Na magistrátní konferenci zaměřené na financování veřejných projektů ze soukromého sektoru představil pražský dopravní podnik (DP) studii, která zvažuje vedení nové trasy metra D po povrchu. Stavba by se ale v takovém případě podle odhadů prodražila.

Dopravní podnik proto počítá s klasickou podzemní stavbou metra, řekl David Dohnal z DP. Stavba nové trasy metra by měla začít v roce 2010 nebo 2011, povede z Písnice na náměstí Míru, v plánu je i pokračování do Žižkova nebo na náměstí Republiky.

"Výsledky studie nebyly moc přívětivé," podotkl Dohnal k povrchové stavbě metra. Stavba by podle studie stála asi o jeden a půl miliardy korun více. Byla by totiž asi o kilometr delší a DP by musel také zaplatit výkup a demolici domů, které by stály metru v cestě. Problém by byl i s přetvořením územního plánu. Podle Dohnala je také vyloučené vést metro po povrchu mezi stanicemi Náměstí Míru a Pankrác, kde je příliš hustá zástavba.

Čtěte také:

Dopravní podnik počítá, že nové metro nebude řídit strojvedoucí, ale bude jezdit automaticky. "Je to spíše marketingová záležitost, výrazné úspory to nepřinese," řekl Dohnal. Nástupiště budou od vlakové soupravy oddělovat automatické dveře, které se otevřou při příjezdu vlaku.

Nové metro za 30 až 35 miliard, město však nechce vše platit

Nová trasa metra by měla být dlouhá téměř 11 kilometrů, DP předběžně odhaduje náklady na 30 miliard až 35 miliard korun. S výstavbou by se podle Dohnala mělo začít na přelomu let 2010 a 2011. Do roku 2015 by mělo být vybudováno metro mezi Pankrácí a Novými Dvory. Stavba bude poté pokračovat z Nových Dvorů do Písnice. Při třetí fázi DP prodlouží metro z Pankráce na náměstí Míru.

V budoucnosti by trasa D měla pokračovat přes hlavní nádraží buď na Žižkov nebo na náměstí Republiky. "To ale před rokem 2020 nebude," zdůraznil Dohnal. Varianta, kdy by metro D končilo na náměstí Republiky, by pomohla propojit všechny trasy metra.

Podívejte se na mapu, jak by metro mělo za několik let vypadat
(dále článek pokračuje pod mapou)

metro-plan-530-x.jpg

Dopravní podnik a magistrát zvažuje, že by stavbu nového metra financoval prostřednictvím partnerství veřejného a soukromého sektoru (PPP). Předseda dopravního výboru pražského zastupitelstva David Vodrážka (ODS) již před časem řekl, že je nereálné platit výstavbu z rozpočtu hlavního města.

Pokud by se Praha rozhodla spolupracovat se soukromými společnostmi, začala by náklady na stavbu splácet až po dokončení metra. Soukromá firma by se pak podle Dohnala starala až 40 let o provoz trasy, mimo splátek by měla i podíl z jízdného. Dopravní podnik by zajišťoval samotnou dopravu, rozhodoval by tedy například o počtu nasazených vozů a o jízdním řádu. "Záleží na dohodnutých podmínkách," podotkl Dohnal.

Zatím není jasné, jakých druh metra na nové trati bude jezdit. DP uvažuje o čtyřech variantách. "Nyní jsou ve hře dvě z nich," uvedl Dohnal. Pražany by tak mohlo vozit buď lehká varianta klasického kolejového metra nebo metro na pneumatikách, které již podle Dohnala funguje například ve Francii nebo Švýcarsku. "My s tím žádné zkušenosti nemáme. Budeme to velmi pečlivě zvažovat," dodal Dohnal.