České aerolinie hospodařily v pololetí se ztrátou po zdanění 175 milionů korun. To znamená meziroční zlepšení o 77 procent, uvedla společnost v tiskové zprávě.  Za sedm měsíců však vykázaly aerolinie zisk 182 milionů, neboť v červenci firma vydělala 357 milionů.

Podle prezidenta ČSA Radomíra Lašáka dosud není ve výsledcích za pololetí letošního roku zahrnut prodej carga a cateringu ČSA. Prodej carga se totiž vypořádá v říjnu a catering na počátku příštího roku. Je tam však již dopad prodeje a zpětného leasingu pěti letadel, řekl Lašák v rozhovoru pro lidovky.cz. 

Nejvíce se na pololetních tržbách podílela pravidelná osobní přeprava, jejíž výnosy přesáhly osm miliard, což je meziročně o 2,3 procenta více. Tržby z nepravidelných letů, tzv. charterů, se zvýšily o 9,3 procenta na téměř 1,2 miliardy. Provozní náklady se snížily o dvě procenta na 11,2 miliardy korun. Firma za pololetí přepravila 2,486.000 cestujících, což je meziročně o 1,1 procenta více.

Podle bývalého předsedy dozorčí rady Miroslava Ševčíka nakročily aerolinky správným směrem. "Přijala se opatření zamezující plýtvání, nesměly se uzavírat smlouvy s různými poradenskými firmami tak, jak to bylo za Tvrdíka. Zacelily se díry, kudy peníze tekly. Už v době, kdy jsem z ČSA odcházel, tak byly tržby v řádu desítek možná i stovek milionů vyšší než bylo původně plánováno," uvedl Ševčík. Společnost by měla prosperovat, protože letecká doprava má podle něj potenciál k růstu a ČSA jsou na domácím trhu dominantní. Proto očekává, že výsledky za celý rok budou kladné. Chybou však podle Ševčíka bylo, že ČSA prodaly nákladní terminál ČSA Cargo. "Prodej Carga mě mrzí," dodal Ševčík.

graf_070912_CSA-498.gif

Dálková flotila se rušit nebude

Dálkové linky ČSA létají především do USA a Kanady. Aerolinky také vozí klienty cestovních kanceláří na Kubu, do Venezuely nebo Dominikánské republiky. Na základě pololetních výsledků se společnost rozhodla dálkovou flotilu zachovat a uvažuje i o její obnově. Vedle modernizace současných strojů Airbus A310 přichází v úvahu nákup letadel Boeing 767 nebo Airbus A330, což jsou typy, které ČSA dosud ve flotile nemají. Nákup se však uskuteční pouze v případě, že budou na trhu cenově dostupná letadla s vhodným vybavením, uvedla společnost.

Největším akcionářem aerolinií je stát, který kontroluje přes 91 procent akcií. Firmu, která nyní prochází restrukturalizací, do budoucna čeká privatizace. "Spojení s nějakým silným strategickým partnerem ČSA nemine, není to tak velká společnost, že by měla šanci přežít sama," řekl již dříve ministr dopravy Aleš Řebíček.

 

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist