Polští silniční dopravci ve středu zahájili na zkoušku krátce po poledni hodinovou stávku kvůli rostoucím cenám pohonných hmot. Od pondělí 16. června chystají stávku i dopravci ve Francii. Server iHNed.cz o tom informoval ředitel Q Trucking Morava Václav Slavíček a následně ji potvrdilo i největší české sdružení dopravců Česmad Bohemia.
Zhruba 500 řidičů, kteří pracují pro JW Suckling Transport Ltd. a Hoyer UK Ltd. hrozí stávkou i v Anglii. Ta by měla začít v pátek 13. června a trvat by měla právě čtyři dny. Obě společnosti jsou podle Financial Times jedinými dodavateli pohonných hmot pro zhruba tisícovku čerpacích stanic Shell po celé Anglii a Skotsku.
Evropa tak na prahu letní sezóny čelí bezprecedentním blokádám silnic.
"V České republice sdružení Česmad žádné nátlakové akce v souvislosti s drahou ropou nechystá. Důvodem pro případné protesty by pro nás bylo zavedení zákazu pátečních jízd pro kamiony," reagoval na dotaz serveru iHNed.cz mluvčí Česmadu Martin Felix.
Již od pondělí probíhají stávky téměř sta tisíc kamionů ve Španělsku, které se "převezly" i do Portugalska. Na francouzské straně španělské hranice se vytvořila již více než desetikilometrová fronta, protože stávkující řidiči znemožňují pustit nákladní automobily do Španělska. Stávkující způsobují přibližně dvacetikilometrové kolony v oblasti Madridu a Barcelony, podobný problém je ale i v oblasti Baskicka, Valencie i kolem francouzského Bordeaux.
"Jedno vozidlo odstavili stávkující v Cordobě v místě vykládky, propíchli mu tři pneumatiky na návěsu, naštěstí stíhá dofukovat, jinak se k němu chovají slušně, šéf stávkujících se omluvil za pneu, že je nechá po stávce opravit. Cizince bere do restaurace na jídlo, pustil je do sprch, dostali bagety. Stávkující prořezávají nestávkujícím pneumatiky, nařezávají vzduchové hadice, házejí po nich kameny. Místy se je ale i snaží podpalovat," upřesnil Slavíček.
Česmad varuje: Nejezděte do Španělska, blokádu střídá násilí
Jeho firma má na španělské straně momentálně zhruba 11 svých kamionů, které však nemají možnost ze Španělska vyjet, a na francouzských hranicích tři. K tomu se podle něj přidaly ještě i další dva kamiony v Portugalsku.
Situace způsobuje problémy i na čerpacích stanicích, před nimiž se tvoří i několikakilometrové fronty. Řidiči se totiž obávají nedostatku pohonných hmot, a tak se snaží předzásobit a čepují palivo i do kanystrů. Největší potíže jsou na čerpacích stanicích v Katalánsku, kde je nyní již 80 procent čerpadel bez pohonných hmot.
Stávkující navíc neumožňují ani vykládat potraviny a další zboží do supermarketů, naopak zboží likvidují. Problematické tak je již od úterý i zásobování potravinami.
Problémy tak ovlivňují i běžné řidiče. Navíc přicházejí v době, kdy již začíná doba dovolených. Lidé, kteří se tak vydávají na dovolenou do zahraničí motorovým vozidlem, se tak mohou dočkat velkých komplikací.
Na stávky řidičů kamionů doplatilo i hlavní portugalské letiště v Lisabonu. Podle mluvčího letiště to způsobuje zpoždění, ale zatím žádné rušení letů. "Nejsou žádné dodávky paliva pro letadla na letišti Portela, kromě pohotovostních, armádních a státních letů," řekl mluvčí letiště podle agentury Reuters.
Přidejte si Hospodářské noviny
mezi své oblíbené tituly
na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist