S akciemi obchoduje 15 procent Čechů, vyplývá z průzkumu na vzorku 740 osob starších 20 let s připojením k internetu, vyplývá z výsledků agentury Mediaresearch. Většina z nich investuje prostřednictvím mimoburzovního akciového trhu.

Nejvíce obchodují Pražané

Největší část investorů, 23 procent, bydlela ve velkých městech. Druhé největší zastoupení aktivních akcionářů, 18procentní, pak bylo v obcích s počtem do tisíce osob. Nakupování akcií provozovalo 19 procent vysokoškoláků a absolventů vyšších odborných škol. U osob se základním a středoškolským vzděláním to bylo kolem 14 procent.

Více než pětinové zastoupení investorů bylo ve věkové kategorii 50 až 59 let a ve skupině mužů. 16 procent investorů bylo z věkové skupiny 30 až 39 let a stejně tak ze skupiny 40 až 49 let. Investoři nad 60 let jsou zastoupeni 15ti procenty a osob pod 29 let je deset procent.

Více než 83 procent respondentů obchodovalo s cennými papíry prostřednictvím jediné společnosti. Z historických důvodů výrazně dominuje mimoburzovní organizátor RM-Systém (43 procent). Následovali obchodníci s cennými papíry Fio, burzovní společnost (18 procent) a brokerjet České spořitelny (15 procent). Dále pak společnosti Patria a Atlantik FT, které měly méně než 10ti procentní podíl. Tři čtvrtiny dotázaných nechtějí prostředníka měnit. O změně uvažuje pouze 7 procent investorů.

Lidé do akcií neinvestují, protože nemají peníze

Pouhá čtvrtina z respondentů, kteří dosud s akciemi neobchodovali, ve výzkumu odpověděla, že o tom neuvažuje. Tři čtvrtiny populace jsou ochotny se touto myšlenkou zabývat, z toho 33 procent lidí to napadne občas a devět procent o tom uvažuje vážně. Dalších 33 procent by potřebovalo pro své rozhodnutí další informace. Tyto výsledky dle průzkumu znamenají velký potenciál do budoucna a potvrzují, že vzdělávat potenciální drobné akcionáře má smysl.

Více než polovina z lidí, kteří dosud do akcií neinvestovali, nejčastěji uvádí jako překážku nedostatek finančních prostředků. Dalšími důvody byly nedostatek informací a kontaktů a neporozumění systému obchodování. Poměrně menší roli hraje upřednostňování investic do jiných typů produktů a riskantnost tohoto typu investování.

graf_investovani_mediaresea.jpg

Internetový průzkum ukončila Mediaresearch v dubnu. Agentura se zaměřila se na zmapování chování současných a potenciálních investorů, stejně jako na důvody, které lidem v obchodování s akciemi brání. Zkoumala, se kterými společnostmi lidé v ČR nejčastěji obchodují a jak jsou spokojeni s jejich službami.