Společnost Kapsch má v plánu v rámci druhé etapy výstavby mýtného na silnicích prvních tříd zkombinovat současný mikrovlnný systém se satelitními technologiemi. Podle komise by ovšem daleko lepším řešením bylo pouze satelitní řešení.

"Umíme velmi expertně posoudit, kdy bude systém efektivní, a kdy jde pouze o obtížně realizovatelnou teorii," uvedl k výtkám komise majitel rakouské firmy Georg Kapsch. Provoz čistě satelitního systému by byl podle rakouské společnost podstatně dražší než kombinace mikrovlnného a satelitního systému.

Kapsch tvrdí, že by výběr mýtného zdražily především drahé datové přenosy mezi palubní jednotkou OBU a centrálou systému. Podle firmy by zvýšené náklady nevyrovnala ani úspora za nevystavěné mýtné brány. "Při zohlednění všech těchto faktů je nám nepochopitelný postup zadavatele a jeho poradní skupiny," je uvedeno v prohlášení firmy.

Opačný názor než Kapsch má ovšem Ministerstvo financí. To tvrdí, že satelitní systém by mohl být levnější. Náměstek ministra Jiří Hodač odhadl úsporu až na 800.000 korun. Podle smlouvy je cena celé zakázky za obě etapy a desetileté služby 22 miliard korun.

Mýtné se zatím v ČR vybírá na zhruba 1000 kilometrech dálnic a rychlostních silnic za pomoci mikrovlnné technologie, která vyžaduje stavbu mýtných bran. Podle smlouvy měla být stejná technologie využita i na silnicích první třídy, ministerstvo však na podzim požádalo firmu o návrh satelitního řešení.

Firma v únoru přišla s návrhem, který počítá s výstavbou mýtných bran na páteřních komunikacích, kde jezdí mezinárodní tranzitní doprava, zbytek silnic by hlídaly družice. Ministerstvo však požaduje pro druhou etapu převážně satelitní systém.

Další jednání mezi Kapschem a ministerstvem dopravy se bude konat pravděpodobně v úterý. Kapsch však podle všeho není ochoten ze svého návrhu ustoupit. "Je určitá hranice, za kterou už jít nemůžeme," říká Georg Kapsch. Jak bude nakonec systém na silnicích první třídy vypadat není tedy dosud jasné.

Původně se mělo mýtné na silnicích první třídy začít vybírat od 1. července 2007, nyní však je ohrožen i nově určený termín 1. leden 2008.