Podnikatelé budou moci při nákupu nového vozu u všech osobních automobilů uplatnit odpočet daně z přidané hodnoty. Počítá s tím novela, kterou v pátek podepsal prezident Václav Klaus, o podpisu informoval mluvčí Hradu Radim Ochvat.
V praxi to znamená, že všichni podnikatelé a firmy již v dubnu budou moci využít tuto novinku a snížit sovje náklady při nákupu nového vozu. Schválení novely nabralo v posledních dvou dnech na rychlosti, když ve čtvrtek úspěšně prošla Senátem a o den pozdějí připojil svůj podpis prezident.
Zákon by měl definitivně vejít v platnost dnem, kdy vyjde ve Sbírce zákonů. Tzn. že původně plánovaný 1. duben je sice realizovatelný, ale není to zcela jisté, že odečet DPH začne v tomto termínu platit. Zpoždění bude nicméně poměrně malé.
Mluvčí ministerstva financí Ondřej Jakob pro server iHNed.cz prohlásil, že by neměla vzniknout žádná prodleva a zákon by měl vstoupit v platnost již od 1. dubna. "Mělo by se to stihnout," prohlásil k tomu, zda tisk zákon vyjde ve Sbírce do začátku dubna.
Konec mřížek
Podnikatelé si dosud mohli daň odečítat jen u aut vybavených pevnou mřížkou. Tu si často nechávali namontovat i do osobních aut, jako užitkové pak vykazovali i některé verze luxusních značek. Opozice tvrdí, že opatření pomůže jen podnikatelům, kteří toho budou zneužívat.
Zástupci podnikatelů ale pokládají novelu za dlouho očekávanou a vítanou zprávou pro firmy, které tak ušetří na nákladech. Až doteď si mohli podnikatelé odečíst devatenáctiprocentní daň jen na nákladní a užitková auta nebo na speciálně upravené vozy s mřížkou.
"Pomůže to malým podnikatelům, kteří nemají na velká auta. Když si koupí třeba fabii, tak si budou moci odečíst DPH, aniž by si auto museli znehodnocovat mřížkou," odůvodňoval návrh ministr financí Miroslav Kalousek. Své o tom vědí podnikatelé, kteří si do auta kvůli odpočtu DPH namontovali nevzhlednou mřížku, aby z osobního vozu udělali "malý náklaďák". V něm ale dnes nemohou sklopit zadní sedadla a převézt objemnější náklady.
Stejně tak jako si ne všichni podnikatelé pořizovali vozy s mřížkou, neočekává se ani, že si všichni při koupi vozu odečtou DPH. Nevyplatí se to totiž každému.
Prodejci čekají oživení
"Čekáme oživení našich prodejů a kvůli změně již připravujeme marketingovou akci, která bude na firmy a podnikatele cílit," říká mluvčí Škody Auto Jaroslav Černý.
I automobilka Hyundai se chce ještě více zaměřit na firemní zákazníky a adresněji je oslovovat.
Také ostatním prodejcům aut protahované čekání na nový zákon škodilo. Firmy nákup nového vozu odkládaly nejen kvůli krizi, ale i proto, že nechtěly platit za mřížky či DPH, když jej "stejně brzy zruší". "Počkáme si, investice do mřížek je zbytečný výdaj," říká šéf firmy První Chodská Vladimír Zábranský. Až začne zákon platit, právě takoví podnikatelé se vrhnout na autosalony.
Podívejte se na příklady, kde auta zlevní
(článek pokračuje pod grafikou)


"Firmy budou zkrátka realizovat odloženou poptávku. Chovají se ekonomicky a nebudou kupovat auta dnes, když je brzy mohou koupit levněji," popisuje šéf Svazu automobilového průmyslu Antonín Šípek. Auta se teď podle něj budou nějakou dobu prodávat doslova sama a na některá se bude muset déle čekat. "Prodeje se proto vrátí na normální hodnoty až někdy ve třetím či čtvrtém čtvrtletí," předpokládá.
Přidejte si Hospodářské noviny
mezi své oblíbené tituly
na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist