Mluvčí Evropské komise potvrdila, že komise navrhne zařazení emisí z dopravních letadel do evropského systému obchodování s povolenkami CO2. Podle ní s takovým návrhem komisař pro životní prostředí Stavros Dimas přijde koncem letošního nebo začátkem příštího roku.


Trh s povolenkami je hlavním nástrojem, jímž chce EU splnit požadavky Kjótského protokolu, tedy snížit produkci skleníkových plynů do roku 2012 ve srovnání s rokem 1990 o osm procent. Nynější plán zatím počítá jen s velkými průmyslovými znečišťovateli, jako jsou elektrárny, ale nezahrnuje leteckou dopravu, která k emisím skleníkových plynů přispívá stále více. Emise těchto plynů z mezinárodních letů v EU se oproti roku 1990 zvýšily o 87 procent, tvrdí komise.


Podle Dimasova návrhu, o kterém dnes informoval list International Herald Tribune, by všechny letecké společnosti musely od roku 2010 monitorovat emise svých letadel a k trhu s povolenkami by se připojily o rok později. Komise by jim přidělila objem povolenek vycházející z průměru let 2004 až 2006.


Mnohem kontroverznější je však návrh, aby se omezení týkala i letadel neevropských společností, která létají do zemí EU. Pokud by byl takový krok schválen, vyvolalo by to odpor Spojených států a dalších zemí. USA, které odstoupily od Kjótského protokolu, i řada leteckých společností dávají přednost globální dohodě o emisích z letadel s jednotnými pravidly na celém světě. Podle EK by však vyjednání takové dohody trvalo příliš dlouho.

Nové návrhy povolenek jsou přehnané

Evropská komise již minulý týden opět varovala členské státy, že odmítne jejich návrhy na objem emisních povolenek kysličníku uhličitého pro léta 2008 až 2012, pokud nebudou dostatečně přísné a nebudou snižovat emise tohoto plynu přispívajícího ke globálnímu oteplování. Komisař pro životní prostředí Stavros Dimas také oznámil, že s hodnocením některých národních alokačních plánů (NAP) přijde 29. listopadu.


ČR zatím svůj NAP do Bruselu neposlala, ale ministerstvo životního prostředí již navrhlo podstatně vyšší kvótu, než činí nynější emise. MŽP připravilo NAP se zpožděním až koncem října. Podobně jako většina dalších zemí EU v něm navrhlo podstatně více povolenek než dosud - na 102 miliony tun oxidu uhličitého.


Dimas již koncem října řekl, že většině zemí vrátí odevzdané plány, protože navrhují emise o 15 procent vyšší, než byly v roce 2005 jejich skutečné zplodiny. Dnes své opakování důrazně zopakoval a prohlásil, že navrhované plány podstatně zaostávají za veřejnými projevy vedoucích politiků jednotlivých zemí. „Nepřipustím, aby systém obchodování s povolenkami utrpěl,“ řekl Dimas.

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist