Rozsah reklamy v České televizi (ČT) se teď zvyšovat nebude. Návrh jejího navýšení z půl procenta na jedno procento vysílacího času dnes dolní komora neschválila. Rozprava před hlasováním ale naznačila, že toto téma se ve sněmovně zřejmě brzy objeví znovu. Dnes ale hlasovali pro návrh jen sociální demokraté, ostatní byli buď proti, nebo se zdrželi.
Objem reklamy chtěl zvýšit sociální demokrat Petr Rafaj (ČSSD). Navrhoval také, aby ČT použila 30 procent čistých výnosů z reklamy za rok 2008 na podporu digitalizace, 30 procent na správu a digitalizaci svého archivu a 30 procent na podporu českých filmů - do fondu kinematografie.

Jedno procento reklamy měla veřejnoprávní televize do konce loňského roku. Teprve od letošního ledna klesl objem na půl procenta. Současně se ale od ledna zvýšil koncesionářský poplatek na 120 korun. V roce 2008 má reklama z ČT zmizet až na výjimky úplně a poplatek by měl vzrůst na 135 korun.
ČT odhaduje, že letos její příjmy z reklamy při objemu půl procenta vysílacího času klesnou oproti loňskému roku o zhruba 326 milionů korun, tedy asi na 724 milionů.

Průběžné snižování reklamy v ČT a navyšování poplatků schválil parlament v roce 2005. Reklamu tehdy zákonodárci omezili i kvůli tomu, aby se na jejím vysílání mohly více podílet také nové digitální televize. Jejich rozjezd se ale nyní opožďuje.
Právě omezení reklamy v ČT bylo již v roce 2005 jedním z nejspornějších bodů. Odpůrci tohoto kroku tvrdili, že sumu uvolněnou útlumem reklamy v ČT převezmou Nova a Prima, což zdeformuje trh a zdraží reklamu. Na televizní reklamu dají firmy podle odhadů celkem asi devět miliard ročně.

Rafaj předložil svůj návrh na zvýšení objemu reklamy v ČT v rámci nesouvisející novely, která se týká kapitálových požadavků na banky. Zvolil tedy formu takzvaného přílepku, což mu někteří poslanci vyčítali. Vadilo jim, že tak závažnou změnu neprojednal nejdřív odborný výbor a objevil se až při schůzi. "Skutečně bychom mohli napáchat více škody než užitku," varoval již minulý týden Petr Pleva z ODS.

Dnešní rozprava ale naznačila, že podobné změny mediální legislativy nejsou do budoucna zcela bez šancí. Někteří zákonodárci nyní Rafajův návrh odmítli asi hlavně proto, že se do hry dostal v podobě zmíněného přílepku. "Věřím tomu, že tento moment ... není poslední příležitostí, abychom úvahu o navrácení reklamy do veřejnoprávní televize otevřeli," uvedla například Kateřina Jacques ze Strany zelených. Šéf komunistických poslanců Pavel Kováčik dodal, že KSČM chce věc podrobněji posoudit. "Tato tématika není tou, která by nesnesla odkladu," dodal.