Do výstavby a údržby dálnic, silnic nebo železnic bude stát do roku 2013 muset investovat asi 1300 miliard korun. Dále by Česká republika měla snížit vedlejší náklady práce, daně z příjmu lidem i firmám a výrazně zjednodušit daňovou soustavu. Některé menší daně by se měly zrušit.


Doprava bude stát nejméně 1300 miliard korun

Potřebné stamiliardy podle uvedeného materiálu stát bude muset získat ze spotřebních daní, fondů Evropské unie, silniční daně, dálničních známek, mýtného a privatizace, ale také z úvěrů a v rámci spolupráce státu a firem (PPP).


Síť dálnic a rychlostních silnic by podle dokumentu bylo potřeba rozšířit ze současných 838 kilometrů na 2103 kilometrů. Polovina českých regionů totiž stále není napojena na mezinárodní dálniční síť a potřebná výstava se stále odsouvá.


"Doslova katastrofální situace panuje v údržbě a obnově pozemních komunikací," uvádí strategie. Česko má kvůli struktuře osídlení velmi hustou síť silnic, které jsou však často ve velmi špatném stavu. Modernizovat je nutno 3300 z celkových 6000 kilometrů. Desítky měst a obcí ležících na hlavních tazích se také dosud nedočkaly obchvatu ani upraveného průtahu.


Rovněž modernizace železničních koridorů se protahuje. Železnice však rok od roku ztrácí v přepravě, vodní doprava se stává zanedbatelnou. Význam těchto ekologických druhů dopravy ale podle expertů poroste s tím, jak se bude zvyšovat zdanění silniční a letecké dopravy.


Právě letecká doprava získává stále více na významu. Z letiště Ruzyně se od revoluce stala dopravní křižovatka střední Evropy a zatímco na počátku 90. let prošlo jejími turnikety 1,5 milionu lidí, letos to bude již přes deset milionů cestujících. Při tomto tempu by prý Ruzyně mohla do několika let přerůst konkurenční letiště ve Vídni a stát se středoevropskou jedničkou.


Strategie také upozorňuje, že Češi stále méně využívají hromadnou dopravu. Zatímco na počátku 90. let se podílela na veškeré přepravě asi 80 procenty, nyní to je již pouze polovinou. Její rozvoj podle strategie podnítí výstavba vysokorychlostních tratí. Stát by měl také dávat dotace na pořízení a údržbu vozů hromadné dopravy a na provoz ztrátových linek.

MEZTITULEK: Daně potřebují zjednodušit
Daňová soustava je v ČR stále složitější a lidé i firmy se v ní vyznají velmi obtížně. Strategie proto počítá s výrazným zjednodušením daní i příslušných formulářů. Finanční úřady by navíc měly mít povinnost závazného a jednotného výkladu sporných ustanovení.


Podle Jahna bude nutné snížit vedlejší náklady práce. Odvody na sociální a zdravotní pojištění jsou v ČR druhé nejvyšší ze všech zemí Evropské unie a výrazně zatěžují tuzemské firmy. U daní z příjmu lidí Jahn navrhuje rozšířit daňová pásma a snížit jejich počet, konkrétní čísla však neuvádí. Ministr financí Bohuslav Sobotka již nedávno předložil návrh, který snižuje daně lidem s nízkými a středními příjmy asi o 4000 korun ročně.


Zrušit by se podle expertů měly majetkové daně, jejichž správa je dražší než vybrané částky. Zaniknout by prý měla především daň z převodu nemovitostí, která konzervuje vlastnické vztahy a brání rozvoji trhu s nemovitostmi. Tato daň se již loni snížila z pěti na tři procenta.


Razantní změny se navrhují u daně z nemovitosti, u které se má zrušit daň ze staveb. Naopak "podstatně zvýšit" by se podle expertů měla daň z pozemků, jejíž výše by nebyla závislá na hodnotě stavby, ale na využití pozemků.


Snížení je prý nutné u zdanění holdingů, jinak hrozí, že finanční skupiny opustí Českou republiku a odejdou do Nizozemska nebo na Slovensko, které nabízejí mnohem větší výhody. Snížit by se prý měla rovněž daň z příjmu z kapitálových výnosů. Naopak ČR bude muset zavést ekologické daně na uhlí, plyn a elektřinu, protože to vyžaduje Evropská unie.