J. Hradecka
Dobry den, slysela jsem, ze v zahranici ruci banky pri ztrate karty v daleko vetsi mire nez u nas. šJe to pravda? Co muze prinutit ceske banky, aby na sebe prevzaly vetsi cast nakladu? Dekuji.
Také přeji dobrý den. Slyšela jste správně. V zahraničí (tím myslím země evropské 15) povětšinou ručí za operace do výše 150,-- EUR před nahlášením ztráty karty, po nahlášení za vše. Jde o to, že řada bank převzala ustanovení jednoho Doporučení EU, které hovoří o tzv. výšené ochraně držitele platební karty. Obdobná doporučení byla vtělena do tzv. Vzorových obchodních podmínek ČNB pro vydávání a užívání elektronických platebních prostředů s tím, že zákon o platebním styku (zákonč . 124/2002 Sb.) prozatím umožnil bankách a ostatním vydavatelům tohoto elektronického platebního prostředku se z ustanvoení zvýšené odpovědnosti "vymanit" tím, že byly tyto instituce povinny vydat své obchodní podmínky, ve kterých však musely uvést, jak se liší ty jejich od Vzorových. Snad ani jedna banka na území ČR si nevzala tuto zvýšenou ochranu za svou a vyvinily se úplně legáleně téměř ze všeho. Řada podmínek je velmi často stanovena tak, že v podstatě držiel karty není schopen tato ustanovení v podstatě dodržet co se týká ztráty nebo odcizení. Víte, mně se velmi velmi často zdá, že to jsou diktovány podmínky zcela jednostranně. Když si je čtu v rámci některých případů stále dokola. tak z toho nakonec vyvodím, že vlastně klient může vůbec za to, že ho okradli, přepadli, dokonce že mu vykradili byt a našli kartu, kterou pak někdo zneužil u obchodíka na podpis a tak utratil i několik set tisíc Kč. Pak taková banka tohoto chudáka dá ještě k soudu a vymáhá pohledávku...... je to někdy opravdu tristní, co se může klientovi stát, ještě tristnější pak ale je, jak se "JEHO" banka k němu chová. Já vím, všchno se dá zneužít, ale proto je banka profasionální institucí, aby si prověřila a zjistila podstatu věci.
V těch bankách na západ od nás to přehodnotili dost rychle a klienty odškodňují, ne jako na běžícím pásu, ale odškodňují. Jméno banky i za cenu "skřípání zubů" a "hrany práva" je něco, co je tam svaté.... Vždyť není lepší neplacená reklama, než to, že klient o vstřícnem a pozitivním jednání banky hovoří dále, sděluje to přátelům a mnohdy i veřejnosti.....
Co může banky přinutit se změnit ? Zde se čeká, že to bude zákon. Hm, asi bude, protože i přesto, že řada věcí se na západ od nás dělá dobrovoně "tržně", tak Evropská komise není spokojena a připravuje s v této obasti Nařízení, tzn. závazná právní norma pro všechny členské země. Nebude to sice tak brzy, ale asi bude. Já osobně se domnívám, že by tím hlavním kritériem změny v chování měl být zájem o klienta a dobré jméno banky na tomto trhu. Snad se toho dočkáme. Některé drobné náznaky již existují. Dnes Vám banka alespoň nabídne pojištění. Sice to nedělají nějak agresivně, ale alepsoň něco. Stojí to kolem dvou set Kč ročně, není to tolik, mylsím, že to za to stojí. Jen zase podmínky pro uplatnění toho pojištění jsou dosti tristní - musíte udělat tolik úkonů....... no, nepřeji Vám nikomu, aby jste to museli zaížt. Ale jak mi řekla pracovnice jedné banky, alespoň Vám ty dvě stovky pokryjí blokaci karty, která mnohdy stojí dva tisíce i více.
O. Schlossberger