1. Jedna sazba není "rovná daň"

Od ledna bude platit jediná sazba na úrovni 15 %, která nahradí současné sazby od 12 % do 32 %. Nejedná se ale o rovnou daň, kdy by všichni odváděli státu stejné procento svých příjmů. Sazba 15 % nahradí také srážkové daně, které dnes pro jednotlivé druhy příjmů činí 10, 15, 20 a 25 %.

2. Slevy z daní budou výrazně vyšší

Markantně se zvyšují slevy na dani. Sleva na poplatníka stoupá ze současných 7200 korun na 24 840 ročně. Stejně vysoká je i sleva na manželku s ročními příjmy do 38 040 korun. V roce 2009 se však slevy mírně sníží jako kompenzace za pokles jednotné daňové sazby na 12,5 procenta.

3. Vyšší slevy pro rodiny s dětmi

Sleva na dítě stoupá z 6000 na 10 680 korun ročně. Od roku 2009 se pak znovu mírně sníží. Naproti tomu limit pro maximální výši daňového bonusu, který vzniká, pokud je daňové zvýhodnění vyšší než daňová povinnost, se pro rok 2008 zvýší (na částku 52 200 korun ročně) a v dalších letech se nebude měnit.

4. Složitější daně pro nerezidenty

Daňovým nerezidentem nemusí být jenom cizinec. Většina z nerezidentů jsou však právě občané jiných zemí, kteří českým daním příliš nerozumějí. Daně pro ně tedy budou složitější než pro rezidenty. Základní slevu na poplatníka si budou moci uplatnit pouze prostřednictvím daňového přiznání (tedy ne přes mzdovou evidenci jako tomu bylo dosud). To bude administrativně náročnější nejen pro nerezidenty samotné, ale i pro finanční úřady, jimž se zvýší počet lidí podávajících přiznání k dani z příjmů fyzických osob.

5. Menší úspory na hypotékách

Maximální roční odečitatelná položka úroků z hypotéky nebo stavebního spoření zůstává 300 tisíc korun. Mění se jen podmínky uplatnění odpočtu pro daňové nerezidenty. Výsledná daňová úspora při uplatnění této položky však bude při srovnání se současným stavem nižší vzhledem ke snížení daňové sazby. Člověk uspoří 15 %, zatímco dnes se úspora rovná až 32 % z částky odečítaných úroků.

6. Společné zdanění ztratilo smysl

Vzhledem k zavedení jednotné daňové sazby bude od příštího roku zrušeno společné zdanění manželů. Manžel/ ka bez příjmů tak nebude moci využít některých odečitatelných položek a slev na dani.

7. Složitější osvobození pro cenné papíry

Příjem z prodeje cenných papírů je dosud osvobozen od daní, pokud doba mezi jejich nabytím a prodejem přesáhne šest měsíců. Od ledna to bude složitější: šestiměsíční časový test zůstává jen pro vybrané druhy cenných papírů (obchodovatelné na kapitálovém trhu) a vybrané osoby (celkový podíl majitele na základním kapitálu a hlasovacích právech společnosti v době 24 měsíců před prodejem cenných papírů nesmí být vyšší než 5 %).

Pokud cenné papíry nebo osoba nejsou těmi "vyvolenými", aplikuje se nově časový test pěti let, který se dosud týkal příjmů z prodeje obchodních podílů či členských práv družstev.

8. Změna zdanění honorářů

Zvyšuje se hranice pro příjmy autorů za příspěvky do novin, časopisů, rozhlasu a televize, do níž je odměna zdaněna srážkovou daní, kterou odvádí ten, kdo odměnu vyplácí. Stoupá ze tří tisíc na sedm tisíc korun. Zároveň se zvyšuje srážková daň pro tento příjem z 10 % na jednotnou sazbu 15 %.

9. Složitější obrana před dvojím zdaněním

U daňového přiznání, které obsahuje příjmy ze zahraničí, hraje velkou roli metoda, která je použita pro zabránění případnému dvojímu zdanění příjmů. Jednou z metod je zápočet daně zaplacené v zahraničí. Tu je dnes potřeba prokázat potvrzením zahraničního finančního úřadu. Od ledna přibývá povinnost předložit jako přílohu k daňovému přiznání seznam všech potvrzení, která obsahují zákonem stanovené položky (identifikaci zahraničního správce daně, částku zaplacené daně v cizí měně, přepočet na české koruny).

10. Úlevy pro pracující důchodce

Všichni starobní důchodci mohou poprvé využít slevu na dani 24 840 korun ročně, stejně jako ostatní poplatníci. Nebudou muset navíc deklarovat zaměstnavateli, že pobírají důchod. Od daně zůstává osvobozen pravidelně vyplácený důchod do 198 tisíc korun ročně.

11. Nová superhrubá mzda

Daně u zaměstnanců se budou počítat ze superhrubé mzdy. K současné hrubé mzdě se připočtou odvody zdravotního a sociálního pojištění, které platí zaměstnavatel. Superhrubá mzda = 135 % současné hrubé mzdy. Základ daně se už nebude snižovat o pojistné placené zaměstnancem (12,5 %).

