Na tiskové konferenci premiér Mirek Topolánek informoval o sazbě s tím, že sazba bude platit jeden rok a poté vláda fungování projektu znovu vyhodnotí. Vláda se podle Topolánka zabývala tím, zda stanovená sazba nepostihne malé dopravce. Ti však podle něj ve většině případů provozují nákladní vozidla do 12 tun, a proto se jich týká zpoplatnění prostřednictvím dálničních známek, nikoli prostřednictvím mýtného.


Sazba se bude lišit podle toho, zda kamion jede ve dne nebo v noci, podle počtu náprav a plnění emisních limitů. V praxi tak řidiči nákladních aut za jízdu po dálnici zaplatí od 1,30 do 5,40 koruny za kilometr.


Návrh předchozího ministra dopravy Milana Šimonovského počítal se sedmi tarify. Tolik tarifů vadilo zejména dopravcům kvůli příliš složitosti a zatěžujícímu řešení. Navíc více pásem budilo obavy u krajských hejtmanů, kteří varovali tehdejší vládu před vyháněním kamiónů do měst. Jednu sazbu podle sdružení Česmad Bohemia podporují i kvůli větší transparentnosti při kalkulaci cen pro objednatele přepravy.


Ministr dopravy Aleš Řebíček již dříve uvedl, že návrh je kompromisem mezi požadavky dopravců na co největší jednoduchost a průhlednost systému a obavami z objíždění zpoplatněných úseků. „Elektronické mýtné je pro mě klíčová priorita. Chci dosáhnout jasného způsobu metodiky sazeb, která přinese očekávaný ekonomický výnos a současně nebude komplikovat život zúčastněným stranám, jako jsou dopravci, kraje nebo obce. Myslím, že jedno tarifní pásmo s podmínkou půlročního sledování s možností případných korekcí na více tarifních pásem je slibné řešení," uvedl dříve ministr dopravy Aleš Řebíček.


Zavádění mýtného provází problémy


Neúspěšní účastníci výběrového řízení podali několik stížností k českým soudům i k Evropské komisi. Naposledy pozdrželo výstavbu mýtných bran předběžné opatření brněnského krajského soudu. Ten 9. října nařídil zastavit veškeré práce na výstavbě mýtných bran do doby, než definitivně rozhodne o stížnosti společnosti Autostrade na postup Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže. V úterý soud stížnost Autostrade zamítl, takže Kapsch může stavbu mýtných bran obnovit.


Ministerstvo dopravy očekává, že od 1. ledna bude systém mýtného fungovat. Přepravci tak vznikne povinnost platit mýtné na téměř 950 kilometrech dálnic a rychlostních silnic. Ze 171 mýtných portálů stojí k dnešku 75, sdělil mluvčí firmy Kapsch Evžen Staněk. Do 30. června by měli přepravci začít platit i na zbylých asi 1100 kilometrech silnic první třídy. Ministerstvo počítá s celkovým čistým příjmem 2,8 miliardy korun z výběru mýta.