Použití vlastního soukromého vozidla na služební cestu je pro pracovníky dvojnásob výhodné. Jednak dostanou od firmy peníze za spotřebovaný benzín a vedle toho také i náhradu za opotřebení auta. Celková částka může být u delších pracovních cest poměrně zajímavá. Podmínkou je jen to, aby využití soukromého vozidla na služební cestu schválil zaměstnavatel.
Za každý ujetý kilometr náleží 3,40 koruny
Jako kompenzace toho, že se soukromé vozidlo jízdou pro zaměstnavatele opotřebovává, slouží takzvaná základní náhrada. Částka zahrnuje opotřebení vozidla, ale také například náklady na oleje či ojetí pneumatik. Stejně jako v roce 2002 i letos dostane pracovník za jeden kilometr jízdy vlastním osobním vozidlem 3,40 koruny.
U jednostopých vozidel a tříkolek je sazba stanovena na 0,90 koruny za ujetý kilometr. Pokud by se zaměstnavatel se svým pracovníkem dohodl na použití soukromého nákladního automobilu nebo autobusu, zákon výši náhrady nechává na vůli firmy.
Spotřebované pohonné hmoty proplatí firma
Další náhradou, která pracovníkovi na služební cestě náleží, je proplacení spotřebovaných pohonných hmot. "Náhrada výdajů za spotřebované pohonné hmoty se zjistí podle průměrné spotřeby uvedené v technickém průkazu vozidla a aktuální ceny pohonných hmot," říká Jan Linhart z KPMG. "Zaměstnanec může doložit cenu benzínu účtenkou od čerpací stanice nebo lze využít i průměrné ceny pohonných hmot stanovené ve vyhlášce Ministerstva práce a sociálních věcí," dodává Linhart.
Tento předpis určuje ceny za spotřebované pohonné hmoty pro benzín 91 Normal, 91 Special, 95 Super, 98 Super Plus a naftu. Někoho však takové označení může zmást, protože u čerpacích stanic vídá označení Natural.
Pro stanovení náhrady je důležité číselné označení benzínu. "Náhrada za pohonné hmoty vychází z takového benzínu, který má stejné oktanové číslo. To znamená, že například u benzínu Natural 95 lze pro účely výpočtu náhrady užít benzín 95 Super," vysvětluje Eva Nováková z Ministerstva financí.
Stravné činí maximálně 166 korun za den
Zaměstnanci vyslanému na pracovní cestu přísluší kromě náhrad za pohonné hmoty a opotřebení vozidla také proplacení výdajů za ubytování a stravné.
Sazby stravného jsou stanoveny ve třech časových pásmech podle délky pracovní cesty. V každém je pak stanoveno rozmezí částek. Zaměstnavatel si může vybrat, kolik v rámci stanoveného intervalu zaměstnanci vyplatí. "Podle našich zkušeností se většina zaměstnavatelů rozhodla využít horní sazby stravného," říká Linhart.
Pro rok 2003 se hranice intervalů zvýšily o jednu až tři koruny na den. Překročí-li délka pracovní cesty 18 hodin, může zaměstnanec od firmy dostat až 166 korun za den.
Uvedená částka je ale maximem. Stravné pracovník nemusí dostat v plné výši. "Zaměstnavatel hodnotu stravného musí krátit, a to nejméně o 20 procent, nejvíce o 40 procent za každé bezplatně poskytnuté jídlo, které má charakter snídaně, oběda nebo večeře," dodává Linhart. To se týká především zaměstnanců, kteří mají ubytování zajištěno v hotelech a cena ubytování zahrnuje polopenzi či snídani. Pak zaměstnanec na celou výši stravného nárok nemá. Důvodem podle Novákové je skutečnost, že by v tomto případě měl pracovník zaplacenu snídani hned dvakrát. Poprvé z titulu náhrady za ubytování včetně snídaně a podruhé v rámci náhrady za stravné.
Nováková v této souvislosti uvádí příklad: "Pracovní cesta v tuzemsku bude trvat v kalendářním dni 17 hodin, stravné by bylo přiznáno ve výši 100 korun. Ale protože byla poskytnuta ubytovacím zařízením vázaná snídaně, musí být toto stravné kráceno o 20 procent. Zaměstnanci bude tedy přiznáno a vyplaceno v tomto případě stravné jen ve výši 80 korun."
Jednou z variant je případ, kdy pracovník na služební cestě má společně s ubytováním hrazenou snídani, oběd i večeři. V takovém případě firma zaměstnanci nevyplatí žádné stravné.
Lenka Stuchlová, Radek Šalanda
Jak se určuje náhrada za použití vlastního vozidla na služební cestu
Pracovník celkem ujel 500 km. Průměrná spotřeba vozidla je 7 litrů na 100 kilometrů. V jaké výši firma pracovníkovi uhradí cestovní výdaje?
Délka cesty
| 500km
| Spotřeba
| 7 l/100 km
| Celková spotřeba benzínu
| 35 litrů (500*7/100)
| Sazba pro Natural 95
| 25,10 Kč/1 l
| Výše náhrady za pohonné hmoty
| 878,50 Kč
| Sazba základní náhrady
| 3,40Kč/ 1km
| Výše základní náhrady
| 1700 Kč (500km* 3,40Kč)
| Celkem za použití soukormého automobilu
| 2 578,50 Kč (878,50 + 1700)
| Poznámka: Pokud pracovník zaměstnavateli předloží účtenku od čerpací stanice, vychází se z aktuální ceny pohonných hmot. V opačném případě se náhrada určuje z průměrných cen pohonných hmot stanovených Ministerstvem práce a sociálních věcí.
Vývoj průměrných cen pohonných hmot u cestovních náhrad zaměstnanců
Pohonná hmota
| Rok 2003
| Rok 2002
| Rok 2001
| Benzín 91 Speciál
| 24,80 Kč
| 25,90 Kč
| 29,20 Kč
| Motorová nafta
| 21,80 Kč
| 22,80 Kč
| 26,90 Kč
| Natural 95
| 25,10 Kč
| 26,20 Kč
| 29,70 Kč
| Natural 98
| 27,70 Kč
| 29,20 Kč
| 32,20 Kč
| Natural 91
| 24,80 Kč
| 25,80 Kč
| 29,10 Kč
| Poznámka: Uvedené ceny jsou za litr pohonné hmoty. Výše náhrady za spotřebované pohonné hmoty na služební cestě se odvíjí od průměrné spotřeby pohonných hmot u vozidla uvedené v technickém průkazu a od ujetých kilometrů. Vedle náhrady za pohonné hmoty získá zaměstnavatel další náhradu za užití vlastního osobního motorového vozidla a to ve výši 3,40 korun za ujetý kilometr. Pramen: Archiv HN
Vývoj výše stravného při tuzemských služebních cestách zaměstnanců
Doba trvání pracovní cesty
| Rok 2003
| Rok 2002
| Rok 2001
| 5 - 12 hodin
| 58 až 70
| 57 až 69
| 55 až 67
| 12 - 18 hodin
| 88 až 107
| 87 až 105
| 85 až 102
| více než 18 hodin
| 139 až 166
| 136 až 163
| 133 až 159
| Údaje v tabulce jsou v Kč; vždy se jedná o povinné rozpětí, do kterého musí výše stravného náležet. O jeho konečné výši rozhoduje zaměstnavatel.
Pramen: Archiv HN
|