Nová i stávající fabie se budou dočasně vyrábět souběžně. Zatímco krátká verze starší fabie skončí zřejmě již v průběhu příštího roku, její verze sedan a combi se budou vyrábět ještě nejméně rok, řekl mluvčí automobilky Evžen Krauskopf. Světová premiéra nové generace vozu Škoda Fabia proběhne na Autosalonu v Ženevě v březnu 2007. Následně bude nový model uveden na evropské trhy. Výroba karosářských verzí Fabia Combi a Fabia Sedan první generace bude pokračovat i nadále.
Nová Škoda Fabia ve verzi hatchback se vyznačuje všemi hlavními rysy, které přivedly již více než 1,5 milionu zákazníků ke koupi první generace a které ještě dále rozvíjí. Nová Fabia se tak může ve své třídě pochlubit největším prostorem pro kolena a hlavy cestujících na zadních sedadlech a dostatkem prostoru pro pohodlné cestování.
Nová fabia má podobnou čelní masku jako roomster. Příď je masivnější než u modelu první generace, světla jsou větší. Podobně jako roomster má černé přední a prostřední sloupky karoserie. Opticky je tak propojeno čelní sklo s bočními okny.
Podle analytika Cyrrusu Petra Bártka by na první pohled měla být fabia povedeným autem s o pětinu větším kufrem než stará verze. "Pro odhad úspěšnosti u této kategorie je ale nejpodstatnější cena. Pokud se nová Škoda bude cenou držet na úrovni přímé konkurence, bude díky užitným vlastnostem určitě úspěšná," dodal.
Podle odborníků se cena nového vozu v základní verzi bude určitě pohybovat pod hranicí 300.000 Kč. Firma ale v první fázi pravděpodobně nepřijde s levnými akčními modely, jako je nyní například fabia první generace pod označením Junior s cenou 227.900 Kč. "Myslím, že základní verzi bude chtít Škoda určitě udržet pod hranicí 300.000, tak aby fabia byla lehce levnější než koncernoví konkurenti polo a ibiza. Takže cena za základní verzi 1.2 HTP (51 kW) bude začínat na zhruba 280.000 Kč," míní motoristický novinář Martin Jaroš.
Vnějšími rozměry (délka 3992 mm, šířka 1642, výška 1498 mm) patří fabia mezi největší vozy ve své třídě. Proti stávajícímu modelu se natáhne do délky o 22 milimetrů a do výšky o téměř pět centimetrů. Celková délka vozu vzrostla s novým designem nárazníků. Interiér nabízí více místa posádce na předních i zadních sedadlech. Zavazadlový prostor má základní objem 300 litrů a po sklopení zadních sedadel se může zvýšit až na 1163 litrů. Současný model má zavazadlový prostor základní objem 260 litrů a po sklopení zadních sedadel umožní jeho zvýšení na 1016 litrů.
Škoda Auto v tiskové zprávě také zdůraznila, že velkou pozornost rovněž věnovala oblasti bezpečnosti. Nově mohou být cestující na předních i zadních sedadlech chráněni hlavovými airbagy. Na zadních sedadlech lze upevnit dětskou sedačku pásem Top-Tether, který při případném čelním nárazu omezuje pohyb horní části dětské sedačky vpřed.
Při vývoji a konstrukci automobilu a jeho výbav byly použity nejnovější technologie, jako např. virtuální realita. S novým modelem přináší značka Škoda také ve své nejmenší modelové řadě možnost zvolit místo pětistupňové manuální převodovky šestistupňovou automatickou převodovku Tiptronic nebo elektronicky řízenou klimatizaci Climatronic. V oblasti komunikačních technologií nabízí nová Fabia originální přípravu pro telefon GSM s technologií Bluetooth nebo audiosystémy s možností připojení externích zařízení, jako jsou přehrávač MP3 nebo iPod.
Pro nový vůz je připraveno celkem sedm motorů, z toho čtyři zážehové a tři vznětové. Oba benzinové tříválce mají proti motorům ve stávající fabii zvýšený výkon.
Podle Jaroše bude nová generace se svými jízdními vlastnostmi i zpracováním zřejmě opět patřit ke špičce mezi malými vozy. Pasažéři budou těžit z větší výšky, naopak menší šířka by mohla zejména cestujícím vzadu v oblasti ramen vadit. Téměř čtyřmetrová délka z fabie dělá jeden z největších vozů ve třídě. S objemem zavazadlového prostoru se vůz posunul na pomyslný vrchol žebříčku. O pět litrů větší prostor má jen Citroen C3. Ve třídě budou jejími největšími konkurenty Renault Thalia, Toyota Yaris či Hyundai Getz.
"Z hlediska designu je nová generace o něco méně konzervativní, ale nepředstavuje žádný velký výstřelek. Prostě zlatá střední cesta, která nikoho nepohorší, takže se líbit bude," dodal s tím, že dostatečně pestrá je i paleta nabízených motorů včetně nových pohonných jednotek.
Model Škoda Fabia se začal sériově vyrábět v listopadu roku 1999. Loni její prodeje poklesly o 4,4 procenta na 236.698 vozů. Přesto byla stále nejprodávanějším modelem automobilky. Kromě fabie dnes Škoda vyrábí také octavii, starší model octavie tour a superb. Letos by měly prodeje automobilky dosáhnout historického rekordu přes 530.000 vozů. Loni jich prodala 492.111.
Připravované typy motorů pro Škoda Fabia model 2007 | |
Zážehové motory |
Vznětové motory |
1,2 HTP/44 kW | 1,4 TDI PD/51 kW |
1,2 12V HTP/51 kW | 1,4 TDI PD/59 kW (také s DPF) |
1,4 16V/63 kW | 1,9 TDI PD/77 kW (také s DPF) |
1,6 16V/77 kW (také s automatickou převodovkou) |
Přidejte si Hospodářské noviny
mezi své oblíbené tituly
na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist