Češi jsou při ukládání volných peněz stále konzervativní a v nabídce investičních možností na trhu se příliš neorientují, vyplynulo z nejnovějšího průzkumu společnosti Factum Invenio. Své peníze mají nejčastěji uloženy na běžných účtech, každý druhý občan si spoří doma.

Šestice nejoblíbenějších

Již řadu let dominuje žebříčku nejpopulárnějších finančních produktů následující šestice: běžný účet, spoření či ukládání peněz doma, stavební spoření, penzijní připojištění, životní pojištění a ukládání peněz na vkladní knížku.

nejoblibenejsi_financni_produkty.gif

"V popředí zájmu se již několik let drží investice do nerizikových finančních produktů se státní podporou - stavebního spoření, penzijního připojištění a životního pojištění. Investice s možností vyššího výnosu, ale i vyšší mírou rizika, jako jsou cenné papíry, podílové či zajištěné fondy, si své místo mezi lidmi stále hledají," komentoval výsledky Martin Melichar z Factum Invenio.

Z údajů lze vyvodit, že penzijní reforma se jakxi řeší sama navzdory liknavosti politiků, okomentovala výsledky průzkumu analytička Next Finance Markéta Šichtařová. "Lidé hojně strašení tím, že nebude na důchody, a navíc masírováni reklamou, vzali důchodové zabezpečení do svých rukou," uvedla. Je podle ní však diskutabilní, zda penzijní připojištění je rentabilní pro mladé lidi ve věku do 40 let. "Naše propočty ukazují, že výnosnost takové investice je velmi malá," sdělila Šichtařová.

Na běžném účtu má své peníze v současnosti uloženo sedm z deseti lidí, doma si spoří každý druhý Čech. Podle průzkumu jde především o starší lidi nad 60 let a domácnosti s nižšími příjmy.

Oblíbeným zůstává také stavební spoření. Uzavřené ho má polovina Čechů zejména v produktivním věku (30 až 44 let) a osoby s vyšším vzděláním. Více než třetina lidí má uzavřenou smlouvu o penzijním připojištění či životním pojištění. Šestici nejčastěji využívávaných forem ukládání volných finančních prostředků uzavírá vkladní knížka. V současnosti si na ni peníze ukládá více než pětina obyvatel, nicméně v loňském roce zájem o tento produkt výrazně klesnul.

Lidé jsou přesvědčení o efektivnosti svých investic

Nejčastěji se lidé rozhodují o investování volných peněz sami, případně s partnerem. Tento způsob rozhodování zmínily dvě třetiny dotázaných. Více než polovina lidí se přitom domnívá, že v současné době investuje své finanční prostředky efektivně. Stále více lidí je však realistických, neboť počet kladných odpovědí v čase klesá.

S tím také souvisí fakt, že pro 70 procent lidí není jednoduché se orientovat v nabídce investičních možností dostupných na trhu. Horší orientaci v nabídce investic uváděly především ženy, špatně se orientují i lidé starší 60 let a lidé se základním vzděláním. Tuto skutečnost považuje Šichtařová za trochu nebezpečnou. "Může se lehce stát, že například životní pojištění - tedy produkt mající svou logikou blíž k pojištění než klasické investici - považuje jeho majitel naopak za spořící či investiční produkt," upozornila.

Pravidelný výzkum o investičním chování obyvatel ČR provádí Factum Invenio od roku 1995. Letošního výzkumu na přelomu března a dubna se zúčastnil reprezentativní vzorek 1001 lidí starších 15 let.