SPAR Česká obchodní společnost nyní v Česku provozuje pouze velké hypermarkety Interspar. Do pěti let chce firma v Česku otevřít 100 až 150 supermarketů, z nichž první bude zprovozněn letos v prosinci v Třebíči. SPAR Česká obchodní společnost bude zároveň zvyšovat počet svých hypermarketů, sdělila firma.
Generální ředitel společnosti Martin Hruška řekl, že nové supermarkety budou otevírány v menších městech s nejméně 10.000 obyvateli, které jsou zatím doménou především levných diskontních prodejen. Vedení firmy má však v hledáčku i neobsazené lokality velkých měst.
"Příští rok by tempo otevírání nových supermarketů mělo být zhruba stejné jako u našich hypermarketů, tedy plánujeme tři až čtyři nové prodejny. V následujících letech bude ale expanze podstatně rychlejší a předpokládáme, že do pěti let budeme mít v ČR 100 až 150 vlastních supermarketů," uvedl Hruška.
Podle dřívějších informací Mladé fronty Dnes rakouská společnost Spar jedná o převzetí diskontních prodejen Plus, které v Česku provozuje německá skupina Tengelmann. Hruška dnes v rozhovoru pro ČTK nechtěl tyto informace komentovat. Plus-Discount letos v dubnu provozoval v Česku 121 prodejen a jeho vedení stále tvrdí, že v následujících třech až pěti letech chce počet obchodů Plus zdvojnásobit. Investice do rozšiřování sítě a jejího logistického zázemí mají přesáhnout sedm miliard korun.
Stejně jako SPAR se na menší česká města v poslední době zaměřují expanzní plány i ostatních obchodních řetězců, které dosud stavěly prodejny ve větších městech. Například Tesco Stores ČR svůj první malý supermarket otevřela v roce 2005 v Mikulově, který má zhruba 8000 obyvatel. Nyní má Tesco malé obchody také například ve Vodňanech, Bechyni či Veselí nad Lužnicí. Tyto obce mají přibližně 6000 obyvatel.
Deset největších obchodníků má podle údajů Incoma Research a časopisu Moderní obchod v oblasti rychloobrátkového zboží již zhruba 53procentní podíl na českém trhu. "Koncentrace trhu se ale nadále zpomaluje. Ve srovnání se západní Evropou, kde tento ukazatel činí i 90 procent, je stále nízká," upozornil Zdeněk Skála z Incoma Research. Podle Skály řetězce dosud své podíly na tuzemském trhu zvyšovaly pomocí stavby nových prodejen, teď ale přišel čas jejich fúzí.
Pozici v Česku v posledních letech ztrácejí supermarketové řetězce, které z trhu vytlačují dravé diskontní prodejny a hypermarkety. Supermarkety mají na celkovém obratu 50 největších obchodníků zhruba 17procentní podíl a diskontní prodejny, které expanzi v ČR zahájily později, již za nimi zaostávají pouze o jedno procento. Podíl hypermarketů činí 41 procent.
"Tržní podíly jsou stále hodně rozdrobené. Očekáváme, že se počet největších obchodních řetězců během následujících pěti či sedmi let sníží na polovinu," uvedl Skála.
SPAR Česká obchodní společnost je součástí rakouské skupiny Austria Spar International AG a nyní má v ČR 23 hypermarketů Interspar. V žebříčku deseti největších tuzemských obchodníků, který loni sestavila Incoma Research a časopis Moderní obchod, patřilo společnosti s odhadovanými tržbami 11,3 miliardy korun osmé místo.
Přidejte si Hospodářské noviny
mezi své oblíbené tituly
na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist