Sociální sítě se stávají neodmyslitelnou součástí života nejen jednotlivců, ale i firem. Podniky do nich vkládají velké marketingové naděje, které ne vždy dojdou naplnění. Je to často dáno tím, že společnosti nemají přesně specifikovaná svá očekávání ani klíčové metriky, které chtějí vyhodnocovat. To ale neznamená, že jsou sociální platformy neúčinné. 

"Sociální sítě mohou fungovat jako opravdu vynikající marketingové nástroje, které lze použít nejen jako efektivní prodejní kanál, ale také jako komunikační nástroj, díky kterému se můžete bavit se svými zákazníky nebo šířit dobré jméno značky," nastiňuje možné přínosy Jan Vašík, managing director social media agentury Fairy Tailors. Sociální sítě jsou jako propagační nástroj navíc vhodné jak pro menší firmy a živnostníky, tak i pro velké podniky. 

Otázkou ale zůstává, jak mohou společnosti ony přínosy reálně změřit a vyhodnotit. Vašík vysvětluje: "Dopady komunikace na značku nebo firmu se rozhodně měřit dají. Sledovat můžeme nejen konverze, to v drtivé většině znamená prodej produktů, ale i celou řadu dalších ukazatelů, jako například zvýšení povědomí o značce, změnu sentimentu, zapojení uživatelů do komunikace nebo dění kolem značky a další."

Pro začátek by si měl podnik najít vhodný zdroj dat, který bude následně vyhodnocovat. Každá sociální síť má obvykle svůj analytický systém a individuální metriky. Zároveň je možné využít analytických nástrojů třetích stran, které jsou často sofistikovanější. "Společnosti mohou využít k měření i Google Analytics. Osobně doporučuji nespoléhat se pouze na jeden zdroj dat, ale pracovat alespoň se dvěma.

Odfiltrujete tím nepřesnosti a budete mít navíc možnost srovnání. Z mého pohledu však více záleží na tom, aby se správně stanovilo to, co se má měřit. Dost často se totiž setkávám právě s tím, že jsou špatně nastavené metriky a hodnotící ukazatele," popisuje Vašík.

Vědět, co chci

Stanovit si cíle, kterých chce firma pomocí sociálních sítí dosáhnout, by tak mělo být prvním krokem. Každý podnik může mít samozřejmě trochu odlišné požadavky. Někomu stačí zaujmout velké množství fanoušků, kteří představují potenciální kupující. Jiná společnost může chtít třeba zvýšit povědomí o značce. Sociální sítě je možné používat i k levnému testování různých kampaní a ověřit si reakce lidí. Variant je spousta. Na základě stanoveného cíle by se pak podnik měl zaměřit na konkrétní metriky. 

Zbývá vám ještě 40 % článku
První 2 měsíce předplatného za 40 Kč
  • První 2 měsíce za 40 Kč/měsíc, poté za 199 Kč měsíčně
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Nově všechny články v audioverzi
Máte již předplatné?
Přihlásit se