Stabilizovanou variantu prosazuje i Středočeský kraj. Dálnice D3 z Prahy do Jihočeského kraje povede přes Posázaví, nebude ale pokračovat dlouhým tunelem nedaleko Votic. Rozhodla o tom ve středu vláda. Ze tří variant vybrala takzvanou stabilizovanou trasu, kterou prosazuje i Středočeský kraj. Kabinet tak ukončil vleklé spory, které řadu let oddalovaly výstavbu dlouho plánované dopravní tepny. Krok vlády přivítal Středočeský kraj, ekologové a sdružení obcí dolního Posázaví Klid ho naopak kritizují.


Dálnice D3 z Prahy přes České Budějovice do Rakouska má měřit 140 kilometrů. V provozu je zatím jen zhruba devítikilometrový úsek nedaleko Tábora. Podle posledních odhadů by dálnice měla být dokončena kolem roku 2020.


"Středočeský kraj rozhodnutí vlády vítá," řekl dnes ČTK jeho mluvčí Martin Kupka. Zastupitelé budou moci na nejbližším zasedání v novém roce schválit územní plán Benešovska, což může urychlit další rozhodování o stavbě dálnice, zmínil. Územní plán je základní podmínkou pro to, aby se rozeběhla všechna další řízení, tedy územní rozhodnutí, posouzení vlivu stavby na životní prostředí a stavební povolení, dodal.


"Stabilizovaná trasa je ze všech variant nejdražší, nejdelší a nejvíce ohrožuje přírodu," řekl za občanská sdružení Krajina 2000 a Klid Otakar Šmíd. Nejšetrnější a nejvýhodnější by podle něj bylo rozšířit silnici E55 z Mirošovic do Benešova, které se rekreační oblasti Posázaví zcela vyhýbá.
Trasa D3 byla navržena ve třech variantách. O jednu se zasazoval kraj, o druhou ministerstvo životního prostředí a o třetí ekologové. Žádná ze stran nechtěla své stanovisko změnit.


Kraj trval na tom, že nejlepší je stabilizovaná trasa. Podle ní se D3 samostatně napojuje na pražský městský okruh, prochází kolem Jílového, stáčí se na jih a vede Posázavím. Přiklonily se k ní i obce na Sedlčansku, Votičsku a Benešovsku. Ministerstvo životního prostředí ji ale nedoporučilo ani po opakovaném vyjednávání s krajem.


Krajští zastupitelé zamítli návrh dopravního specialisty Lumíra Zenkla a ekologa Vojtěcha Vyhnálka, kterou obhajovalo ministerstvo životního prostředí. Začátek této trasy se směrem z Prahy až po Benešov téměř kryje se stabilizovanou, a to včetně překlenutí sázavského údolí. Variantu, která počítá s velkým tunelem za Voticemi, považují zastupitelé za nejnákladnější a nejméně vhodnou. Odmítli i třetí variantu Promika, která předpokládá rozšíření silnice I/3 z Mirošovic do Benešova.


O stavbu dálnice D3 velmi stojí i Jihočeský kraj. Jeho hejtman Jan Zahradník vyzval koncem listopadu představitele největších podniků v kraji, aby podpořili rychlejší dostavbu D3. Špatná dopravní dostupnost je podle něj překážkou pro další rozvoj firem a brzdí příchod investorů.