Novela zákona o pobytu cizinců, která vstupuje v platnost 24. června 2014, nově zavádí tzv. zaměstnanecké karty, jejichž duální forma v sobě zahrnuje povolení jak k zaměstnání, tak k pobytu a je určena pro cizince (občany mimo EU) mající pracovní smlouvu uzavřenou přímo s českou společností.

Kromě pracovního povolení tak zaměstnanecké karty nahradí i vízum k pobytu nad 90 dnů (dlouhodobé) za účelem zaměstnání. Bude nová metodika jednodušší a bude vyhovovat zaměstnavatelům i samotným cizincům? 

Se zavedením zaměstnaneckých karet úřady slibují zejména zjednodušení procesu jejich vyřizování ve srovnání se stávající legislativou, podle níž je nutné o pracovní povolení žádat samostatně předem u příslušného úřadu práce a teprve poté žádat o udělení povolení k pobytu, které následně vydává Ministerstvo vnitra. Řízení o vydání zaměstnanecké karty bude nově vedeno pouze jedním orgánem, a to právě Ministerstvem vnitra.

Nicméně cizinec i v případě zaměstnanecké karty bude muset stejně, jako je tomu doposud, o její vydání požádat na zastupitelském úřadě ČR v zahraničí. Pouze v případech, kdy se cizinec již zdržuje v ČR na základě dlouhodobého víza nad 90 dní nebo na základě povolení k dlouhodobému pobytu, může o vydání zaměstnanecké karty požádat v ČR, a to přímo na Ministerstvu vnitra. 

Zbývá vám ještě 80 % článku
Předplatné za 30 Kč
  • První 2 měsíce za 30 Kč měsíčně, poté za 179 Kč měsíčně
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Nově všechny články v audioverzi
Máte již předplatné?
Přihlásit se