Podle odhadů odborníků existovalo loni v Česku zhruba 37 tisíc internetových obchodů. Denně vznikají desítky dalších. Řada z nich má však jepičí život a velmi rychle zaniká. Co odlišuje ty úspěšné od těch neúspěšných? Na webu najdete stovky odkazů slibující vylepšení fungování e-shopu. Teoretické poučky, které znějí hezky na papíře, ovšem v praxi pokulhávají. Probyznys.info proto oslovilo provozovatele úspěšných e-shopů a odborníky na internetový byznys, aby se podělili o to, co se jim v praxi osvědčilo a co jejich zákazníci oceňují. První díl pětidílného seriálu přináší první desítku prověřených rad.

1. Nespoléhejte na univerzální e-shopovou šablonu

Jednoduchý e-shop si lze na mnoha serverech vytvořit vlastními silami bez schopností programovat takřka zadarmo. Bude ale vypadat stejně jako tisíce ostatních. Pokud to s projektem myslíte opravdu vážně, oslovte profesionály a odlište se.

"Svůj produkt i zákazníky znáte nejlépe vy sami. Vy sami tedy dokážete nejpřesněji navrhnout takové řešení, které by uspokojilo jejich potřeby. Vsaďte na vlastní, na míru ušité e-shopové řešení," říká Martin Molčan, spoluzakladatel největšího českého e-shopu s výživou a zbožím pro kojence Feedo. 

Buďte v obraze

Staňte se naším fanouškem na Facebooku a neunikne Vám žádná novinka na portále ProByznys.info

 "U výběru platforem by měla hrát roli současná používaná technologie ve společnosti, návratnost investice a vhodnost řešení. Kromě technických aspektů platforem si všímejte i licenční politiky serverů a databází těchto platforem. Důležité je vědět, zda řešení podléhá komerčním licencím, pohybujícím se dle počtu uživatelů a rozsahu e-shopu v řádech stovek tisíc korun, nebo Open Source licenci, a je tedy zdarma," dodává Ondřej Liška, marketingový ředitel firmy Elektra PV, která spravuje obchod LevneElektro.cz. 

2. Zamyslete se nad výběrem dodavatele e-shopu

Jestliže jste se rozhodli svěřit výrobu e-shopu profesionálům, vybírejte, vzhledem k enormní nabídce dodavatelů řešení na trhu, obezřetně. "Věnujte výběru správného IT a vývojového partnera mimořádnou pozornost. Překvapilo by vás, kolik velmi respektovaných a známých e-commerce obchodníků je v kleštích svých dodavatelů, kteří je limitují svou kapacitou, termíny dodání či licenčními a finančními požadavky. Extrémem v tomto směru jsou dodavatelé, kteří mimo svůj honorář žádají i procenta z tržeb vašeho obchodu. Na toto nikdy nepřistupujte a raději dodavatele změňte," radí Liška.

Pozor také na vlastnická a autorská práva. "V Česku není možnost se za úplatu zcela vzdát autorských práv k dílu, jako je vývoj obchodu, jeho grafika, nastavení UX (uživatelský prožitek) a podobně. Zajistěte si smluvně plné licence a práva k nakládání s vaším projektem. Nepřekvapí vás tak v budoucnu požadavek zhrzeného grafika či programátora," popisuje Liška z Elektry PV.

3. Líbivý web je dobrý web

E-shop tvoříte pro zákazníka, ne pro sebe. A to i z hlediska vizuálního vyznění. "Je potřeba si uvědomit, že to, co se líbí mně, se nemusí líbit většině zákazníků, a podle toho vzhled přizpůsobit. Samozřejmě při zachování prvků firemní identity. Odstraňovali jsme takto z webu některé názvy prvků, o kterých jsme si mysleli, že pomohou zákazníkům s navigací po stránce. Oni je ale nechápali nebo neocenili," popisuje projektový manažer Martin Vachata z Centra FotoŠkoda.

S názorem souhlasí i Helena Jakoubě, art directorka společnosti Hrivnak, která se specializuje na tvorbu značky a firemní identitu: "Vyberte si dobrého designéra a spolehněte se na něj. I když máte o vzhledu svého e-shopu jasnou představu, vyplatí se spolehnout na zkušenosti odborníka. Designér dokáže navrhnout grafické řešení i rozložení prvků na webové stránce, které posílí funkčnost e-shopu, a vašim zákazníkům poskytne příjemný uživatelský zážitek." Marianna Kottnauer, zakladatelka a majitelka značky Happy Label, k tomu dodává: "Při vzniku webových stránek jsme si byli vědomi toho, že budeme uvádět na český trh nový produkt - samolepicí štítky -, a proto jsme kladli důraz na obrazové a grafické zpracování, především pak na kvalitní a vypovídající fotografie. Společně s designérským týmem jsme prošli mnoho grafických a technických návrhů webu, než jsme našli to pravé."

4. Vše musí vypadat profesionálně

Bez kvalitního zpracování vstupních produktových dat je vaše nabídka k ničemu. "Produkty s divnými popisky, občas prohnané překladači, k tomu žádná nebo jedna špatná fotografie a nabídka podivných doporučených produktů - to je cesta, jak nebýt na trhu dlouho. Podobně dopadne i e-shop, který jen natáhne data od dodavatelů, ta samá, jako všichni konkurenti, a jen o něco sníží cenu. To je styl tak deset let starý," vysvětluje Martin Šuba, product a account manager ze serveru Kup Najisto. Dnešní trh si žádá odlišení, vyladění, precizní zpracování vstupů, kvalitní nafocení a úpravu textů odborníkem. "Tohle všechno dokáže hned po pár sekundách v očích zákazníka odlišit dobrého prodejce od plebsu," myslí si Šuba.

5. Neuvádějte zbytečná slova

Přemíra informací škodí. Je sice pochopitelné, že chcete zákazníka seznámit se svojí firmou, v první řadě ale musí být na očích vždy produkty. Miroslav Uďan, spolumajitel firmy Shoptet, která se specializuje na pronájem e-shopů, říká: "Pokud možno vypusťte ze stránek úvodní vítací text. Velmi pravděpodobně si ho přečtete jen vy jakožto majitel stránek. Je vhodné vyvarovat se i dlouhých a komplikovaných souvětí. Popisky zboží se v každém případě snažte psát čtivě a pro lidi, ne pro vyhledávače."

Zbývá vám ještě 40 % článku
První 2 měsíce předplatného za 40 Kč
  • První 2 měsíce za 40 Kč/měsíc, poté za 199 Kč měsíčně
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Nově všechny články v audioverzi
Máte již předplatné?
Přihlásit se