O náhradu mohou požádat pouze lidé, kteří na prodloužené dovolené zůstali nedobrovolně. Ti, kteří delegátům cestovních kanceláří v zahraničí podepsali, že souhlasí s prodlouženým pobytem na náklady kanceláře, se možnosti náhrady škody vzdávají.

Po cestovní kanceláři lze požadovat i sankční úroky
Prodej zájezdu je v podstatě smlouva mezi klientem a cestovní kanceláří. Pokud tedy některá ze stran nedodrží předem domluvené podmínky, má poškozený podle občanského zákoníku nárok na náhradu škody.
Turisté tak mohou po cestovní kanceláři požadovat, aby jim proplatila například ušlý zisk, sankční úroky u spotřebitelských, hypotečních a leasingových splátek zrovna tak jako penále a pokuty vyměřené finančním úřadem. "O peněžní náhradu však mohou žádat i lidé, kteří museli začít čerpat neplacené volno," říká advokát Tomáš Sokol.
"V případě, že vinou prodloužené dovolené nestihl dlužník zaplatit například splátky hypotečního, spotřebitelského úvěru a banka mu naúčtuje sankční úrok, je však situace s vymáháním škody složitější. "Poškozený musí dokázat, že do té doby platil své splátky pravidelně a že tedy není delikventním klientem. Jestliže dokáže, že například každý měsíc chodil do banky podávat platební příkaz, a že se svými splátkami neměl zpoždění, měl by na úhradu sankčního úroku nárok," doplňuje Sokol.

O náhradu je nutné žádat písemně
Písemný požadavek na náhradu škody je nutné směřovat přímo na cestovní kancelář, která za finanční újmu zodpovídá. V žádosti je nutné uvést, z jakého důvodu klient o náhradu žádá. Měla by zde být i vyčíslená škoda. Právníci také doporučují, aby lidé k žádosti přiložili kopie například dopisů, ve kterých jim banka (leasingová společnost, finanční úřad) a podobně naúčtuje sankční úroky, poplatky, případně i penále.
"Ideálním řešením je samozřejmě dohoda s cestovní kanceláří. Pokud však tato dohoda možná není, klient musí podat na cestovní kancelář žalobu k soudu," míní advokát Tomáš Krejčí.
O náhradu škody je možné žádat i s několikaměsíčním zpožděním.

Na peníze mají nárok i lidé, kteří zájezd přerušili
Peníze na zpět by měli od cestovní kanceláře požadovat i lidé, kteří museli svou dovolenou například z důvodu bezpečnostní situace zkrátit.
Takový případ řeší v současnosti například klienti cestovní kanceláře Fischer, která v obavách z nedávného válečného konfliktu v Iráku doporučila svým klientům na Kypru, aby se ze své dovolené vrátili s týdenním předstihem. "Delegátka společnosti Fischer nám přislíbila, že odpovídající část peněz, které jsme za zájezd zaplatili nám bude v Praze v průběhu jednoho měsíce vrácena nazpět," říká jeden z turistů Filip Dušek. "Tato lhůta již vypršela, ale žádné peníze jsme od kanceláře Fischer ještě nedostali," pokračuje Dušek. Mluvčí Fischer Věra Kudynová dodává, že se jedná pouze o šest klientů, se kterými se obdobná situace řeší. "Jde pouze o administrativní kroky. Peníze jim budou vráceny během několika málo dnů," uvádá Kudynová.
Cestovní kanceláře na obdobné situace ve většině případů pojištěny nejsou. "Peníze, které vracíme našim klientům v takových případech, jdou přímo z našich nákladů," říká Kudynová. Také Čedok počítá s tím, že by náklady uhradil. "Záleží na konkrétní situaci a důvodu proč došlo ke zrušení letu. Od tohoto by se odvíjel náš další postup," doplňuje mluvčí Čedoku Tomáš Brejcha.