České aerolinie (ČSA) za loňský rok vykázaly podle neauditovaných výsledků zisk před zdaněním 500 milionů korun. To je o 389 milionů korun více než předloni. Server iHNed.cz o tom informovala mluvčí ČSA Daniela Hupáková.
Výsledky jsou lepší než v minulosti. "Ty hospodářské výsledky nejsou velkým překvapením a je důležité, že nejsou negativním překvapením, které by ty potenciální zájemce o ČSA mělo odradit," okomentoval pro server iHNed.cz výkonný ředitel Patria Corporate Finance a specialista na sektor letecké dopravy Petr Kováč. Vlivů je hned několik. Důležité je podle něj to, že ČSA v rámci svého restrukturalizačního procesu udělaly několik operací, kterými situaci vylepšily.
Expert: Zásadní bude první čtvrtletí
"Jde o prodej majetku, směnu budov a pozemků s Letištěm Praha. Je to správné nejen kvůli privatzaci obou společností, ale také pro vyčištění vztahů. Druhou věcí je vliv ceny ropy v jednotlivých měsících a kvartálech loňského roku a kroků ČSA, aby nepocítily výrazněji dopady růstu cen ropy. A v tomto dosáhly ČSA velice dobrého výsledku i v porovnání s ostatními evropskými aerolinkami," řekl Kováč s tím, že třetím důležitým tématem je vývoj počtu cestujících. Právě ten byl v posledním loňském čtvrtletí pro všechny letecké společnosti doslova tragický.
Firmu letos čeká privatizace. Stát v ČSA vlastní 91,51 procenta akcií. Na prodej celého balíku vypsalo ministerstvo soutěž počátkem února, nový majitel by měl být znám do konce září. Z velkých aerolinií vyjádřil zájem pouze ruský Aeroflot a francouzsko-nizozemská společnost Air France-KLM.
To nejdůležitější pro privatizaci ČSA se podle Kováče děje až v tuto chvíli, tedy v prvním letošním čtvrtletí. "Jde o to, jak se ČSA podaří vypořádat se s dramatickým propadem v letecké dopravě. ČSA si ale podle mě povedo lépe než ostatní aerolinky, které létají z Prahy, takže se jim daří lépe reagovat na současný negativní vývoj," vysvětlil Kováč.
ČSA dává zaměstnancům vybrat: Méně peněz, nebo propuštění - čtěte ZDE
ČSA loni přepravily 5,6 milionu lidí. Letos očekává firma pokles - čtěte ZDE
ANIMACE: Kdo prodává, kdo kupuje, historie aerolinek, kam ČSA létají - čtěte ZDE
Útlum poptávky cestujících
Výsledky za loňský rok ovlivnila podle ČSA rekordní cena ropy v prvním pololetí roku, která se v polovině července vyšplhala nad 147 dolarů za barel. Díky kvalitnímu hedgingu paliva v kombinaci se zajištěním kurzů měn byl dopad ceny paliva do hospodaření ČSA –400 milionů korun proti plánu.
"Bez tohoto zajištění cen LPH a kurzů měn euro/dolar a koruny by byl dopad do firemních hospodářského výsledku v roce 2008 vyšší o dalších -1,2 miliardy korun," upozornil viceprezident pro ekonomiku ČSA Luboš Černý. Ve druhém pololetí na letecké odvětví dopadla celosvětová finanční krize v podobě útlumu poptávky cestujících, což pro ČSA znamenalo výpadek výnosů v řádu -400 milionů korun.
Provozní výnosy se i přes výrazný pokles příjmů v posledním čtvrtletí podařilo udržet na loňské úrovni 23,241 miliardy korun. Na výnosech se nejvíce podílela pravidelná přeprava osob. Růst ve srovnání s loňským rokem zaznamenala charterová přeprava, a to o 348 milionů korun na 3,124 miliardy korun. Provozní náklady se podařilo oproti loňskému roku snížit o dalších 363 milionů na 23,192 miliardy korun, a to i přesto, že společnosti meziročně rostly náklady na splátky finančního leasingu. V úsporných krocích ČSA pokračují i letos.
Chystaná privatizace
"ČSA jsou dnes restrukturalizovanou společností, která je připravená na privatizaci. Na výsledek privatizace, více než hospodaření ČSA, bude mít vliv ekonomická krize a kondice ostatních leteckých společností. Přesto jsem přesvědčen, že privatizace je správným krokem i v této složité době," řekl prezident ČSA Radomír Lašák.
Přesná čísla o hospodaření firmy za loňský rok oznámí ČSA podle Hupákové na tiskové konferenci v dubnu, až budou k dispozici auditované výsledky.
ČSA loni přepravily 5,6 milionu cestujících. Od roku 2001 jsou členem jedné z předních světových aliancí leteckých dopravců – SkyTeam. ČSA nabízejí spojení do 129 destinací ve 44 zemích světa a jejich flotilu tvoří 50 letadel typu ATR 42/72, Boeing 737 a Airbus A310/A319/A320/A321. V žebříčku pravidelnosti letů mezi 27 členskými leteckými společnostmi Asociace evropských aerolinií získaly loni ČSA 3. místo.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist