ales_rebicek_172x107.jpg ()Je potřeba změnit silniční zákon? Jakým způsobem? Bude systém mýtného v ČR fungovat od ledna 2007? Bude systém mýtných bran efektivní? Jak hodlá ministerstvo dopravy zlepšit katastrofální stav českých dálnic? Měl by stát poskytnout finanční injekci Českým aeroliniím? Bude stát v okolí Vodochod mezinárodní letiště? Na dotazy čtenářů iHNed.cz odpovídal ministr dopravy Aleš Řebíček.


Dotazy čtenářů budou zobrazeny s různě dlouhou časovou prodlevou.

Online rozhovor

Online rozhovor byl ukončen. Již nelze položit nový dotaz.
káča
Dobrý den, mám následující dotazy k mýtnému systému? a) kdy bude spuštěn kalkulátor na výpočet mýtného na web stránkách MD nebo f.Premid? b)s mýtným se počítá i na busy nad 12 t ? c) počítá se i s mýtným na pravidelnou autobusovou dopravu, tzn. mýtné budou muset platit i linkové busy na obslužných linkách? Děkuji za odpovědi M.Kučera
a) kalkulátor bude spuštěn v nejbližších dnech, dá se říci, že v průměru bude sazba za kilometr ujetý po dálnici a rychlostní komunikaci 4,05 Kč. Rozhodovat bude počet náprav, den/noc a emisní třída. b) + c) samozřejmě to platí, názorově se ale přidáváme k novele, kterou podal středočeský hejtman, aby byly z plateb vyňaty autobusy, které jezdí v základní dopravní obslužnosti
Aleš Řebíček
blažek
proč Vodochody (ve městě), proč ne Milovice ?
Protože ve Vodochodech je letecká výroba a o ní se jedná v rámci privatizace Aera, kterou zahájila už předchozí vláda.
Aleš Řebíček
pablo
Dobrý den, v Rakousku se po zavedení mýtného počítalo s poměrně malou částkou, stejně jako u nás. Nakonec vše předčilo očekávání a pokud si pamatuji, tak výnosy za 2005 byly něco přes 1 mld. euro. Nevím, jaká je cena mýtného v Rakousku. Je obdobná, jakou připravujeme my, nebo je vyšší? Proč by měla být naše nižší? Proč jsou očekávané výnosy tak nízké, z čeho vycházíte? Máte statistiku provozu na českých dálnicích a silnicích 1. třídy? Děkuji za odpověďi.
Kalkulační vzorec na výpočet výše sazby mýtného je dán Evropskou komisí. Není to něco, co jsme vymýšleli v Čechách. Původně se výnosy počítaly na 8 miliard, to ale zahrnovalo obě etapy, dálnice a rychlostní komunikace v jedné a vybrané silnice I. třídy ve druhé. Nyní jsme ve fázi, že jsou etapy rozděleny na dvě části, takže faktický výběr bude nabíhat postupně. Navíc nejsme schopni přesně odhadnout možné objíždění zpoplatněných úseků, a tak jsme v očekávaných výnosech raději opatrnější.
Aleš Řebíček
Martin Horáček
Dobrý den, mám dotaz k mýtu a ke spekulaci o ohrožení jeho spuštění k 1.1.2007 - Proč by nemohlo být mýto případně i spuštěno s neúplným počtem bran ? Dle mého skromného názoru by i takové částečné spuštění mělo "pro tranzit odpuzovací" a "pro tranzitní kamiony lépe vybírací" efekt, po kterém většina automobilistů volá. Předem děkuji za Vaši odpověď, Martin Horáček
S neúplným počtem bran by samozřejmě bylo možné systém spustit, ale nebyly by zpoplatněny všechny úseky, takže by některé jízdy byly zpoplatněné a některé ne. Což by samozřejmě bylo nežádoucí a nespravedlivé.
Aleš Řebíček
Nadvornik
Dobrý den, jaký bude časový harmonogram výstavby R35, jako prodloužení D11, a tím alternativy k D1 směrem na Ostravu?? Děkujiza konkrétní a jasnou odpověď. S pozdravem Nádvorník
Náš časový harmonogram počítá s dostavbou do roku 2013. Rychlost výstavby je limitována tím, že zastupitelé v Pardubickém kraji musí schválit změnu územního plánu.
Aleš Řebíček
jason 123
Proč, jste tak rychle v ODS změnili své dříve zamítavé stanovisko k prodeji Aera Vodochody? Již teď je jasné, že toto Vaše rozhodnutí s největší pravděpodobností přinese ČR ztrátu až 30 mld.Kč. Pokud mi nevěříte zkuste se nad tím zamyslet nad těmito fakty : 1/snížení budoucího výnosu z privatizace Letiště Praha ( min.10 mld.Kč ). Uvedení vodochodského letiště ( kapacita 5 mil.odbav.osob/rok ) do provozu sníží výnosy Ruzyně min. o 20%. 2/Již teď je jasné, že skupina Penta v Aeru ůplně zlikviduje projekt L-159, což bude mít podle mého názoru za následek, že náš stát absolutně ztratí možnost prodeje 44 zakonzervovaných L-159 ve vlastnictví armády. Mimochodem ročně armáda platí Aeru cca 200 mil.Kč za tuto konzervaci. Tato skutečnost představuje potenciální ztrátu 15 až 20 mld.Kč za předpokladu prodeje za cenu ve výši 50 až 60% pořizovací ceny. Pokud nevěříte, že axistovala velmi reálná možnost prodeje těchto letadel do Nigerie, radím Vám přečíst si časopis EURO číslo 40. 3/Budete se snažit dotlačit smluvně dotlačit Pentu na rezignaci na státní garance k bankovním úvěrům Aera ve výši 10 mld.Kč? Pokud ne, máme zde další ztrátu pro státní kasu ve výši 10 mld.Kč. Podle mého laického názoru je lepším řešením, než Vámi schválený prodej Aera Pentě za babku, poslat Aero do konkurzu, ten totiž by byl pro stát výrazně méně nákladný. Je však jasné, že Vám a Vašim kolegům ve vládě jsou přednější podnikatelské zájmy slovenské investiční společ.Penta, než státu a jeho občanů ( daňových poplatníků ).
Domnívám se, že to je otázka především na zástupce ministerstva průmyslu a obchodu, který předkládal materiál do vlády. Jinak děkuji za fundované otázky, pokusím se odpovědět později.
Aleš Řebíček
Petr
Dobry den, chtel jsem se zeptat na Vaseho bratra, obdrzel jsem informaci, ze po Vasem vstupu do vlady Mirka Topolanka zmenil Vas bratr zamestnani a z radoveho policisty nastoupil na manazerske misto ve spolecnosti CEZ. Tato informace se mi zda nepravdepodobna, ale prestobych Vas rad pozadal, zda-li byste ji mohl potvrdit ci naopak dementovat.
Mohu potvrdit, že můj bratr pracuje od 1. 9. 2006 ve společnosti ČEZ, tzn. že to nebylo po mém vstupu do vlády.
Aleš Řebíček
jv
Dobrý den. Pokládáte za chybu, že nebyl zvolen pro výběr mýta satelitní systém?
Není důležité, co pokládám nebo nepokládám za chybu, na ministerstvo jsem nastoupil ve chvíli, kdy systém byl vybraný, rozestavěný a neměl jsem jinou možnost, než toto akceptovat.
Aleš Řebíček
Pavel
Dobry den. Mam dotaz ohledne severni obchvatu Prahy. Proc MD a RSD prosazuji jizni variantu s gigantickym mostem pres Vltavu, tunelem pod Suchdolem a dalnici v kolizi s pristavaci drahou letiste v Ruzyni, kdyz hodnoceni EIA a zpracovane posudky dopravnich inzenyru doporucuji variantu severni, ktera je navic levnejsi o 10mld a rychleji realizovatelna bez nutnosti onech narocnych staveb (navic i s 2.mostem mezi P6 a P8 pro MHD). Nestaci Praze zkusenost s uscpanym Barrandovskym mostem, kde se micha tranzit s mestskou dopravou? Dekuji za odpoved.
Ministerstvo dopravy principielně neřeší územní plán, to je rozhodnutí samosprávy.
Aleš Řebíček
Fantomas
Dobrý den, pane ministře. Pokud jde o dostavbu mýtného systému, jak si MD i ostatní mohli myslet, že to může Kapsch stihnout, když všude ve světě je třeba (a Kapsch na to upozorňoval) k vybudování min. 12 měsíců. Tady začali stavět někdy v dubnu, po všech těch odvolacích průtazích konkurenčních firem, což mi do konce roku nedá 12 měsíců. A ten týden soudního zákazu v říjnu už je jen poslední hřebíček...
Pro první etapu se Kapsch smluvně zavázal dokončit výstavbu za 9 měsíců. Jestli to lze stihnout - neumím komentovat - viz předchozí odpověď.
Aleš Řebíček
Němec
Dobrý den, již mnoho let se píše a hovoří o výstavbě tzv. Medlešické spojky na trati Pardubice-Chrudim v rámci integrovaného dopravního systému v ose Jaroměř-Hradec Král.-Pardubice-Chrudim. Výstavba měla být započata v příštím roce. Stavba je údajně odložena. V jakém časovém horizontu se předpokládá zahájení této stavby? Děkuji za odpověď. Zdraví Němec, Chrudim
Ptal jsem se a dostal informaci o tom, že zahájení výstavby Medlišické spojky je plánováno na léta 2009 - 2010. V současnosti je připravena technická studie a pracuje se na podrobné dokumentaci. Urychlení výstavby limitují finanční prostředky.
Aleš Řebíček
Briťák
10 km R6 na Karlovy Vary se staví od roku 2005 a bude se otvírat 2010!!! trošku dlouho ne? Kdy se dočkám R7 směr Chomutov? za 10 let? nebo až 20? Jinak značení /zejména povolené rychlosti/ všech silnic mi připadá značně nepřehledné a nelogické. Dá se jet 50 dá se tam 30. V Německu když je někde mimo obec 70 tak ví moc dobře proč tam je.A když tam pojedu 80 tak mě to vynese.
Příprava stavby i její vlastní realizace vždy bohužel zabere nějaký čas. Ale podle mých informací se na R6 staví v současné době Praha - Pavlov (10 km) a obchvat Karlových Varů, v pokročilém stádiu je příprava u Sokolova, připraven k výstavbě v roce 2008 je úsek Pavlov - Strašecí. Celá stavba R7 do Chomutova bude stát do r. 2010, některé úseky i dříve. K dopravnímu značení: Možnosti ministerstva jsou v tomto ohledu relativně omezené, v konkrétním případě zašlete, prosím, svůj podnět na příslušné Ředitelství silnic a dálnic ve Vašem kraji.
Aleš Řebíček
Sylva
co takhle mýto v sobotu a v neděli zdvojnásobit. Když chtěj jet, tak ať jedou.
Musíme se i v tomto případě řídit zákonem a směrnicemi Evropské unie. Možná by to bylo vtipné řešení, bohužel nereálné. Ani nikde v Evropě tomu tak, pokud vím, není.
Aleš Řebíček
Jindřich Pakosta
Dobrý den,už se nějakou dobu zabývám dopravní problematikou. Proto mi není jasná logika argumentů pro zavedení mýtného. Mýtné je spravedlivější a určitě potřebné pro získání peněz na silnice, ale proč balamutíte veřejnost poklesem nákladní kamionové dopravy? Tranzit v ČR tvoří podle statistik asi 15-20 % všech kamionů. Ostatní náklaďáky jezdí mezi našimi městy, místními továrnami a hypermarkety. A ty nemají kam zmizet. Nikde se po zavedení mýtného nekonal výraznější úbytek kamionů, prostě proto, že současný svět je na nich z velké části závislý. Řekněte lidem pravdu - kamiony ani s mýtným nezmizí, jen budou víc platit na silniční škody.
Mýtné není otázka pouze výběru peněz, ale má sloužit zejména možné regulaci dopravních toků. Aby k tomu mohlo dojít, je potřeba mýtné rozšířit až do varianty "plošné mýtné". Já jsem nikdy netvrdil, že zavedením mýta dojde k poklesu počtu kamionů v ČR. Samozřejmě v kombinaci za úhradu dopravní cesty na železnici dojde k harmonizaci druhů doprav a svým způsobem může dojít k tomu, že železnice může získat navíc část zákazníků.
Aleš Řebíček
letištní personál
Dobrý den pane ministře, dovolte dotaz:zastavíte další likvidaci Letiště Praha s.p. a ukončíte destrukční počínání ředitelky Černochové? Držíme palce!!!!!
Nemám pocit, že na letišti dochází k destrukcím, naopak se podle mého letiště rozvíjí. Pokud máte konkrétní podnět, pošlete ho, prosím, oficiální cestou.
Aleš Řebíček
pierot
Dobry den pane ministre,dotaz z lehciho soudku: Jak se vam libi jmeno Igor?
Nejvíc se mi líbí: Jan, Jakub a Jonáš - jména mých tří synů.
Aleš Řebíček
Pavelll
Dobrý den.Pane ministře,proč se ,,netlačí,, na ČD ,aby se více snažily přepravovat zboží po železnici a tím se odlehčilo silnicím i životnímu prostředí.Mě to připadá,že managment ČD má své jisté,tak co by se snažili,když se stát postará o jejich nemalé honoráře.
Samozřejmě by prospělo, pokud by většina zboží byla přepravována po železnici a nikoli po silnici. To řešíme harmonizací druhů doprav, s tím souvisí výše úhrady za dopravní cestu. Věřím, že ministerstvo pod mým vedením vytvoří rovné podmínky pro všechny druhy doprav.
Aleš Řebíček
pavel
Ing.Šimonovský chtěl zadlužit ČR o 25 mld, podstatná část měla jít na R52 Pohořelice-Mikulov (což je paralelní a tedy duplicitní trasa k ne plně zatížené D2) a na R43 (tzv. Hitlerovu dálnici, která v trase přes Brno není ani schválena v územním plánu VÚC). Zákon o půjčce nebyl předložen minulé vládě, ale Ředitelství silnic a dálnic klidně jednalo s Evropskou investiční bankou. EIB v červenci záměr financovat R52 a R43 vyhodnotila jako problémový a neschválila. Schvalujete jednání ŘSD s EIB bez schválení vlády? Souhlasíte s tím, aby se budovala duplicitní trasa R52 Pohořelice – Mikulov za desítky miliard, když pro spojení Brna a Vídně může dobře posloužit existující a nevytížená dálnice D2 a budovaný jižní obchvat Břeclavi a ušetřené miliardy se mohou použít např. na kratší spojení Břeclav-Polsko po R55 a scházející spojení Praha –Vídeň přes Jihlavu a Znojmo?
Varianta spojení Brna s Vídní přes Břeclav byla prověřována z hlediska možnosti dosažení návrhových parametrů potřebných pro rychlostní silnici, možnosti obsluhy území i ekologických dopadů, a to jak na území ČR, tak zejména na území Rakouska (naposledy studie Argumentarium A 5 Nord Autobahn z ledna roku 2005). Tato varianta byla shledána z uvedených hledisek jako podstatně horší až nepřijatelná. Rakousko navíc jasně deklarovalo, že nemá zájem na budování čtyřrpruhového spojení přes Břeclav, a proto už v roce 1999 uzákonilo vedení trasy z Vídně do Brna přes Mikulov. Taton trasa přes Mikulov navíc získala kladný posudek vlivu na životního prostředí (tzv. EIA) od ministerstva životního prostředí.
Aleš Řebíček
Jiri Skala
Dobry den pane ministre, rad bych se zeptal, zda-li probiha ci se bude konat nejaka inspekce revidujici praci Reditelstvi silnic a dalnic a jejich dodavatelu. Setkavam se se stale vetsim diletantismem jak v organizaci prace tak rizeni dopravy v mistech s omezenim a nezajistenim nahradnich tras. Vedle plytvani penezi pak dochazi naprosto zbytecne ke zdrzeni ridicu v mistech vystavby. Zminene organizace se jakekoliv verejne kontrole vcetne TV jen pousmeji. Jiz jsem na tento problem upozornil Vaseho predchudce bez jakekoliv reakce. Od Vas jsem ihned obdrzel odpoved, ze problem bude resen. Pevne verim, ze tomu tak bude a preji Vam k tomu pevne nervy.
Fungování ŘSD ale i Státní fond dopravní infrastruktury a dalších organizací komplexně řeším. Mám jasnou představu, jak tyto instituce transformovat, ale současně je mi jasné, že je k tomu potřeba delší mandát, než být "ministrem v demisi".
Aleš Řebíček
Růženka
Takže když jste tolerantní strana, která nazývá slušnými řidiči ty, kteří jsou prasata a dobytek (to jsou všechni čeští řidiči, kteří vědomě porušují dopravní předpisy-nedání přednosti chodci na přechodu a překročení rychlosti ), tak se od Vás určitě dočkáme i tolerance vůči drobným krádežím do 2000 Kč,že ? Přece stíhání drobných krádeží je podle logiky ODS také šikana slušných spoluobčanů, ne ?
Vážně si neuvědomuji, že bych někdy řekl to, co tvrdíte. Dokonce pochybuji, že by to řekl někdo z mých kolegů.
Aleš Řebíček
Karel Taft
Pane ministře, jaký je Váš názor na snahu některých politiků vést komunikaci R43, zařazenou do sítě evropských dálnic TEN, přes 4 městské části Brna a jeho největší rekreační oblast?
Toto je na rozhodnutí kraje a města, není to rozhodně věcí ministerstva dopravy. Nejsem rád, když zaměstnanci ministerstva si přivlastňují právo doporučovat cokoli, co jim nepřísluší. Proto to nebudu dělat ani já. Samozřejmě, že ministerstvo dopravy, resp. Státní fond dopravní infrastruktury, řeší financování takovýchto projektů, výstavbu,.... ale vždy by mělo jednat z pozice dotčeného orgánu, nikoli "nositele myšlenky".
Aleš Řebíček
M. Petr
Dobrý den pane ministře, mám otázku ohledně Vašeho postoje k silničnímu zákonu. Nemyslíte si, že jste svou kritikou (spolu s ostatními politiky) hned po přijetí zákona značně oslabil jeho účinnost? Jak jinak chcete zajistit dodržování silničních pravidel než tvrdým zákonem, jehož porušení bude "bolet" ? Proč se snažíte zvýšit počet bodu z 12 na 18? Argument, že v Německu je to stejné, neobstojí - tam mají také jiný "bodový sazebník". Předem díky za Vaše odpovědi.
Kritikou nechtěl zákon nikdo oslabi, to naprosto odmítám. O zákonu zdaleka nemluvili jen politici, ale i policisté, dopravní odborníci a novináři. Že jsme jako ministerstvo dopravy poukázali na tři základní cíle novely tohoto zákona (v první etapě: odstranění nelogičností, prokazatelných přílišných tvrdostí a souběhu s jinými zákony), určitě nemá za cíl oslabení zákona jako celku. Druhá etapa, kterou předložíme Poslanecké sněmovně, bude až na základě jasných statistických údajů chování řidičů v zimě, počtu pojistných událostí do 50 tisíc atd.
Aleš Řebíček
Michal Dlask
Dobrý den, kdy se dočkáme stavby silnice I/35 Hrádek nad Nisou - Liberec - Hradec - Olomouc - Slovensko ??? Plánuje se od Hitlera, úsek ke státní hranici se SRN byl dostavěn jen do Chrastavy, na hranice se již nedostal (kamiony tak vesele dál jezdí přes Harrachov), Hradec - Mohelnice je silnice pro sebevrahy (všude samé křížky), přitom se jedná o alternativu k D1. Zatím se plánuje a plánuje, ale termíny stavby a dokončení jsou v nedohlednu. Děkuji za odpověď
Pokud se podaří zajistit dostatečné finančnícních prostředky a příprava výstavby bude probíhat bez problémů, lze předpokládat dokončení celé silnice I/35 nejpozději do roku 2020. Věcně lze konstatovat, že se nejenom plánuje, ale i staví. Je již zprovozněn úsek Liberec – Bílý Kostel, další úsek Bílý Kostel – Hrádek nad Nisou se předpokládá realizovat v letech 2007 – 2009 a výstavba úseku Hrádek nad Nisou - státní hranice by se měla zahájit ještě v letošním roce. Další úseky v Libereckém kraji, okrese Jičín a Pardubickém kraji jsou závislé na schválení koridorů příslušnými zastupitelstvy krajů v územních plánech velkých územních celků. V Pardubickém kraji má dojít ke schválení územního plánu ještě v letošním roce. Na zmiňovaném úseku Hradec Králové – Mohelnice je již zahájena výstavba úseku Sedlice (napojení na D11) – Opatovice.
Aleš Řebíček
Kateřina Petrová
Připadá vám pan Klaus opravdu seriozní ? Vždyť to není žádný prezident, ale jen rádobyprezident, který se neuměle snaží napodobovat opravdové státníky a špičkové ekonomy. Jestli sledujete zahraniční media, pak musíte zcela jistě vědět, že ve starých zemích EU výplody pana Klause budí jen schovívavý úsměv a sluchu jeho pseudoekonomickým pseudoteoriím dopřávají pouze v zemích typu Moldavie a Laosu. Děkuji
Opravdu si myslíte, že v Bruselu budou chválit někoho, kdo myslí jinak než oni? Já si pana prezidenta vážím.
Aleš Řebíček
M.Eibich
Dobrý den pane ministře, mám dotaz v jakém termínu má být vystavěna severozápadní část městského okruhu přes Suchdol v Praze, případně v jaké fázi rozhodování se tato stavba nachází. V současné době není o této stavbě slyšet, přitom dostat se z jednoho vltavského břehu na druhý v této oblasti je pořádný oříšek. Jeden most je v Praze (Barikádníků) a další je až v Kralupech na Vltavou což je cca 25km. Děkuji
Podobně jako v předchozím dotazu - odpověď dodám později, anebo zkuste www.rsd.cz
Aleš Řebíček
Štefan Friča
Dobrý den. Jsem z obce Troubsko, která leží z oboustranně na dálnici D1 a má zde vzniknout křižovatka tří dálnic se silnicemi R43 a R52. Mám 3 otázky: Proč dosud nebyla provedena SEA a EIA celé křižovatky tří dálnic? Proč jsou jednotlivé úseky rozšíření D1, R43 Kuřim - Troubsko a R52 Modřice - Troubsko posuzovány salámovou metodou? A třetí otázka: Víte, že již nyní jsou vlivem provozu dálnice D1 v Troubsku překročeny limity hluku a limity prašnosti nad mez stanovenou zákonem?
Dokumentace EIA jsme již před pěti lety zpracovali a předložili na ministerstvo životního prostředí, které však k ní doposud nevydalo stanovisko. U Troubska se sice kříží tři komunikace, ale z hlediska realizace se jedná o tři samostatné stavby, které budou posuzovány v celé jejich délce. Pro omezení hluku se v nejbližší době připravuje realizace protihlukových opatření. Zvýšená prašnost je způsobena nejen provozem na dálnici D1, ale taky probíhající značnou výstavbou v této lokalitě.
Aleš Řebíček
Ridic
Dobré poledne pane Řebíček, proč se "staví" mytné brány při největší spičce?Chcece tim řidiče odpravdu naštvat?
Pokud k tomu dochází, naprosto chápu Vaše roztrpčení. Vadilo by mi, kdyby se stavělo pouze ve špičce a ne mimo ni. Informace, které mám, říkají, že tak tomu není. Doufám, že v nejbližším období tyto nepříjemnosti skončí a mýtné brány budou včas dostavěny.
Aleš Řebíček
Petr Jirsa
Dobry den, rad bych se zeptal, co je pravda na spekulacich, ze pro vas uz nepracuje pan Piskacek, o kterem se psalo v mediich jako o vasem Dalikovi.
Jan Piskáček se mnou externě spolupracuje i nadále.
Aleš Řebíček