Podle výrobců automobilů ohrozí změna zaměstnance v oboru a zvýší ceny aut pro spotřebitele. Závazná legislativní úprava bude navržena letos nebo nejpozději začátkem příštího roku. V současnosti jsou průměrné emise 163 gramů na kilometr. Původní návrh počítal s ještě přísnějším limitem - 120 g/km. Ze strany komise jde tedy o určitý ústupek. Pokud by se plán EK splnil, jednalo by se o velký průlom v automobilovém průmyslu.

Větší a silnější automobily by musely ustoupit menším a úspornějším. Dalším důsledkem by bylo širší využití biopaliv. Nové zákony by v Česku postihly především Škodu Auto. "Místo toho, aby komise koncepčně řešila problém emisí oxidu uhličitého, zaměřila se jen na automobilky. Přitom návrh v podobě, v jaké jej znám, by pouze výrazně zvýšil automobilkám náklady, jeho přínos pro ekologii by byl malý," řekl člen představenstva Škoda Auto Martin Jahn.

Zpřísnění limitů se naopak neobává vedení kolínské továrny TPCA, ve které se vyrábějí malé vozy Toyota, Peugeot a Citroen s nízkou spotřebou. "Emise modelů vyráběných v TPCA jsou nižší než 110 gramů CO2 na kilometr, a proto se splněním přísnějších limitů nemáme žádný problém," řekl mluvčí továrny Matěj Matolín.

Schválení návrhu vítá především Strana zelených. "Už dlouho upozorňujeme na to, že musíme podniknout kroky k zamezení globálního oteplování, zvlášť po poslední zprávě OSN," uvedla pro iHNed.cz mluvčí Zelených Eva Rolečková. Argumenty automobilek považuje pouze za první vlnu rozhořčení. "Po opadnutí emocí jistě automobilky naleznou způsoby, jak tyto limity splnit. Zdroje na to mají," dodala.

Brusel v návrhu částečně zmírnil své požadavky; původně uvažoval o 120 gramech na kilometr. Aby ústup z pozic nebyl tak patrný, Evropská komise mluví o 120 gramech na kilometr nadále. Snížení na 130 gramů by se však mělo dosáhnout technologickými změnami v motorech a snížení o dalších deset gramů pomocí lepších pneumatik, efektivnější řazení a dalších menších technologických změn. Zatím však není příliš jasné, jak unie ke snížení emisí automobilky donutí.

Je nepochybné, že navrhne legislativní změny, o jejichž podobě se však rozhodne později. Ze zveřejněné strategie vyplývá, že komise bude usilovat o náhradu směrnice, která současné emise automobilů upravuje. Nahradit by jí měla směrnice nová, která bude požadovat změny v souladu s doporučeními, jež vypracoval hospodářský výbor OSN pro Evropu.

Proti jsou především Němci

Postoj automobilek není jednotný. Zatímco francouzské a italské firmy nemají s návrhem EU větší problémy, Němcům se snaha Evropské komise nelíbí. Německých automobilových výrobců se zastala i kancléřka Angela Merkelová, za což sklidila kritiku od zástupců automobilek PSA a Fiat. Podle nich Němci využívají své předsednictví EU k prosazování zájmů svých automobilových výrobců.

Uskutečnění cíle EK by přineslo revoluci do celého automobilového průmyslu. Znamenalo by především ústup velkých automobilů s vysokou spotřebou a razantní nástup malých a úsporných automobilů. Výrazně by se zvýšil i podíl biopaliv na trhu. Není vyloučeno, že by se časem snaha redukovat emise dotkla i samotných řidičů - EU totiž uvažuje například o snížení rychlosti na dálnici, proti čemuž se však staví opět Němci.

 

Hlavní body nové strategie EU:

1) Snížení emisí oxidu uhličitého u nových automobilů EK předpokládá změnu technologie při výrobě motorů a další technologické změny. Brusel chce zavést minimální standard pro klimatizační systémy, povinné vybavení nových aut systémem automatického měření tlaku v pneumatikách, stanovit limit pro maximální "odpor" pneumatik a chce automobily vybavovat zařízením, která by určovala optimální okamžik pro přeřazení rychlosti.

2) Redukce administrativních nákladů a byrokracie Směrnice, které se týkají emisí a vybavení automobilů by měla nahradit směrnice, jež se bude řídit doporučeními hospodářského výboru OSN pro Evropu, která se týkají mimo jiné typů pneumatik, zpětných zrcátek, mlhovek, bezpečnostních pásů a dalšího vybavení. Komise si od nové legislativy slibuje sjednocení měřítek na celém světě, což by odlehčilo automobilkám.

3) Zvýšení bezpečnosti na silnicích Komise navrhuje mimo jiné 11 opatření, která by měla přispět k větší bezpečnosti na silnicích. Patří mezi ně povinné vybavování aut stabilizačními systémy, signalizací, která upozorňuje řidiče, aby si zapnul pás, a požaduje například povinné svícení v celé Evropě i během dne.

4) Obchod Brusel chce větší využívání bilaterálních smluv se zeměmi především v Asii, jež by vedly k lepšímu přístupu na asijský trh pro evropské automobilky. Upozorňuje i na nutnost lepší ochrany duševního vlastnictví, jež by bránila kopírování technologií.

5) Vývoj a inovace Prioritou vývojářů by měla být obnovitelná paliva a "inteligentní" vozy. V příštích letech by do vývoje v automobilovém sektoru mělo být investováno asi 20 miliard eur.