Nakupování přes internet se stalo již běžnou součástí života většiny lidí. V e-shopech alespoň jednou ročně nakoupí 96 procent Čechů, téměř polovina z nich pak nakupuje on-line alespoň jednou v měsíci. O něco častěji než muži na internetu nakupují ženy. Činí tak především kvůli úspoře času a snadnému srovnání cen.

O průzkumu

Data v průzkumu "Stav e-commerce v ČR v roce 2014" zkompletovala společnost Shoptet. Vycházela přitom z výsledků průzkumů Asociace pro elektronickou komerci, Srovname.cz, PayU, Heureka.cz, Českého statistického úřadu, Netmonitoru a interního průzkumu služby Shoptet.cz. 

Srovnání nabídek obchodů si v žebříčku výhod internetového nakupovaní stojí úplně nejvýše. Spotřebitelé si ovšem cení i úspory času, která je s on-line nákupem bezesporu spjata. Výhodnější ceny jsou překvapivě až na pátém místě tohoto žebříčku. Jen necelá desetina nakupujících považuje nižší cenu za prioritu.

Konkrétní e-shop lidé vybírají podle několika kritérií. Významnou roli hrají recenze předchozích zákazníků. Nabízí-li internetový obchod dopravu zdarma při realizaci větší objednávky, jsou lidé ochotni nakoupit více, než měli původně v plánu. Jednou z významných součástí internetového obchodu je také jejich zobrazování ve vyhledávačích a srovnávačích zboží, skrze které přichází velké množství zákazníků.

"V současné době se odhaduje, že je v Česku přes 37 tisíc internetových obchodů, jen během letošního roku jich až dva tisíce přibylo. Pro rok 2014 se obrat české e-commerce odhaduje na 80 miliard korun, což je zhruba o 15 procent více než v roce 2013. Můžeme tedy říci, že nakupování on-line se v České republice těší stále větší oblibě," komentuje situaci Miroslav Uďan, CEO společnosti Shoptet.

Jak dříve pro portál Probyznys.info uvedl výkonný ředitel Asociace pro elektronickou komerci Jan Vetyška, e-shopů, které generují roční obrat nad 100 tisíc korun ročně, je v Česku méně než 10 tisíc. Češi totiž vnímají provoz e-shopu jako možný zdroj přivýdělku. 

O vedlejším zdroji příjmu napovídá i statistika technického řešení jednotlivých českých e-shopů. Vítězí totiž pronájem již hotových šablon. Díky tomuto komerčnímu řešení funguje více než polovina (56 %) internetových obchodů. Více než třetina (38 %) stojí na Open Source základě a pouze asi šest procent jich vzniklo individuálně.

Kamenem úrazu se při provozování e-shopu zhruba pro tři čtvrtiny majitelů stane neznalost on-line marketingu. "Mezi lidmi stále panuje představa, že založit si e-shop je záležitostí jednoho odpoledne. Až tak jednoduché to ale není. Je potřeba se předem velmi dobře připravit na všechny možné situace, které mohou nastat," říká Uďan.

Alza.cz neusíná na vavřínech

Šanci stát se e-shopem s nejvyšším ročním obratem má v roce 2014 opět Alza.cz. Loni její obrat dosáhl 9,2 miliardy korun. Pomyslné stříbro si odnesla internetová nákupní galerie Mall.cz. O bronz se loni dělil prodejce elektroniky T. S. Bohemia a cestovní agentura Invia, v obou případech obrat převýšil hranici dvou miliard korun. 

"Z celkového maloobchodního prodeje (zhruba 900 miliard podle ČSÚ) tvořily v roce 2013 e-shopy okolo sedmi procent a jejich podíl se bude i nadále zvyšovat. On-line prodej je velmi atraktivní oblastí obchodních služeb, nástup mobilních zařízení velmi oblíbených u mladých generací navíc znamená, že podíl elektronického obchodování bude stále významně stoupat," upozorňuje Uďan.

Mezi nejčastější položky, které se ve virtuálních košících Čechů objevují, patří oblečení, počítače a sportovní oblečení a vybavení. Obvyklý nákup zboží na internetu je do výše 2000 korun. Průměrná hodnota jedné objednávky tak činí 1712 korun, za poslední rok se ale zvýšila přibližně o pět procent. Zvýšení může být dáno mimo jiné tím, že se lidé naučili přes internet nakupovat levněji věci běžné denní potřeby, a to třeba i potraviny. Frekvence těchto nákupů je častější, než tomu bylo dříve. 

Článek pro předplatitele
Ještě na vás čeká 20 % článku. Pokračovat ve čtení můžete jako náš předplatitel.

Vedle přístupu k veškerému on-line obsahu HN můžete mít:

  • Mobilní aplikaci HN
  • Web bez reklam
  • Odemykání obsahu pro přátele
  • On-line archiv od roku 1995
  • a mnoho dalšího...

Máte již předplatné? Přihlaste se.

Přihlásit se

Zajímá vás jen tento článek? Dočtěte si ho za 19 Kč.

Nákup jednoho článku

Vyberte si způsob platby

Platba kartou
 Rychlá online platba

Zpracování osobních údajů a obchodní sdělení

Pokračováním v nákupu beru na vědomí, že mé osobní údaje budou zpracovány dle Zásad ochrany osobních a dalších zpracovávaných údajů, a souhlasím se Všeobecnými obchodními podmínkami vydavatelství Economia, a.s.

Nepřeji si dostávat obchodní sdělení týkající se objednaných či obdobných produktů společnosti Economia, a.s. »

Zaškrtnutím políčka přijdete o možnost získávat informace, které přímo souvisí s vámi objednaným produktem. Mezi tyto informace může patřit například: odkaz na stažení mobilní aplikace, aktivační kód pro přístup k audioverzi vybraného obsahu, informace o produktových novinkách a změnách, možnost vyjádřit se ke kvalitě našich produktů a další praktické informace a zajímavé nabídky.

KOUPIT ČLÁNEK
Čekejte Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.
Pozor Platbu nelze provést. Opakujte prosím akci později.

Zadejte e-mailovou adresu

Na e-mailovou adresu vám pošleme potvrzení o platbě. Zároveň vám založíme uživatelský účet, abyste si článek mohli po přihlášení kdykoliv přečíst.

Zdá se, že už se známe

Pod vámi uvedenou e-mailovou adresou již evidujeme uživatelský účet. Přihlaste se.

Jste přihlášen jako

Na e-mailovou adresu vám pošleme potvrzení o platbě.