Benzin a nafta trhají rekordy stejně jako cena ropy na burzách. Hranice dvou set dolarů za barel už není utopií, ale možná realitou příštích měsíců.

Podívejte se na infografiku 10 největších producentů, spotřebitelů a zásobaren ropy na světě - ZDE

Proč je ropa najednou tak drahá? Co se stalo, ptají se protestující francouzští nebo španělští  rybáři, britští řidiči kamionů, pasažéři leteckých společností platící za příplatky za zavazadla nebo malajští řidiči, kteří od víkendu budou dostávat palivo na příděl?

Proč čeští řidiči najednou zaplatí za cestu na chorvatské pobřeží o pětistovku víc než loni? Proč německý antimonopolní úřad prošetřuje stovky stížností spotřebitelů na podezření z kartelové dohody prodejců benzinu, neboť se Němcům zdá cena paliva prostě neuvěřitelná?

graf-cena-ropa.jpg 


Kdo za to může?

Experti odmítají vysvětlení, že na světových finančních trzích vznikla spekulační vlna kolem cen ropy. Problémy má spíš sám těžební průmysl a roste spotřeba. Stručně řečeno, ropy ubývá, nemá ji kdo hledat a stejně ji není čím těžit. A ti, kdo ropu mají, odmítají zvýšit těžbu, protože málo investovali do infrastruktury, nebo se jim to politicky hodí.

Marný pláč motoristů

Osmdesát procent světových zásob ropy ovládají státní firmy - největší z nich je Saudi Aramco. A ruské či venezuelské společnosti jsou dokladem, že stát peníze z ropy ukládá jinam a neinvestuje do dalšího průzkumu a do ropné infrastruktury.

A spotřeba roste. Čím dál víc Číňanů, Indů, Brazilců nebo Jihoafričanů jezdí auty, svět bohatne. Doprava je ve většině světa postavená na autech, nikoli na železnici nebo řekách. Alternativa není na dohled, hybridní pohon je spíš módou než dlouhodobým řešením.

Kombinaci malých investic do vlastní těžby a rostoucí domácí spotřeby pocítila Indonésie, která se z vývozce stala dovozcem a minulý týden opustila ropný kartel OPEC.

Až v poslední době se politici, soukromé firmy a vědci začali opravdu vážně zabývat tím, čím ropu jako palivo v budoucnu nahradit.


Příčin je několik a sešly se najednou

ropa-tezba-sibir-192.jpgRopy ubývá, kdysi bohatá naleziště vysychají (Mexiko, Severní moře). Protože byla ropa dlouho poměrně laciná, těžařské firmy příliš neinvestovaly do nového průzkumu, do infrastruktury a do výchovy specialistů.

A když už ropa je, chybějí rafinerie. Velcí vývozci ropy jako Ekvádor nebo Írán musejí proto dovážet benzin.

Průzkum v nových nalezištích se dříve nevyplatil, protože byl příliš nákladný - ropa leží hluboko v moři (Brazílie), pod věčně zmrzlým ledem (Rusko) či v politicky nestabilních oblastech (Nigérie). S rostoucí cenou se tyto zdroje stanou využitelné - v Arktidě nebo v Atlantiku.

Kde jsou zatím "nedobytné" zásoby?

Američané, pro něž je drahý benzin větším šokem než pro Evropany, se chystají porušit tabu a ropné firmy chtějí dotlačit Kongres, aby povolil těžbu v dosud chráněných oblastech.

Ale těžaři narážejí na další problém: nejsou lidé a technika. Chybí celá jedna generace specialistů na průzkum a těžbu ropy.

Podle Daniela Yergina, předsedy energetického analytického institutu CERA má nyní absolvent oboru ropné inženýrství z některé prestižní americké univerzity vyšší nástupní plat než jeho kolega nastupující do finanční firmy na Wall Streetu.

Denní pronájem lodi s průzkumnou vrtnou soupravou pro hlubokomořský průzkum stojí nyní pětkrát více než před čtyřmi roky.

ropa__192x128_.jpgPrvní náhražka - biopaliva - už narazila na svůj strop v podobě dramaticky rostoucích cen potravin. Příčinná souvislost na lince ropa - etanol - drahé potraviny způsobuje, že bioenergetický průmysl musí a bude hledat nové cesty (tzv. biopaliva druhé generace).

Tady nejspíš leží blízká budoucnost paliv a dopravy, protože je jednoduché technologii biopaliv skloubit s tou ropnou. Ale masové rozšíření nějakého alternativního pohonu zatím nehrozí. Spíš se zvyšuje tlak na efektivitu vyráběných motorů.


Co na to politici?

Po vysoké ceně je třeba se ptát nejen těžařských firem a vědců, ale i politiků. V Česku tvoří polovinu ceny benzinu daně, podobně jsou na tom třeba Poláci. Francouzský prezident Nicholas Sarkozy navrhl dočasně snížit DPH z benzinu, britská vláda je pod tlakem, aby zrušila plánované zvýšení cla na dovoz paliv.

Vysoká cena ropy a hledání jejich příčin je prostě nádhernou ukázkou toho, jak v moderním světě všechno souvisí se vším. Nic to ovšem nemění na tom, že cena ropy jen tak neklesne.

Kdo drží ruce na kohoutku s ropou? - čtěte ZDE

 

Drahá ropa

HN_080602_32a_V.jpg
Pro zvětšení infografiky na ní klikněte

Důležitá čísla o ropě

135,1 dolarů za barel

poslední rekordní cena z 22.5. 2008

24 měsíců

Do té doby bude podle analytiků Goldman Sachs stát ropa 200 dolarů za barel

5 let

Odhad odborníka Matthew Simmonse, kdy bude barel ropy za 300 dolarů

40 let

na tak dlouho podle koncernu BP vydrží ropa světu

87 milionů barelů

dnešní denní spotřeba ve světě

116 milionů barelů

odhad denní spotřeby v roce 2030 podle IATA

1,4 bilionu barelů

ověřené zásoby podle ministerstvy energetiky USA

6 bilionů barelů

tržby zemí Perského zálivu za ropu do roku 2020 (podle DIHK)

Zpět do článku

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist