Hejtman Jiří Šulc (ODS) dnes nezahájil jednání krajského zastupitelstva, které mělo hlasovat o zajištění základní dopravní obslužnosti v kraji. Odboráři čekali právě na jeho výsledek a kvůli tomu odložili původně plánovanou stávku ze středy o 24 hodin. Odboráři obou firem rozhodli poté, že vstoupí od půlnoci do dvoudenní stávky.
Ústecký hejtman Jiří Šulc jednání zastupitelstva vůbec nezahájil. Vystoupil pouze s projevem, který shrnul dosavadní spory s oběma dopravci. "Zastupitelé ČSSD nám před jednáním řekli, že materiál o dopravní obslužnosti nepodpoří. Zbytečně bychom osm až deset hodin bezvýsledně jednali. Místo takového kašpárkového divadla využijeme tento čas raději k zajišťování náhradní dopravy," uvedl hejtman.
Krajské zastupitelstvo mělo také rozhodnout o rozsahu základní dopravní obslužnosti, tedy o počtu a délce dotovaných linek, na dalších pět let. Pokud jej schválí, bude posléze vybírat ve výběrových řízeních dopravce. "V případě prodloužení objednávky do června bychom s dalším postupem vyčkali až na výsledek výběrových řízení," uvedl mluvčí odborářů Josef Provazník.
Odborům vadí, že kraj si u ČSAD Česká Lípa objednal autobusové spoje jen do konce roku. Zaměstnanci se bojí, že přijdou o práci. Za dostatečnou záruku odbory považují prodloužení objednávky autobusových spojů do 2. června 2007. Pokud se Ústecký kraj s dopravci do pátku nedohodne na podmínkách zajištění dopravní obslužnosti a řidiči nebudou mít jistotu zaměstnání alespoň 2. června 2007, jsou odbory připraveny zahájit časově neomezenou stávku, dodal Provazník. Autobusy obou podniků zřejmě nevyjedou ani na linkách, které jsou ziskové, doplnil.
Stávka odborářů DPÚK a ČSAD Česká Lípa nebude podle ústeckého hejtmana Jiřího Šulce legální, protože nesměřuje proti zaměstnavateli, ale proti třetí straně. "Ústecký kraj, jeho zastupitelstvo a ani cestující nejsou zaměstnavateli řidičů, jejich stávka není zákonná," řekl Šulc.
Mluvčí DPÚK Marek Ženkl dnes oznámil, že vedení firmy nemá zákonnou možnost, jak proti odborům postupovat. "Podle našich právníků mají odboráři DPÚK, stejně jako odboráři v jiných firmách, ústavní právo na stávku," uvedl Ženkl.
Je třeba zajistit 2500 spojů
Kraj musí do čtvrtka do rána sehnat asi 300 autobusů, aby pokryl více než 2500 dotovaných spojů, které v kraji každý den vyjíždějí. Zatím má 93 autobusů, které měl připraveny na školní linky jako náhradu za autobusy DPÚK. "Nejvíce náhradních autobusů má Praha. Pražský primátor Bém jich nám slíbil asi padesát," uvedl Šulc.
Pokud o to Ústecký kraj požádá, je vláda Mirka Topolánka (ODS) připravena nahradit stávkující autobusové dopravce vojenskou přepravní technikou. Topolánek vyzval ministry dopravy, místního rozvoje, financí a vnitra, aby do 13. září vypracovali návrh řešení dopravní situace v Ústeckém kraji.
V případě, že kraj nebude schopen situaci zvládnout, je podle Topolánka vláda ochotna využít všechny prostředky pro řešení dopravní situace. Uvažuje se například o využití vojenských dopravních složek, kdyby byla situace mimořádná.
Do jednání mezi oběma dopravci a krajem by se rád zapojil i bývalý premiér a současný poslanec za Ústecký kraj Jiří Paroubek (ČSSD). Navrhuje, aby si ho obě strany vybraly jako prostředníka. "Řešením nejsou ultimáta. Případné nasazení armády, která má zasahovat jen v krizových situacích, to by byl výsměch," uvedl Paroubek. Podle něj je stávkou ohrožen i sociální smír v Česku. "Kdyby byla vyhlášena stávka, nevylučuji vlnu solidarity a zapojení dalších zaměstnanců. Za osm let vlády sociální demokracie nebyla stávka, za vlády ODS hrozí již po třech dnech," uvedl Paroubek.
Přidejte si Hospodářské noviny
mezi své oblíbené tituly
na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist