Pokračující nárůst podnikání žen nebo podnikání jako vedlejší činnost, to jsou trendy uplynulých let mezi českými podnikateli. Vyplývá to z analýzy, kterou provedla Asociace malých a středních podniků a živnostníků ČR (AMSP ČR) v rámci projektu Podnikavá žena. 

Buďte v obraze

Staňte se naším fanouškem na Facebooku a neunikne Vám žádná novinka na portále ProByznys.info

Zatímco počet podnikatelů od roku 2011 stagnuje, počet podnikatelek výrazně roste. Ženy dnes tvoří třetinu české podnikatelské základny. Nejvíce (téměř 70 %) jich podniká ve věkové skupině 25 až 54 let. "Není to jen o zvyšujícím se počtu žen v podnikání, ale i o jejich úspěšnosti. Začíná se projevovat, že ženská rafinovanost, odolnost, schopnost jít za výsledkem a ne za vítězstvím a střízlivost z dosažených úspěchů jsou současném podnikání základními předpoklady úspěchu," říká Karel Havlíček, předseda AMSP ČR.

Ženy podnikatelky se stávají úspěšnými, přestože podnikání u nich bývá mnohdy reakcí na obtížnou životní situaci, například ztrátu zaměstnání. Podle dřívějšího průzkumu AMSP ČR jsou pak se svým způsobem života a prací spokojenější než v rolích žen závislých na jednom zaměstnavateli a více si uvědomují výhody nezávislosti. 

"Ženy je třeba motivovat k podnikatelské činnosti snižováním jejich strachu z doposud neznámé činnosti. Je třeba jim poskytovat informace o tom, co živnost obnáší a na konkrétních příkladech ukazovat jak s podnikáním začít. Reálný příběh ženy v podobné životní zkušenosti může být pro začínající podnikatelku zásadní motivací. Ženy začínají čím dál více tvořit networkingové skupiny, vzájemné spolupráce a podporují sdílení a synergii, a to je ta správná cesta," říká k trendu podnikání žen Eva Čejková Vašková, jednatelka ŽENY s.r.o.

Roste počet právnických osob

Stagnující počet živnostníků mezi muži je částečně způsoben jejich přirozeným přechodem k podnikání formou "eseróčka". Počet právnických osob totiž konstantně roste. Oproti roku 2009 je nárůst společností třetinový. 

Zdroj: ČSSZ

Naopak ale dochází k trvalému poklesu osob samostatně výdělečně činných v hlavní činnosti. Na jejich úkor roste počet těch, které mají podnikání jako vedlejší činnost. 

OSVČ 2011 2012 2013 2014
hlavní činnost 649 990 627 596 602 395 586 112
vedlejší činnost 351 774 366 492 374 833 386 244
Celkem 1 001 764 994 088 977 228 972 356

Zdroj: ČSSZ

"Být podnikatelem je dnes snadnější než kdy dřív – k podnikání stačí jako doklad výpis z živnostenského rejstříku a jsou zde menší požadavky na délku praxe, bezúhonnost a bezdlužnost," říká k tomu Jan Mládek, ministr průmyslu a obchodu.

Počet živnostenských oprávnění na jednoho podnikatele roste u mužů i žen. Muži zvyšují rozsah svých aktivit, ale nepřibývá jich. Na jednoho muže dnes připadá 1,5 živnostenských oprávnění, na ženu pak 1,3. Vedle toho, že roste počet podnikatelek, se navyšuje i rozsah jejich podnikatelských aktivit. Největší podíl (75 %) má u žen živnost volná, u mužů je to řemeslná živnost. U obou pohlaví ovšem zažívají boom živnosti vázané a koncesované. Podnikatelé si tak troufají stále více i na náročnější podnikatelské aktivity.

Mezi silné podnikatelské regiony patří tradičně Praha a Severní a Jižní Morava (tedy ty, kde se nacházejí největší městské aglomerace – Praha, Brno a Ostrava), největší dynamiku v posledních letech ovšem vykazují střední Čechy, které postupně přebírají dřívější roli Prahy. 

Článek pro předplatitele
Ještě na vás čeká 0 % článku. Pokračovat ve čtení můžete jako náš předplatitel.

Vedle přístupu k veškerému on-line obsahu HN můžete mít:

  • Mobilní aplikaci HN
  • Web bez reklam
  • Odemykání obsahu pro přátele
  • On-line archiv od roku 1995
  • a mnoho dalšího...

Máte již předplatné? Přihlaste se.

Přihlásit se

Zajímá vás jen tento článek? Dočtěte si ho za 19 Kč.

Nákup jednoho článku

Vyberte si způsob platby

Platba kartou
 Rychlá online platba

Zpracování osobních údajů a obchodní sdělení

Pokračováním v nákupu beru na vědomí, že mé osobní údaje budou zpracovány dle Zásad ochrany osobních a dalších zpracovávaných údajů, a souhlasím se Všeobecnými obchodními podmínkami vydavatelství Economia, a.s.

Nepřeji si dostávat obchodní sdělení týkající se objednaných či obdobných produktů společnosti Economia, a.s. »

Zaškrtnutím políčka přijdete o možnost získávat informace, které přímo souvisí s vámi objednaným produktem. Mezi tyto informace může patřit například: odkaz na stažení mobilní aplikace, aktivační kód pro přístup k audioverzi vybraného obsahu, informace o produktových novinkách a změnách, možnost vyjádřit se ke kvalitě našich produktů a další praktické informace a zajímavé nabídky.

KOUPIT ČLÁNEK
Čekejte Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.
Pozor Platbu nelze provést. Opakujte prosím akci později.

Zadejte e-mailovou adresu

Na e-mailovou adresu vám pošleme potvrzení o platbě. Zároveň vám založíme uživatelský účet, abyste si článek mohli po přihlášení kdykoliv přečíst.

Zdá se, že už se známe

Pod vámi uvedenou e-mailovou adresou již evidujeme uživatelský účet. Přihlaste se.

Jste přihlášen jako

Na e-mailovou adresu vám pošleme potvrzení o platbě.