Pojišťovny neinformují řidiče o tom, že si mohou snížit výši uzavřeného havarijního pojištění nebo pojištění proti krádeži podle toho, jak časem klesá hodnota jejich vozu. Informovala o tom televize Prima. Řidiči, které pojišťovny na výhodu neupozorní, tak někdy podle Primy zbytečně platí navíc stovky i tisíce korun.
Změnit výši havarijního pojištění mohou lidé téměř kdykoliv, uvedla televize. Výše pojistného se vypočítává z aktuální hodnoty auta, která neustále klesá. Neinformování klientů kritizovali právníci, které Prima oslovila. "Lze zde identifikovat jakýsi zištný záměr pojišťovny," řekl televizi právník Sdružení obrany spotřebitelů Martin Reisinger. Podle Primy vydělají největší pojišťovny na zmíněných smlouvách ročně miliardy korun.


Změny částek by zdražily pojištění, tvrdí pojišťovny
Podle expertů však ojišťovny nemají povinnost informovat řidiče o tom, že si mohou snížit pojistku vozu proti havárii nebo krádeži. "V neupozornění na snižování hodnoty pojištěného automobilu či jiného předmětu pojištění úmysl pojišťovny nevidím," řekl analytik serveru Měšec.cz Petr Zámečník. Pojišťovny jsou komerčními subjekty, a podle toho se také chovají, doplnil analytik serveru Finance.cz Lukáš Buřík. Kdyby pojišťovny obesílaly každého klienta, pak by tento krok mohl být podle něj dost technicky i administrativně náročný. Naopak šéfredaktor listu Finanční poradce Petr Fejtek soudí, že jde o součást celkově nepříliš solidního chování pojišťoven vůči klientům.
"Zásadou je, že pojistnou částku stanovuje klient, a je tedy na něm, aby nedocházelo k podpojištění či naopak jako v této situaci k přepojištění (pojištění na vyšší částku, než je hodnota pojištěné věci)," míní ředitel makléřské společnosti Insia Ivan Špirakus. Každý zákazník má právo požádat o přepracování či změnu smlouvy. Není přitom podle něj vždy předem jasné, že pojištění na časovou cenu musí být levnější než na novou, i když to tak obvykle bývá.


Neustálé změny částek pojistného na složenkách by podle pojišťoven pojistky kvůli náročné administrativě zdražily.
"Pokud bychom chtěli neustále měnit výši pojistného na složenkách, které posíláme klientům, vedlo by to ke zdražení pojistek. Takový model by byl provozně a administrativně náročnější," uvedl mluvčí České pojišťovny Václav Bálek. Většina škod v havarijním pojištění jsou totiž částečné škody, při kterých pojišťovna plní v tzv. nových cenách. Pokud si klient přeje vypočítat novou smlouvu, není nic snadnějšího, než aby se obrátil na pojišťovnu, dodal.


Nehod neubylo, výše škody roste
Pojišťovny několik měsíců po účinnosti nového silničního zákona a udělování trestných bodů nezaznamenaly výraznější pokles počtu dopravních nehod. Navíc prý roste průměrná škoda. Vyplývá to z ankety ČTK mezi největšími pojišťovnami. Důvodem poklesu počtu škod v policejních statistikách je podle nich zejména to, že klienti musejí nyní hlásit policii nehody až při škodě nad 50.000 Kč, takže při menších škodách policisty kvůli obavám z přidělení trestných bodů raději nevolají.


Z policejních statistik vyplývá, že za tři měsíce od červencového zavedení účinnosti nového silničního zákona počet dopravních nehod klesl na 39.000 proti 49.500 ve stejném období roku 2005. Navíc se po prudkém poklesu počtu nehod v červenci a srpnu situace postupně vrací do původního stavu. Počty nehod vykázané v září a říjnu se již příliš neliší od stavu ve stejném období před rokem.


Policejní statistika dopravních nehod a statistiky pojišťoven se rozhodně nedají překrývat, řekl mluvčí České pojišťovny Václav Bálek. Podobně hovoří i ostatní pojišťovny. "Po zavedení bodového systému došlo ke zmírnění růstu počtu hlášených škod. Tento stav trval asi jeden měsíc a následně došlo k postupnému návratu na původní úroveň, tedy do situace meziročního rostoucího počtu škod," uvedl mluvčí Kooperativy Marek Vích.
Rozpor mezi policejními statistikami a skutečností je podle České asociace pojišťoven zcela logický. Svoji výraznou roli prý sehrává fakt, že novela silničního zákona upravila hranici škody, při které nemusí řidič při dopravní nehodě volat policii na 50.000 Kč proti předchozím 20.000 Kč. "Řidiči, kteří způsobili menší škodu než zmíněných 50.000, to zpravidla policii nehlásí v obavě z pokuty a ztráty bodů, na pojišťovnu se však obracejí," upozornila asociace.