Slevy podpořené očekáváním zabírají
www.ihned/autori
Je chvíli po poledni a na jednom místě rušné ulice Na příkopech v centru Prahy se utvořil hlouček lidí. Čekají, až je za pár minut pustí do obchodu s dámskou módou, kde právě začínají povánoční slevy až 75 procent.
"Pojď se tam podívat, než budou nejlepší kousky rozebrané," říká anglicky své přítelkyni mladý cizinec.
Přidávají se k ostatním, kteří se nechali zlákat vývěskou na dveřích upozorňující na začátek výprodeje.
Zákazník si rád počká
Přesně v jednu se skupinka dočká a začíná nákupní horečka. "Ráno jsme předělávali ceny," říká mladá prodavačka a otáčí se, aby podala a ukázala zboží zákazníkům, kteří se na ni lepí ze všech stran.
Pěší zóna, na které se obchod nachází, patří pro prodejce kvůli vysokému nájmu k nejdražším v Evropě a je na ní hned několik obchodů s módou pro mladé. V mnohých jsou také slevy, ale už delší dobu a lidí v nich je relativně málo. Zato obchody, které právě zahájily ohlášený povánoční výprodej, jsou přeplněné. Je vidět, že lidi táhne nejen sleva, ale i možnost být v obchodě první a mít největší výběr. Lákat zákazníky předem a trochu je napínat se vyplatí.
Potvrzuje to i obchod s dětským oblečením Mothercare v pasáži Myslbek.
Má výlohy zalepené "poutáky" na slevu až sedmdesát procent a stanovil začátek "lovu" také na jednu hodinu. Deset minut po otevření byl obchod přeplněn.
"Normálně pracujeme na dvě směny, dnes jsme tu všichni," říká prodavačka stojící u vchodu. Podobné scény byly včera vidět i ve velkých pražských obchodních střediscích.
V nákupním centru Nový Smíchov totiž také zvítězila nejagresívnější strategie letošního roku.
Výkladní skříň obchodu Next je tu celá polepena plakáty s nápisy Zimní sleva až - 70 procent. Slevy podle plakátů začaly v pondělí 27. 12. a jakoby se několik obchodníků domluvilo - přesně ve 13.00.
Taková forma oblepení se obvykle používá ve spojitosti s nápisy: likvidace, totální výprodej či zrušení prodejny.
"Anglickou fintu" použila španělská Zara. Obchod lákal hlavně obrovskou číslicí 50 procent, která byla na horní nožičce čísla pět doplněna nenápadným výrazem: up to.
Faktem je, že Zara nepoužívá ani českou slevu, nýbrž anglické slovo sale. Stejný postup použilo v minulém roce v českém provedení Kenvelo.
Tentokrát zvolilo výraz Zlatá sleva 50 procent s tím, že je na celou zimní kolekci až do vyprodání zásob.
Slevy, beze slev i zavřeno
Slevové akce rozjely i někteří další: Promod, Sunset suits doprodávají obleky se slevou 30 procent, H&M se snaží zabodovat slevou až 50 procent, slevy poskytuje rovněž C&A.
Většina obchodů nákupního centra však žádné cenové akce nenabízí. To platí například pro Datart, ale i Carrefour a řadu prodejců oblečení.
"Slevy máme v průběhu roku, po vánocích zlevnění neplánujeme," řekla prodavačka v prodejně obuvi Leiser Praha.
Prodejna firmy Baťa zvolila "netradiční" formu povánočního prodeje: z technických důvodů je 27. a 28. prosince uzavřena.
Ceny je nutno porovnat
Pro zákazníky je důležité se při shánění výhodných nákupních úlovků neunáhlit a nepodléhat dojmu, že výprodejová nabídka je vždycky výhodná. Tak lze stručně charakterizovat doporučení obránců spotřebitelů na počátku první vlny povánočních slev.
"V mnoha případech se může jednat o manipulaci se zákazníkem," tvrdí František Lobovský, předseda Sdružení obrany spotřebitele.
"Doporučujeme proto, aby si lidé každý nákup důkladně rozmysleli a i při výprodejích porovnávali ceny zboží ve více obchodech. Spěch v žádném případě není dobrý," uvedl Lobovský.
Někdy se podle něj obchodníci uchylují i k taktikám, které jsou v rozporu se zákonem na ochranu spotřebitele.
Příkladem může být často používané lákadlo, kdy původní cena je ve výprodeji přeškrtnutá a nahrazena nižší cenou.
"Pokud je ale nová cena vyšší než cena, za kterou se zboží prodává v běžném obchodě, pak jde o klamání zákazníka. Česká obchodní inspekce mu za to může uložit pokutu," dodal Lobovský.
Stejně jako ekonomové ale sdružení spotřebitelů výprodejové akce nezatracuje. Uznává, že v mnoha případech jde o legitimní ekonomické jednání, kdy se obchodníci snaží rychle doprodat sezónní zboží, aby si vyčistili sklady pro příjem nových kolekcí.
Ačkoliv ve výprodejích je zboží levnější, platí pro něj obvyklý reklamační řád. Pro spotřební zboží je platná záruka dva roky. Garance se nevztahuje jen na vady, na které byl zákazník při prodeji upozorněn. Nejlepší je, když jsou závady uvedeny přímo na prodejním dokladu.
Nadcházející období výprodejů slibuje nové obchody splátkovým společnostem i bankám.
"Už v loňském roce využívali klienti spotřebitelské úvěry i na nákup zlevněného zboží v období výprodejů," uvedl Tomáš Chlíbec, obchodní ředitel Cetelem ČR. Společnost připravila pro výprodeje speciální nabídku půjček, například v prodejnách Datart úvěry bez navýšení.
Začaly povánoční slevy, str. 13
Přidejte si Hospodářské noviny
mezi své oblíbené tituly
na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist