Častým problémem při jednání s "obtížnými" nadřízenými je, že nereagují na návrhy, jak věci na pracovišti zlepšit. I když za nimi podřízení přicházejí s praktickými náměty, reagují nezájmem. Často jej dávají najevo již v začátku rozhovoru, mnohdy i svými neverbálními projevy, například tím, že již při první větě zaměstnance začnou odmítavě kroutit hlavou, nebo jim v jejich snaze přijít s určitým návrhem nijak nepomáhají. Zaměstnanci, kteří se pokoušejí o změnu, mají pocit, že narážejí na zeď, a uvažují o tom, jak přimět nadřízené k tomu, aby je vyslechli. 

Snažit se o to, aby nás nadřízený vyslechl, může být v tomto případě nejen obtížné, ale i nemožné. Lepší cestou je snaha ukázat mu, že vyslechnout nás se vyplatí. Prezentovat mu, jinými slovy, náš návrh z jeho pohledu a snažit se mu jej "prodat". Pochopitelně tak, abychom na něj příliš netlačili. 

Formulace slov rozhoduje 

Využijeme-li tento postup, začneme hovor o svém návrhu hned od začátku tím, jak může návrh nadřízenému pomoci. Může to vyžadovat určitou přípravu, při které se snažíme zamyslet se nad tím, co pro našeho nadřízeného představuje největší problém nebo co mu zabírá nejvíce času. Svůj návrh se pak snažíme formulovat tak, abychom ukázali, jak může k řešení problémů nadřízeného přispět. 

Malý příklad toho, jak formulovat věty při prosazování vašeho návrhu před nadřízeným: "Zmínil jste minulý týden, jak velké množství času musíte věnovat tomu, že… Myslím, že mám pro vás řešení… Trochu jsem tento postup ověřoval a udělal si i odhad toho, kolik by nás to stálo, a nemělo by to být mnoho. Určitý malý problém vidím v tom, že…, ale myslím si, že vím, jak tento problém překonat. Chtěl byste to zkusit?" 

Je třeba mít přitom na paměti i to, že svůj návrh, který považujeme za zlepšení, mohou jiní vidět v jiné perspektivě. Takže je na nás, nakolik se nám podaří jej prezentovat způsobem, který bude přesvědčivý. Použijeme-li však k tomu výše uvedené pravidlo, naše šance se velmi pravděpodobně zvýší. 

Zbývá vám ještě 60 % článku
První 2 měsíce předplatného za 40 Kč
  • První 2 měsíce za 40 Kč/měsíc, poté za 199 Kč měsíčně
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Nově všechny články v audioverzi
Máte již předplatné?
Přihlásit se