12. Superhrubá mzda pro cizince

Cizincům, kteří platí sociální a zdravotní pojištění v jiné zemi, ale příjmy zdaňují v Česku, se bude do základu daně zahrnovat částka zahraničního pojistného placeného zaměstnavatelem. To ale v mnoha případech přesahuje české pojistné. Jindy může jít o pojistné systémy, které v Česku nemají ekvivalent (některá švýcarská nebo francouzská povinná pojištění). Český sociální systém tak může být pro zahraniční zaměstnance z pohledu výše daně výhodnější.

13. Problémy s příjmy ze zahraničí

Zaměstnanci, kteří mají povinnost v Česku zdaňovat své příjmy ze zahraničního zaměstnání, budou muset v daňovém přiznání deklarovat nejen svůj hrubý zahraniční příjem, ale i částku pojistného placeného zahraničním zaměstnavatelem. Zaměstnanec bude muset získat potvrzení o výši pojistného na sociální a zdravotní pojištění placeného zaměstnavatelem. Základ daně v zahraničním daňovém přiznání a v českém daňovém přiznání se tak bude velmi často lišit.

14. Skromnější úlevy na bydlení

Přechodné ubytování je u zaměstnance osvobozeno od daní nově pouze do 3500 korun měsíčně. Přechodné ubytování lze osvobodit, pokud je poskytnuto zaměstnavatelem v nepeněžní formě v souvislosti s výkonem práce a zároveň pokud obec přechodného ubytování není shodná s obcí, kde má zaměstnanec bydliště. Výše uvedený limit se nevztahuje na ubytování při pracovní cestě. Ubytování nad limit podléhá dani z příjmů a odvádí se z něj zdravotní a sociální pojištění.

15. Nové životní a penzijní pojistky

Penzijní připojištění a soukromé životní pojištění (pozor, jde o daňový termín a ve skutečnosti se musí jednat o kapitálový typ pojištění, nikoli o běžnou životní pojistku) představují dva různé druhy pojištění. Každé z nich má svůj právní rámec a v současné době má také každé toto pojištění vlastní úpravu v daňové legislativě. Od ledna pro ně budou platit jednotná daňová pravidla. Nově bude osvobozující limit pro zaměstnance stanoven v úhrnu za oba produkty ve výši 24 tisíc korun ročně od téhož zaměstnavatele. Z příspěvků zaměstnavatele nad tento limit je povinnost odvést daň i zdravotní a sociální pojištění.

16. Menší motivace k pojistkám

Tato změna pojistek bude nevýhodná pro zaměstnance s platem nad 20 tisíc korun, kterým zaměstnavatel platí příspěvky na penzijní připojištění ve výši 5 % z hrubé mzdy, což byla dosavadní hranice pro osvobození těchto příspěvků od daně u zaměstnance.

17. Změna daňové uznatelnosti pojistek

Ruší se současná úprava týkající se daňové uznatelnosti nákladů souvisejících s příspěvky zaměstnavatele na penzijní připojištění a soukromé životní pojištění. Tyto náklady budou daňově uznatelné za předpokladu, že budou vyplývat z kolektivní smlouvy, vnitřního předpisu zaměstnavatele nebo jiné smlouvy.

18. Studia bez daní

Pro zaměstnance budou osvobozeny částky vynaložené zaměstnavatelem na úhradu výdajů spojených s odborným rozvojem, pokud souvisejí s předmětem činnosti zaměstnavatele. Částky vynaložené na zvýšení kvalifikace se pro účely tohoto osvobození nepovažují za částky vynaložené na odborný rozvoj zaměstnanců.

19. Stravenky zatím přežily

Závodní stravování i stravenky budou mít stejný daňový režim jako dosud.

20. Režijní jízdenky uhájeny

Po protestech odborářů zůstávají osvobozeny i režijní jízdenky pro veřejnou dopravu. Využít je mohou i rodinní příslušníci.

21. Úlevy na kulturu a sport zůstávají

Výhody ve formě využití rekreačních, kulturních, sportovních nebo vzdělávacích zařízení budou nadále osvobozeny od daně z příjmů pro zaměstnance. Podmínkou je poskytnutí těchto výhod v nepeněžní formě a z definovaných zdrojů (ze zisku po zdanění nebo tak, aby tato plnění nebyla na straně zaměstnavatele zahrnuta v daňově uznatelných nákladech). Zachována zůstává i daňová úleva na rekreaci ve výši 20 tisíc korun ročně.

Tento článek máteje zdarma.
Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení.
Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články.
HN mini
45 Kč první dva měsíce
Od 3. měsíce 229 Kč
  • Veškerý obsah
  • Bez reklam
  • Mobilní aplikace
HN roční
3290 Kč za rok
2 měsíce zdarma
  • Veškerý obsah
  • Bez reklam
  • Mobilní aplikace