Sněmovní rozpočtový výbor ve středu povolil ministerstvu dopravy převést 12 miliard korun na Správu železniční dopravní cesty (SŽDC). Jde o peníze původně určené pro státní fond dopravy. SŽDC má těmito penězi zaplatit Českým drahám (ČD) za majetek, který na ni převedl nedávno přijatý zákon. Ten současně odebral Českým drahám povinnost provozovat regionální i celostátní tratě. Nově je bude provozovat právě SŽDC.

Nedovolená podpora Českým drahám?

Rozhodnutí se nelíbí hlavně soukromým dopravcům. Student Agency by podle svého šéfa Radim Jančura mohla místo plánovaného nástupu na české koleje zamířit na Slovensko. "Když můj budoucí konkurent získá finanční injekci 12 miliard, tak se nedá v této zemi soutěžit," uvedl již dříve. "Prodávají majetek, který jim nikdy neměl patřit, měli by ho převést bezplatně nebo jen za 400 milionů korun, jak bylo v důvodové zprávě zákona," upozornil Jančura.

S tím souhlasí i šéf Sdružení železničních dopravců Jiří Mužík. Také podle něj jde o stejný majetek, který měl být původně převeden na SŽDC za 400 milionů korun. "Je to skrytá veřejná podpora Českým drahám," řekl Mužík. Podle soukromých dopravců rozhodnutí v rozporu s dřívějším nálezem Ústavního soudu, který zrušil určité části zákona o transformaci státní organizace České dráhy.

Více o správě železnic

Podle záměru ministerstva dopravy budou České dráhy muset peníze závazně použít na zlepšení osobní dopravy. Protože částka 12 miliard přesahuje zákonem danou hranici, musel s převodem souhlasit rozpočtový výbor. Státní fond dopravní infrastruktury dostane 12 miliard, o které tímto přišel, od státu z jiných zdrojů, a to sedm miliard z dividend ČEZ a pět miliard z rezerv na privatizačním účtu. Náměstek ministra financí Eduard Janota poslance informoval, že tato operace nebude mít zásadní dopad na veřejné finance. Podle něj sice o něco zhorší jejich stav, toto zhoršení však prý bude jen minimální.