S akciemi obchoduje 15 procent Čechů, vyplývá z průzkumu na vzorku 740 osob starších 20 let s připojením k internetu, vyplývá z výsledků agentury Mediaresearch. Většina z nich investuje prostřednictvím mimoburzovního akciového trhu.
Nejvíce obchodují Pražané
Největší část investorů, 23 procent, bydlela ve velkých městech. Druhé největší zastoupení aktivních akcionářů, 18procentní, pak bylo v obcích s počtem do tisíce osob. Nakupování akcií provozovalo 19 procent vysokoškoláků a absolventů vyšších odborných škol. U osob se základním a středoškolským vzděláním to bylo kolem 14 procent.
Více než pětinové zastoupení investorů bylo ve věkové kategorii 50 až 59 let a ve skupině mužů. 16 procent investorů bylo z věkové skupiny 30 až 39 let a stejně tak ze skupiny 40 až 49 let. Investoři nad 60 let jsou zastoupeni 15ti procenty a osob pod 29 let je deset procent.
Více než 83 procent respondentů obchodovalo s cennými papíry prostřednictvím jediné společnosti. Z historických důvodů výrazně dominuje mimoburzovní organizátor RM-Systém (43 procent). Následovali obchodníci s cennými papíry Fio, burzovní společnost (18 procent) a brokerjet České spořitelny (15 procent). Dále pak společnosti Patria a Atlantik FT, které měly méně než 10ti procentní podíl. Tři čtvrtiny dotázaných nechtějí prostředníka měnit. O změně uvažuje pouze 7 procent investorů.
Lidé do akcií neinvestují, protože nemají peníze
Pouhá čtvrtina z respondentů, kteří dosud s akciemi neobchodovali, ve výzkumu odpověděla, že o tom neuvažuje. Tři čtvrtiny populace jsou ochotny se touto myšlenkou zabývat, z toho 33 procent lidí to napadne občas a devět procent o tom uvažuje vážně. Dalších 33 procent by potřebovalo pro své rozhodnutí další informace. Tyto výsledky dle průzkumu znamenají velký potenciál do budoucna a potvrzují, že vzdělávat potenciální drobné akcionáře má smysl.
Více než polovina z lidí, kteří dosud do akcií neinvestovali, nejčastěji uvádí jako překážku nedostatek finančních prostředků. Dalšími důvody byly nedostatek informací a kontaktů a neporozumění systému obchodování. Poměrně menší roli hraje upřednostňování investic do jiných typů produktů a riskantnost tohoto typu investování.

Internetový průzkum ukončila Mediaresearch v dubnu. Agentura se zaměřila se na zmapování chování současných a potenciálních investorů, stejně jako na důvody, které lidem v obchodování s akciemi brání. Zkoumala, se kterými společnostmi lidé v ČR nejčastěji obchodují a jak jsou spokojeni s jejich službami.
Přidejte si Hospodářské noviny
mezi své oblíbené tituly
na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist



