našich produktů a další praktické informace a zajímavé nabídky.

KOUPIT ČLÁNEK
Čekejte Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.
Pozor Platbu nelze provést. Opakujte prosím akci později.

Zadejte e-mailovou adresu

Na e-mailovou adresu vám pošleme potvrzení o platbě. Zároveň vám založíme uživatelský účet, abyste si článek mohli po přihlášení kdykoliv přečíst.

Zdá se, že už se známe

Pod vámi uvedenou e-mailovou adresou již evidujeme uživatelský účet. Přihlaste se.

Jste přihlášen jako

Na e-mailovou adresu vám pošleme potvrzení o platbě.