O adopci nejnovějších konceptů, jako jsou cloud nebo mobilita, už firmy nepochybují. Další velké technologické téma podnikové informatiky ale představuje využití velkých dat. Téměř polovina (45 %) podniků, která je umí aktivně využívat, očekává v příštích 12 měsících finanční růst. Mezi těmi, kdo s daty nepracují, je optimistických jen pětina. Ukázal to nový ročník studie Náskok díky technologiím mezi malými a středními podniky, kterou si každoročně nechává zpracovat Microsoft. Průzkum se dotazoval 6 200 z celkem 20 evropských zemí.

Big Data

Big data lze definovat jako velké množství různorodých dat, které mohou IT technologie zpracovat, roztřídit, vizualizovat a podniky je mohou ihned využít ve svůj prospěch. Big Data proto ovlivňují manažerské rozhodování i obchodní procesy. 

Tento trend se začíná projevovat i v Česku, kde více než dvě pětiny (43 %) "datově zdatných" firem plánuje růst, oproti třetině podniků, které s daty nepracují. Ondřej Novodvorský, ředitel pro malé a střední firmy ve společnosti Microsoft ČR k tomu dodal: "Podniky, které umí vytěžit hodnotu ze svých dat, budou v Evropě i v Česku hlavním hnacím motorem ekonomického růstu. Častěji totiž vstupují na nové trhy, mají produktivnější týmy a dokážou navázat pevnější vztah se svými zákazníky.

Big data - objevený poklad?

Velké data už dávno nejsou doménou velkých podniků. "Firmy všech velikostí dnes doslova sedí na pokladu - neustále rostoucím objemu informací, od dat o zákaznících a obchodu až po trendy v odvětví. Pro malé a střední podniky představují jedinečnou konkurenční výhodu, protože většinu dat, které potřebují k tomu, aby rostly, už mají. Stačí jen začít je systematicky používat. Dobrá zpráva je, že nástroje, které k tomu potřebují, jsou dnes jednoduché a  finančně velmi dostupné", doplnil Novodvorský.

Firmy umí ze svých dat vytěžit skutečnou příležitost ve třech hlavních oblastech.

Využívají data pro vyhledávání a udržení si zákazníků

Získat a udržet si nové zákazníky je pro firmy největší výzvou pro příštích 12 měsíců. Shodly se na tom dvě třetiny šéfů evropských malých a středních podniků, v Česku dokonce tři čtvrtiny. Práce s daty hraje právě zde velkou roli - dvě třetiny evropských (63 %) a více než polovina českých (54 %) zaměstnanců, kteří aktivně pracují s daty, se cítí být připraveny na nalézání nových zákazníků a nového byznysu. Naopak u těch, kteří s daty nepracují, se jedná pouze o zhruba třetinu (37 %), resp. čtvrtinu zaměstnanců. Podobně je tomu i u schopnosti vytvářet silnější vazby se stávajícími zákazníky.

Využívají data pro budování silného obchodního týmu

Pro šéfy je jedním z největších interních problémů zajistit, aby jejich lidé měli potřebné obchodní dovednosti a byli schopni dělat správná rozhodnutí. I zde pomáhá chytré používání moderních technologií a dat  – 57 procent evropských a 54 procent českých "datově zdatných" firem uvádí, že moderní technologie zvyšují týmovou produktivitu (vs. 23 % evropských a 13 % českých firem, které data aktivně nevyužívají).

"Schopnost pracovat s daty bude hrát stále větší roli i v malém a středním podnikání. Přístup k datům kdykoli a odkudkoli umožňuje firmám mnohem pružněji reagovat a řídit svůj byznys mnohem efektivněji a novými způsoby," doplnil Novodvorský.

Data pomáhají inovovat a odlišit se

Celých 70 procent podniků, které pracují s daty, věří, že digitální technologie zlepšují jejich schopnost inovovat (vs. 50 % ostatních). Znalosti, které díky datům získají, jim pomáhají vytvářet nové obchodní modely a strategie, a získat náskok před konkurencí.

Malé a střední podniky jsou skutečným motorem ekonomického růstu. Podle Evropské komise představují 99 procent celého obchodu Evropské unie a celé dvě třetiny zaměstnanosti v soukromém sektoru. "Je proto v zájmu všech, aby byly ochotny a schopny používat nejmodernější nástroje, včetně efektivní práce s daty," uzavřel Novodvorský.

Článek pro předplatitele
Ještě na vás čeká 0 % článku. Pokračovat ve čtení můžete jako náš předplatitel.

Vedle přístupu k veškerému on-line obsahu HN můžete mít:

  • Mobilní aplikaci HN
  • Web bez reklam
  • Odemykání obsahu pro přátele
  • On-line archiv od roku 1995
  • a mnoho dalšího...

Máte již předplatné? Přihlaste se.

Přihlásit se

Zajímá vás jen tento článek? Dočtěte si ho za 19 Kč.

Nákup jednoho článku

Vyberte si způsob platby

Platba kartou
 Rychlá online platba

Zpracování osobních údajů a obchodní sdělení

Pokračováním v nákupu beru na vědomí, že mé osobní údaje budou zpracovány dle Zásad ochrany osobních a dalších zpracovávaných údajů, a souhlasím se Všeobecnými obchodními podmínkami vydavatelství Economia, a.s.

Nepřeji si dostávat obchodní sdělení týkající se objednaných či obdobných produktů společnosti Economia, a.s. »

Zaškrtnutím políčka přijdete o možnost získávat informace, které přímo souvisí s vámi objednaným produktem. Mezi tyto informace může patřit například: odkaz na stažení mobilní aplikace, aktivační kód pro přístup k audioverzi vybraného obsahu, informace o produktových novinkách a změnách, možnost vyjádřit se ke kvalitě našich produktů a další praktické informace a zajímavé nabídky.

KOUPIT ČLÁNEK
Čekejte Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.
Pozor Platbu nelze provést. Opakujte prosím akci později.

Zadejte e-mailovou adresu

Na e-mailovou adresu vám pošleme potvrzení o platbě. Zároveň vám založíme uživatelský účet, abyste si článek mohli po přihlášení kdykoliv přečíst.

Zdá se, že už se známe

Pod vámi uvedenou e-mailovou adresou již evidujeme uživatelský účet. Přihlaste se.

Jste přihlášen jako

Na e-mailovou adresu vám pošleme potvrzení o platbě.