Ministerstvo financí navrhne podle serveru Euro OnLine vládě, aby se snížená sazba daně z přidané hodnoty zvýšila z pěti na devět procent. Vyšší, základní sazba má zůstat na úrovni 19 procent. Úpravy sazeb DPH budou součástí daňových úprav a reformních kroků v sociální oblasti.
Mluvčí ministerstva financí Ondřej Jakob však podle agentury ČTK řekl, že jde pouze o jednu z mnoha desítek pracovních variant. "Reforma bude představena začátkem dubna," dodal.
O konečné podobě změn budou v příštích týdnech jednat ministr financí Miroslav Kalousek (KDU-ČSL) a ministr práce a sociálních věcí Petr Nečas (ODS).
Kalousek nedávno uvedl, že daňové a jiné změny s dopadem na veřejné finance by měl veřejnosti představit na přelomu března a dubna. Opoziční sociální demokracie se přitom v minulosti nechala slyšet, že trvá na zachování snížené pětiprocentní sazbě daně z přidané hodnoty.
Rozhodnutí o nárůstu nižší sazby DPH by mělo podle Eura zvýšit rozpočtové příjmy zhruba o 25 miliard korun v roce 2008. Tyto příjmy mají v zásadě nahradit částku, o níž Česko přijde nižším výnosem daní z příjmu. Kabinet Mirka Topolánka hodlá zavést jednotnou sazbu pro daně z příjmu a výrazné slevy na těchto daních.
Snížené sazbě DPH podléhají například potraviny, knihy, časopisy, některé zdravotnické prostředky, dětské sedačky, některé služby, zdravotní a sociální péče. Lze tedy předpokládat, že tyto služby či zboží mohou v budoucnu podražit. Navzdory složitým diskusím v EU se Česko rozhodlo zachovat sníženou sazbu i na stavební práce spojené se zajišťování sociálního bydlení a také na dětské pleny.
Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články.
- Veškerý obsah
- Bez reklam
- Mobilní aplikace
- Veškerý obsah
- Bez reklam
- Mobilní aplikace
- Veškerý obsah
- Bez reklam
- Mobilní aplikace




