Vládě se možná nepodaří prodat Letiště Praha za zhruba sto miliard korun, jak dosud ministři vyhlašovali - ale bude muset výrazně slevit. Připustil to přímo ministr dopravy Aleš Řebíček. "Pokud by nabídka byla nižší než padesát miliard, doporučím vládě, aby letiště neprodávala," uvedl totiž ministr pro rakouský list WirtschaftsBlatt.
Překvapivou "slevu" pak následně vysvětloval HN: "Jen si prostě umím představit situaci, kdy se kvůli světové krizi sníží počet zájemců o letiště. Odpadnou přitom především čistě finanční skupiny. A částka 50 miliard korun byla jen příkladem, že nebudeme letiště prodávat za každou cenu. Platí, že bychom byli spokojeni s cenou těsně pod sto miliard korun."
Sobotka chce prodej letiště zastavit
Stínový ministr financí Bohuslav Sobotka (ČSSD) kritizuje výroky ministra dopravy Aleše Řebíčka (ODS) o prodeji Letiště Praha pro rakouský list WirtschaftsBlatt. Řebíček uvedl, že doporučí zastavit prodej Letiště Praha, pokud se budou nabídky pohybovat kolem 50 miliard korun a méně. Podle Sobotky se Řebíček zachoval zcela neprofesionálně a privatizaci vážně poškodil.
"Během probíhající privatizace státního podniku Letiště Praha se podle serveru iHNed.cz velmi konkrétně vyjádřil k očekávané ceně, a to dokonce způsobem, který může snížit výnos vlády o několik desítek miliard korun," řekl ČTK Sobotka.
Před půlrokem Řebíček napočítal na 65 zájemců o privatizaci, nyní je jich prý třicet, a "nejméně 15 až dvacet zůstane určitě".
Ministr financí Miroslav Kalousek nechtěl Řebíčkových 50 miliard komentovat. "Krize může cenu ovlivnit směrem dolů i nahoru. Buď nebudou mít investoři dostatek kapitálu - nebo se naopak soustředí právě na bonitní akvizice, což Letiště Praha určitě je," řekl.
Nicméně zájemci o privatizaci už Řebíčkova slova dobře zaregistrovali. "Pokud by vyjádření mělo skutečně znamenat, že cena bude kolem padesáti miliard korun, pak to považuji v současné situaci za střízlivý odhad," konstatuje spolumajitel investiční společnosti Penta Marek Dospiva. Penta se už delší dobu netají tím, že se chce privatizace zúčastnit spolu s nějakým silným zahraničním partnerem.
"Zatímco dříve se hovořilo o nabídkách nad 100 miliard korun, ministr Řebíček vytvořil prostor pro jejich pokles pod 100 miliard, dokonce až k 50 miliardám korun," uvedl Sobotka s tím, že na takové výroky všichni potenciální uchazeči velmi citlivě registrují a ovlivní jejich konečné cenové nabídky.
Deprimující vyhlídky letecké přepravy: Příští rok ji čeká pokles
Zisk letecké společnosti Air France-KLM se propadl o 96 procent
Sobotka naznačil, že Topolánkova vláda by měla privatizaci letiště zrušit. ČSSD se domnívá, že klíčové státní podniky typu Letiště Praha by si měl stát buď ponechat, nebo je pouze pronajmout tak, aby nepřišel o strategický majetek.
Váhavěji nyní potvrzují zájem o účast v prodeji letiště i skupiny J&T, respektive PPF Investments.
Z velkých letišť se zatím hovoří o vídeňské společnosti Flughafen Wien, německé Fraport nebo francouzské Aeroports de Paris.
Příprava na privatizaci Ruzyně se přitom stále protahuje. Poradce měl být vybrán už do konce listopadu, ale kvůli odvolání neúspěšných uchazečů se vše protáhne do března. "To by mohlo teoreticky znamenat, že tato vláda už před volbami na jaře 2010 prodej letiště nestihne uzavřít," dodal Řebíček.
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist