Společnost Delhaize to uvedla ve zprávě spolu s výsledky hospodaření za třetí čtvrtletí. Společnost oznámila růst provozního zisku ve třetím čtvrtletí ve výši 2,3 procenta, což je mírně pod očekávanými čísly, ale v rámci celoročního výhledu. Delhaize v Česku vlastní řetězec Delvita, který patří ke klíčovým prodejcům potravinářského zboží.


"Rozhodnutí odejít z České republiky bylo velmi těžké. Plně jsme ale vzali v úvahu zájmy našich českých partnerů i tržní prostředí. Myslíme si, že spojení Delvity s některým z českých řetězců umožní sloučené firmě, aby byla na tamním trhu více konkurenceschopná," píše se ve sdělení společnosti Delhaize.


O odchodu Delhaize z České republiky se na finančních trzích spekulovalo, hovořilo se ale také o tom, že Delhaize se spojí s nizozemským rivalem Ahold. Tato jednání ale podle některých zdrojů skončila. Delhaize se k nim zatím nevyjádřila a na toto téma mlčí i v tiskové zprávě. Ahold chce přitom opustit střední Evropu, ale zůstane v České republice, kde hodlá posílit svoji pozici. Nyní Ahold v ČR provozuje 297 supermarketů Albert a hypermarketů Hypernova. Mluvčí Ahold Czech Republic Kateřina Pecinová dnes na dotaz ČTK, zda má Ahold stále zájem o českou Delvitu, odpověděla pouze diplomaticky. "Budeme se zabývat všemi možnostmi zvýšení hodnoty pro akcionáře a naše další partnery, a to včetně akvizic, odprodejů a dalších potenciálních společných podniků," řekla ČTK Pecinová.


Tiskový mluvčí Delvity Petr Uchytil odmítl zprávu jakkoli komentovat s tím, že se společnost zatím nebude k celé záležitosti vyjadřovat. Nicméně potvrdil plány Delvity pro příští rok, která se chystá otevřít v ČR 4-5 nových supermarketů.
"Prodej nám dovolí soustředit se na zdroje na těch trzích, kde máme větší šance," uvedl v tiskové zprávě k odchodu z České republiky generální ředitel společnosti Delhaize Pierre-Olivier Beckers. Podle něj existuje několik vážných zájemců


Delvita loni v Česku podle auditovaných výsledků prohloubila ztrátu na téměř 839 milionů korun ze 185 milionů v roce 2004. Neuhrazená ztráta Delvity z minulých let na konci loňského roku činila dalších 1,75 miliardy korun. Tržby Delvity za prodej zboží v loňském roce meziročně klesly zhruba o 470 milionů na 8,4 miliardy korun.

Delvita v poslední době ztrácí pozici

Týdeník Euro letos na jaře s odvoláním na několik nezávislých zdrojů uvedl, že mezi zájemci o ztrátové české obchody Delvity jsou společnosti Tesco a německá skupina Rewe Group, která v ČR vlastní diskonty Penny Market a supermarkety Billa. Vedení belgické Delhaize ale na začátku května sílící spekulace trhu o odchodu svého řetězce Delvita z ČR popřelo jako nepravdivé a vyvraceli je také šéfové české Delvity.


Supermarketové řetězce, mezi které Delvita patří, v Česku v posledních letech ztrácí pozici, protože je z trhu vytlačují dravé diskontní prodejny a supermarketové řetězce. Supermarkety mají na celkovém obratu 50 největších obchodníků zhruba 17procentní podíl a diskontní prodejny, které expanzi v ČR zahájily později, již za nimi zaostávají pouze o jedno procento. Podíl hypermarketů činí 41 procent.


Deseti největším obchodním řetězcům v loňském roce v ČR podle odhadů analytické firmy Incoma Research a časopisu Moderní obchod vzrostly tržby o 11 miliard na 226 miliard korun. První místo na žebříčku největších obchodníků patřilo s tržbami 37,5 miliardy korun velkoobchodnímu řetězci Makro Cash&Carry. Na druhé příčce loni poprvé skončila skupina Schwarz ČR (37 miliard Kč), která provozuje hypermarkety Kaufland a diskonty Lidl. Schwarz loni předběhla do té doby druhý maloobchodní řetězec Ahold (36 miliard korun).


Z českého trhu loni odešel Julius Meinl, který prodal bezmála 60 prodejen řetězci Ahold. Letos pak Tesco Stores ČR koupila 11 hypermarketů francouzské společnosti Carrefour a 27 supermarketů německého řetězce Edeka.
Podle odborníků v následujících letech odejdou z Česka další velké obchodní řetězce. "Tržní podíly jsou stále hodně rozdrobené. Očekáváme, že se počet největších obchodních řetězců během následujících pěti či sedmi let sníží na polovinu," uvedl například Zdeněk Skála ze společnosti Incoma Research.


Některé obchodní řetězce ale plánují v Česku výrazné rozšíření sítě obchodů. Například firma SPAR Česká obchodní společnost, která nyní v Česku provozuje pouze velké hypermarkety Interspar, letos na tuzemském trhu zahájí budování rozsáhlé sítě malých supermarketů. Do pěti let chce firma v Česku otevřít 100 až 150 supermarketů, z nichž první bude zprovozněn letos v prosinci v Třebíči.


Generální ředitel společnosti Martin Hruška řekl, že nové supermarkety budou otevírány v menších městech s nejméně 10.000 obyvateli, které jsou zatím doménou především levných diskontních prodejen a do nichž nyní míří i ostatní obchodní řetězce včetně Delvity. Vedení firmy má však v hledáčku i neobsazené lokality velkých měst. Zda SPAR Česká obchodní společnost síť prodejen rozšíří pomocí výstavby nových obchodů, anebo převzetím konkurenčních prodejen, její vedení neupřesnilo.

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist