Provozní zisk nizozemského maloobchodního řetězce Ahold loni stoupl o osm procent na 1,3 miliardy eur, tedy přes 33 miliard korun. Méně se mu už ovšem dařilo v Česku a na Slovensku, kde po předloňském provozním zisku milion eur propadl do ztráty 76 milionů euro, tedy téměř dvě miliardy korun.
Celkové tržby společnosti loni stouply o devět procent na 27,9 miliardy eur. V České republice a na Slovensku se ale snížily o pět procent na 1,7 miliardy eur. Ahold Czech Republic nyní v Česku provozuje zhruba 280 supermarketů a hypermarketů Albert.
Na celém světě má Ahold, který působí v deseti státech Evorpy a v USA, 3500 prodejen a dalších 3 000 provozuje společně s partnery. Celkem zaměstnává 142 tisíc lidí.
Masivně investovali
Mluvčí Ahold Czech Republic Libor Kytýr řekl, že loňská ztráta Aholdu v Česku a na Slovensku souvisí se značnými investicemi do tuzemské sítě prodejen Albert.
"Součástí provedených investic byla změna značky Hypernova na Albert, rekonstrukce interiéru supermarketů a hypermarketů, intenzivní cenové kampaně pro zákazníky a v neposlední řadě také zmenšení prodejní plochy největších hypermarketů a uzavření 23 neziskových prodejen," podotkl Kytýr.
Vedení Aholdu v dnes zveřejněné zprávě loňské náklady na sjednocení značky Albert vyčíslilo na deset milionů eur, tedy 260 milionů korun. Restrukturalizace obchodního řetězce Albert, která zahrnovala zmenšení největších hypermarketů a zavření 23 ztrátových supermarketů, přišla na dalších 24 milionů eur, tedy 620 milionů korun.
Konkurence se snížila, část hráčů z trhu odešla
Někteří obchodníci již dříve kvůli vysokým prodělkům a tvrdé konkurenci z Česka odešli. Například Tesco koupilo tuzemské hypermarkety francouzské firmy Carrefour a supermarkety Edeka. Z prodejen Julius Meinl se staly obchody sítě Albert. Z Česka odešla také Delvita, jejíž prodejny získala skupina Rewe, provozující supermarkety Billa a Penny Market. Rewe koupila také tuzemskou síť diskontních prodejen Plus.