Celý průběh - od úvah o financování nemovitosti hypotečním úvěrem až k získání prostředků z tohoto úvěru - můžeme rozdělit na zhruba tři etapy.
Před podáním žádosti
Tato etapa v sobě zahrnuje pro klienta výběr banky, která mu úvěr poskytne. Důležitým kritériem při výběru banky je výše úroku z poskytnutého úvěru společně s délkou garantované doby této výše. Často se stává, že klient obejde několik institucí, než narazí na tu, u které je schopen vyhovět všem požadavkům a úvěr získat.
Klient bude při návštěvě banky seznámen se základními informacemi o hypotečních úvěrech a pravděpodobně obdrží seznam všech dokladů, které budou v jeho konkrétním případě potřebné pro schválení úvěru a jaké má možnosti. Nedílnou součástí bude též orientační propočet, zda je klient schopen ze svých příjmů úvěr splácet. Až budou všechny doklady, včetně dokladů o výši příjmu, zkompletovány, klient vyplní a odevzdá žádost o poskytnutí úvěru.
Po podání žádosti
Po podání žádosti si banka nechává určitý čas na zpracování žádosti. Pokud je úvěr schválen, vyzve banka klienta k podpisu úvěrové smlouvy, zástavní smlouvy a smlouvy o vedení účtu. Klient je seznámen se smluvními dokumenty. Po splnění podmínek může začít úvěr čerpat.
Po vyčerpání úvěru
Po vyčerpání úvěru klient obdrží oznámení o ukončení čerpání a definitivní výši anuitní splátky. Dále potom klient splácí a dostává od banky výpisy. Před změnou úrokové sazby je klient o této změně informován a má též možnost částečně nebo úplně úvěr splatit.
Doklady k žádosti
Základní podmínkou pro poskytnutí hypotečního úvěru je prokázání žadatele o úvěr, že je schopen poskytnutý úvěr ze svých příjmů splatit. Jaké základní doklady tedy bude banka po zájemci požadovat?
Doložení výše příjmů (daňové přiznání, potvrzením příjmu od zaměstnavatele) žadatelů, případně spoludlužníků či ručitelů.
V případě koupě nemovitosti:
- kupní smlouva (smlouva o budoucí kupní smlouvě),
- výpis z katastru nemovitostí (zda nemovitost existuje, kdo ji vlastní a že na ní nevázne jiné zástavní právo či věcné břemeno).
V případě výstavby, rekonstrukce, oprav apod.:
- stavební povolení (s nabytím právní moci).
- projektovou dokumentaci.
- rozpočet stavby.
- případně smlouvy s dodavateli.
- výpis z katastru nemovitostí (existence a vlastnictví stavebního pozemku či nemovitosti).
Další doklady:
- ocenění zastavované nemovitosti + vinkulaci pojištění této nemovitosti ve prospěch banky,
- někdy také vinkulaci životního či úvěrového pojištění ve prospěch banky,
(Výčet dokladů se může lišit)
FUNKCE AUTORA: Pramen: http://hypoteky.finance.cz