Odměnu ve výši alespoň minimální mzdy budou muset zaměstnavatelé nově platit také lidem zaměstnaným na základě dohody o provedení práce nebo dohody o pracovní činnosti, tedy zejména brigádníkům. Změnu obsahuje nový zákoník práce, který zřejmě začne platit 1. ledna 2007, napsal na webových stránkách podnikatelský týdeník Profit. Hospodářská komora ale tvrdí, že brigádníci musí dostávat nejméně minimální mzdu již nyní.


Dohody o pracích konaných mimo pracovní poměr jsou často používány při zaměstnávání brigádníků, i když tyto dočasné zaměstnance lze podle listu zaměstnat také formou klasické pracovní smlouvy na dobu určitou.
Na odměňování podle takzvaných dohod se v dosavadním zákoníku předpisy o minimální mzdě nevztahovaly, míní Profit. Hodnota odměny musela být v obou typech dohod výslovně uvedena. Mohla být tedy nižší než minimální mzda či příslušné minimální mzdové tarify, upozornil týdeník.


Minimální mzdu by měli brigádníci pobírat již nyní, říká HK
"Rovnost v pracovněprávních vztazích musí dodržovat zaměstnavatel i podle stávajícího zákoníku práce, přestože v něm není tak explicitně vyjádřena, jako v kodexu novém. Výklad, že je v určitých případech možné zaměstnat pracovníka za méně, než je minimální mzda, je nesprávný," řekl prezident Hospodářské komory Jaromír Drábek. Podle výkladu zákoníku Hospodářskou komorou by pracovník ohodnocený na méně, než je minimální mzda, uspěl, i pokud by se v této věci obrátil k soudu.


Od ledna 2007 bude sice výše odměny i nadále smluvní záležitostí, zaměstnavatel ale při tom podle Profitu musí respektovat sazby minimální mzdy. Vyplývá to z povinnosti dodržovat zásadu rovnosti v pracovně-právních vztazích, pracovníci "na dohodu" tedy nesmějí být znevýhodněni oproti zaměstnancům s pracovní smlouvou. Pokud odměna z dohody nedosáhne výše minimální mzdy, bude zaměstnavatel povinen poskytnout doplatek do této výše.


Minimální mzdu určuje vláda formou nařízení. V těchto dnech stále není jasno, zda se současná hodnota (7955 korun měsíčně nebo 48,10 korun za hodinu) od 1. ledna 2007 zvýší, případně o kolik. Ministerstvo práce a sociálních věcí pod vedením ODS zvažuje zvýšení o 245 korun na 8200 korun. Bývalý ministr práce a sociálních věcí Zdeněk Škromach (ČSSD) požaduje hned ledna další zvýšení minimální mzdy nejméně o 500 až 700 korun. Hospodářská komora naopak požaduje zmrazení minimální mzdy nejméně po dobu jednoho roku.

Tento článek máteje zdarma.
Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení.
Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články.
HN mini
45 Kč první dva měsíce
Od 3. měsíce 229 Kč
  • Veškerý obsah
  • Bez reklam
  • Mobilní aplikace
HN roční
3290 Kč za rok
2 měsíce zdarma
  • Veškerý obsah
  • Bez reklam
  • Mobilní aplikace