Minimální hodinová mzda bude činit 48,10 korun místo současných 44,70 korun. Ministerstvo práce si od růstu nejnižšího příjmu slibuje to, že lidé upřednostní i méně placenou práci před pouhým pobíráním dávek.

Rok

Částka v korunách

1991 únor

2000

1992 leden

2200

1996 leden

2500

1998 leden

2650

1999 leden

3250

1999 červenec

3600

2000 leden

4000

2000 červenec

4500

2001 leden

5000

2002 leden

5700

2003 leden

6200

2004 leden

6700

2005 leden

7185

2006 leden

7570

2006 červenec

7955

Zdroj: ministerstvo práce

Dávky se vypočítávají podle životního minima, které letos pro dospělého samostatně žijícího člověka činí 4420 korun. "Ve druhém pololetí 2006 přesáhne minimální mzda v čistém vyjádření životní minimum o 52 procent," uvedl ministr práce a sociálních věcí Zdeněk Škromach (ČSSD). Podle něj se poměr mezi minimem a minimální mzdou v posledních letech zvyšuje. V roce 1998 byl čistý nejnižší příjem o 30 procent nižší než minimum, dodal ministr.

Škromach míní, že současný i další očekávaný růst ekonomiky je vhodnou příležitostí ke zvyšování ceny práce v Česku. Přidávání by navíc nemělo zaměstnavatele tak zatížit a zvýšit jejich mzdové náklady. Postupný růst mezd podle ministra vytvoří podmínky pro přechod z korun na eura.

Podle vedení menšího nábytkářského podniku z Brna se ale zvýšení minimální mzdy na hospodaření firmy podepíše. Deset z patnácti dělníků v jednom provozu totiž minimální mzdu pobírá. Většinou jsou to lidé se změněnou pracovní schopností, kteří nemají potřebnou kvalifikaci a mají nízký výkon. "Jestliže slabší pracovníci musí dostat přidáno, na přední dělníky už nezbývá. Mzdy musíme započítat do cen, které ale nemůžeme moc zvedat. Na výrobu máme pořád stejnou sumu, zisk už skoro nejsme schopni tvořit," řekla šéfka podniku. Dodala, že přední dělníci si vydělají zhruba 9500 až 9800 korun. "V malém výrobním podniku to není nic neobvyklého. Nejsme automobilka," podotkla.

Podle ministerstva práce budou minimální mzdu po jejím zvýšení pobírat asi dvě až tři procenta pracovníků. Mluvčí ministerstva Kateřina Beránková upřesnila, že po červencovém zvýšení by minimální mzda měla dosáhnout asi 44 procent předpokládané čisté průměrné mzdy. Podle představ ministerstva by v budoucnu měla odpovídat polovině průměrného příjmu. Škromachův úřad argumentuje tím, že tento poměr je obvyklý v zemích Evropské unie. Některé členské státy, mezi něž patří například Německo, minimální mzdu vůbec nestanovují.

Tento článek máteje zdarma.
Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení.
Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články.
HN mini
45 Kč první dva měsíce
Od 3. měsíce 229 Kč
  • Veškerý obsah
  • Bez reklam
  • Mobilní aplikace
HN roční
3290 Kč za rok
2 měsíce zdarma
  • Veškerý obsah
  • Bez reklam
  • Mobilní aplikace