Když tři kamarádi z Brna vystavili na Václavském náměstí dřevěný montovaný domek, chtěli jen vyzkoušet, jestli jejich nápad někoho zaujme. Jenže zájem o mobilní bydlení byl takový, že loni v zimě založili firmu.

Neměli však zázemí ani zkušenosti s podnikáním, a tak se zabydleli v prostorách Jihomoravského inovačního centra v Brně. Tam jim pomohli s kancelářemi, školeními, mikroúvěrem a podobně. "Teď prodáváme tři domky měsíčně, hodně jich jde i do zahraničí. A firma se rozrůstá," říká jednatel firmy Freedomky Libor Král.

Příklady center

- Jihomoravské inovační centrum v Brně (www.jic.cz)
- Podnikatelské a inovační centrum BIC Plzeň (www.bic.cz)
- InovaCentrum ČVUT (www.inovacentrum.cvut.cz)
- Technologické Inovační Centrum ČKD Praha (www.tic-ckd.cz)
- Centrum inovací Olomouc (www.icol.cz)
- Technologické inovační centrum (www.ticzlin.cz)
- Business innovation centre Ostrava (www.bicova.cz)
-
Třeboňské inovační centrum (www.tic.trebon.cz)
- Jihočeská agentura pro podporu inovačního podnikání (www.jaip.cz)
- Technologické centrum v Hradci Králové (www.tchk.cz)

Podobných příběhů v Česku přibývá. Začínající podnikatelé - často absolventi vysokých škol se zajímavými nápady - se stále častěji hlásí do takzvaných podnikatelských inkubátorů. Tato centra pomáhají inovativním firmám rozjet byznys. Jen do osmi největších českých a moravských inkubátorů se loni přihlásilo 462 zájemců, což je o 17 procent víc než rok předtím.

Třeba v již zmíněném Jihomoravském inovačním centru, které patří k největším v Česku, mají takový nával, že nyní uspěje jen každý osmý zájemce. "Ještě v roce 2004 se k nám hlásilo ročně 33 firem, teď jich je více než sto sedmdesát," říká mluvčí centra Helena Továrková. A to odhadují, že letos vzroste počet zájemců o dalších 50 procent.

Webové a IT projekty vedou

Stále více přihlášek začínajících podnikatelů však hlásí i menší inkubátory. Například do Technologického inovačního centra ve Zlíně se v roce 2009 přihlásily tři firmy, loni jich už byly dvě desítky.

"V Česku přibývá nově zakládaných firem s nějakou inovativní myšlenkou hlavně v oblasti internetových projektů, designu nebo multimédií. Tvoří už komunity a vzájemně se informují o možnostech, jaké inkubátor přináší," vysvětluje nárůst Petr Konečný ze zlínského centra.

Kanceláře, telefony i webináře

Inkubátorů, které nabízejí zázemí pro start firem, jsou v Česku desítky. Osm největších většinou spolupracuje s vysokými školami nebo jsou přímo jejich součástí. Tato centra nabízejí cokoli, co podnikatelé v danou chvíli potřebují: kanceláře, kopírky, telefony...

"Ale poskytujeme také třeba workshopy, školení nebo interaktivní přednášky přenášené on-line, aby někdo z Ostravy nemusel kvůli semináři jezdit až do Hradce Králové. Právě o tyto takzvané webináře je v poslední době velký zájem," říká Ilona Hůlková z Technologického centra v Hradci Králové.

Podnikatelské inkubátory mají většinou několik finančních zdrojů: částečně je platí stát, města i fondy Evropské unie. Například středně velké Technologické centrum v Hradci Králové ročně inkasuje od města a státu zhruba čtyři miliony korun.

Zvýšený zájem o inkubátory přináší i velkou konkurenci. Ne každý uspěje. "Ten záměr musí být v něčem zajímavý a mít potenciál na trhu. A uchazeči ho také musejí umět dobře osobně představit před speciální komisí, abychom viděli, jestli mají pro věc zápal," říká Daniela Sobieská, ředitelka zlínského technologického centra. Právě z něj vzešla například největší internetová dražební síň v Česku Aukro.cz. 

Článek pro předplatitele
Ještě na vás čeká 0 % článku. Pokračovat ve čtení můžete jako náš předplatitel.

Vedle přístupu k veškerému on-line obsahu HN můžete mít:

  • Mobilní aplikaci HN
  • Web bez reklam
  • Odemykání obsahu pro přátele
  • On-line archiv od roku 1995
  • a mnoho dalšího...

Máte již předplatné? Přihlaste se.

Přihlásit se

Zajímá vás jen tento článek? Dočtěte si ho za 19 Kč.

Nákup jednoho článku

Vyberte si způsob platby

Platba kartou
 Rychlá online platba

Zpracování osobních údajů a obchodní sdělení

Pokračováním v nákupu beru na vědomí, že mé osobní údaje budou zpracovány dle Zásad ochrany osobních a dalších zpracovávaných údajů, a souhlasím se Všeobecnými obchodními podmínkami vydavatelství Economia, a.s.

Nepřeji si dostávat obchodní sdělení týkající se objednaných či obdobných produktů společnosti Economia, a.s. »

Zaškrtnutím políčka přijdete o možnost získávat informace, které přímo souvisí s vámi objednaným produktem. Mezi tyto informace může patřit například: odkaz na stažení mobilní aplikace, aktivační kód pro přístup k audioverzi vybraného obsahu, informace o produktových novinkách a změnách, možnost vyjádřit se ke kvalitě našich produktů a další praktické informace a zajímavé nabídky.

KOUPIT ČLÁNEK
Čekejte Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.
Pozor Platbu nelze provést. Opakujte prosím akci později.

Zadejte e-mailovou adresu

Na e-mailovou adresu vám pošleme potvrzení o platbě. Zároveň vám založíme uživatelský účet, abyste si článek mohli po přihlášení kdykoliv přečíst.

Zdá se, že už se známe

Pod vámi uvedenou e-mailovou adresou již evidujeme uživatelský účet. Přihlaste se.

Jste přihlášen jako

Na e-mailovou adresu vám pošleme potvrzení o platbě.