Český bankovní trh se po loňském zásahu antimonopolního úřadu a tlaku ministerstva financí vyvíjí správným směrem, řekl předseda Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) Martin Pecina v souvislosti se zprávou Sdružení evropských soutěžních úřadů (ECA). Podle ní by evropské bankovní trhy snesly především větší transparentnost a méně omezení.
"Nedával bych tuzemský bankovní trh za vzor všech ctností, ale ve srovnání s některými evropskými zeměmi jsme na tom lépe," uvedl Pecina.


Na bankovní trhy 28 evropských zemí těžko proniká konkurence, klienti platí vysoké penále při změně banky, píše se ve zprávě. Mezi jednotlivými bankami navíc zákazníci výrazně nepřecházejí, a právě kvůli neprůhlednosti trhu se mohou jen těžko srovnávat jednotlivé služby.


Podobné problémy trápí i Česko, situace je však lepší než v minulosti, zároveň je na tom domácí trh lépe i ve srovnání s některými zeměmi bývalé evropské patnáctky, míní Pecina. Evropské země jsou na tom s liberalizací trhu různě. Na různých stranách stojí liberální Velká Británie a například Řecko. "Není možné si myslet, že budeme ve srovnání outsidery. V Česku navíc funguje na poměrně malém trhu skutečně hodně subjektů," vysvětlil Pecina.


Přesto české banky mají své chyby. "Je tu několik velkých subjektů, které dohromady ovládají velkou část trhu a z historických důvodů mají velký vliv na klienty," míní předseda. Karty by se ale mohly už brzy rozdělit jinak, trh se podle Peciny víc roztříští.


Právě chováním největších hráčů na trhu se antimonopolní úřad zabýval loni. Na nepřiměřený nárůst poplatků za bankovní služby si u úřadu stěžovala od roku 2003 do dubna 2005 řada občanů. ÚOHS však nakonec kartelovou dohodu mezi Československou obchodní bankou, Komerční bankou a Českou spořitelnou neprokázal. Loni se na poplatky zaměřilo také ministerstvo financí. K etickému kodexu České bankovní asociace o chování ke klientům přistoupí po tlaku úředníků většina velkých bank v Česku.


Také ECA se teď chce o chování bankovních domů víc starat. Proto například doporučuje zavedení transparentních pravidel, které umožní spotřebitelům a malým a středním podnikům porovnat retailové bankovní produkty a zavést prostředky usnadňující změnu banky," uvedl Filip Vrána z tiskového odboru ÚOHS.