skoda_fabia_model_2007_a_ilu.jpgNová i stávající fabie se budou dočasně vyrábět souběžně. Zatímco krátká verze starší fabie skončí zřejmě již v průběhu příštího roku, její verze sedan a combi se budou vyrábět ještě nejméně rok, řekl mluvčí automobilky Evžen Krauskopf. Světová premiéra nové generace vozu Škoda Fabia proběhne na Autosalonu v Ženevě v březnu 2007. Následně bude nový model uveden na evropské trhy. Výroba karosářských verzí Fabia Combi a Fabia Sedan první generace bude pokračovat i nadále.

Nová Škoda Fabia ve verzi hatchback se vyznačuje všemi hlavními rysy, které přivedly již více než 1,5 milionu zákazníků ke koupi první generace a které ještě dále rozvíjí. Nová Fabia se tak může ve své třídě pochlubit největším prostorem pro kolena a hlavy cestujících na zadních sedadlech a dostatkem prostoru pro pohodlné cestování.

Nová fabia má podobnou čelní masku jako roomster. Příď je masivnější než u modelu první generace, světla jsou větší. Podobně jako roomster má černé přední a prostřední sloupky karoserie. Opticky je tak propojeno čelní sklo s bočními okny.

Podle analytika Cyrrusu Petra Bártka by na první pohled měla být fabia povedeným autem s o pětinu větším kufrem než stará verze. "Pro odhad úspěšnosti u této kategorie je ale nejpodstatnější cena. Pokud se nová Škoda bude cenou držet na úrovni přímé konkurence, bude díky užitným vlastnostem určitě úspěšná," dodal.

Podle odborníků se cena nového vozu v základní verzi bude určitě pohybovat pod hranicí 300.000 Kč. Firma ale v první fázi pravděpodobně nepřijde s levnými akčními modely, jako je nyní například fabia první generace pod označením Junior s cenou 227.900 Kč. "Myslím, že základní verzi bude chtít Škoda určitě udržet pod hranicí 300.000, tak aby fabia byla lehce levnější než koncernoví konkurenti polo a ibiza. Takže cena za základní verzi 1.2 HTP (51 kW) bude začínat na zhruba 280.000 Kč," míní motoristický novinář Martin Jaroš.

skoda_fabia_model_2007_b_ilu.jpgVnějšími rozměry (délka 3992 mm, šířka 1642, výška 1498 mm) patří fabia mezi největší vozy ve své třídě. Proti stávajícímu modelu se natáhne do délky o 22 milimetrů a do výšky o téměř pět centimetrů. Celková délka vozu vzrostla s novým designem nárazníků. Interiér nabízí více místa posádce na předních i zadních sedadlech. Zavazadlový prostor má základní objem 300 litrů a po sklopení zadních sedadel se může zvýšit až na 1163 litrů. Současný model má zavazadlový prostor základní objem 260 litrů a po sklopení zadních sedadel umožní jeho zvýšení na 1016 litrů.

Škoda Auto v tiskové zprávě také zdůraznila, že velkou pozornost rovněž věnovala oblasti bezpečnosti. Nově mohou být cestující na předních i zadních sedadlech chráněni hlavovými airbagy. Na zadních sedadlech lze upevnit dětskou sedačku pásem Top-Tether, který při případném čelním nárazu omezuje pohyb horní části dětské sedačky vpřed.

Při vývoji a konstrukci automobilu a jeho výbav byly použity nejnovější technologie, jako např. virtuální realita. S novým modelem přináší značka Škoda také ve své nejmenší modelové řadě možnost zvolit místo pětistupňové manuální převodovky šestistupňovou automatickou převodovku Tiptronic nebo elektronicky řízenou klimatizaci Climatronic. V oblasti komunikačních technologií nabízí nová Fabia originální přípravu pro telefon GSM s technologií Bluetooth nebo audiosystémy s možností připojení externích zařízení, jako jsou přehrávač MP3 nebo iPod.

Pro nový vůz je připraveno celkem sedm motorů, z toho čtyři zážehové a tři vznětové. Oba benzinové tříválce mají proti motorům ve stávající fabii zvýšený výkon.

Podle Jaroše bude nová generace se svými jízdními vlastnostmi i zpracováním zřejmě opět patřit ke špičce mezi malými vozy. Pasažéři budou těžit z větší výšky, naopak menší šířka by mohla zejména cestujícím vzadu v oblasti ramen vadit. Téměř čtyřmetrová délka z fabie dělá jeden z největších vozů ve třídě. S objemem zavazadlového prostoru se vůz posunul na pomyslný vrchol žebříčku. O pět litrů větší prostor má jen Citroen C3. Ve třídě budou jejími největšími konkurenty Renault Thalia, Toyota Yaris či Hyundai Getz.

"Z hlediska designu je nová generace o něco méně konzervativní, ale nepředstavuje žádný velký výstřelek. Prostě zlatá střední cesta, která nikoho nepohorší, takže se líbit bude," dodal s tím, že dostatečně pestrá je i paleta nabízených motorů včetně nových pohonných jednotek.

Model Škoda Fabia se začal sériově vyrábět v listopadu roku 1999. Loni její prodeje poklesly o 4,4 procenta na 236.698 vozů. Přesto byla stále nejprodávanějším modelem automobilky. Kromě fabie dnes Škoda vyrábí také octavii, starší model octavie tour a superb. Letos by měly prodeje automobilky dosáhnout historického rekordu přes 530.000 vozů. Loni jich prodala 492.111.

Připravované typy motorů pro Škoda Fabia model 2007

Zážehové motory

Vznětové motory

1,2 HTP/44 kW 1,4 TDI PD/51 kW
1,2 12V HTP/51 kW 1,4 TDI PD/59 kW (také s DPF)
1,4 16V/63 kW  1,9 TDI PD/77 kW (také s DPF)
1,6 16V/77 kW (také s automatickou převodovkou)  

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist