Až 40 milionů za dvacet let starou lokomotivu, 20 milionů za stejně starý vagon - tak zní návrh na "vlakové šrotovné", který mají v pátek projednávat poslanci.

Návrh se však nelíbí soukromníkům. "Pokud se to schválí, už jsme s právníkem řešili, že to napadneme a u Evropské komise určitě vyhrajeme," řekl HN Radim Jančura, šéf Student Agency, který chce kromě žlutých autobosů dopravit i na české koleje své žluté vlaky.

"Šrotovné je v pohodě, pokud jde konečnému spotřebiteli. Pokud jde jednomu ze soutěžitelů, je to nesmysl. My třeba ty vlaky nemáme," dodává Jančura.

Podle návrhu poslanců Karla Sehoře z ODS a Cyrila Zapletala z ČSSD by měl Státní fond životního prostředí za šrotovné na vlaky vyplatit v následujících třech letech až tři miliardy korun.

Šrotovné nejen na auta

Se šrotovným se v poslední době roztrhl pytel. I v Česku se stává stále žádanějším. Jeho zavedení po vzoru automobilek požadují i tuzemští nábytkáři. Protikrizový návrh opozice počítá se zavedením šrotovného na automobily ve výši 30 000 korun, nábytkáři požadují poloviční částku.

Vedle svého původního významu z automobilového průmyslu je šrotovné využíváno také k propagaci služeb a výrobků. Přidal se i ČEZ, který v akci "bílé šrotovné" nabízel na nákup úsporných spotřebičů příspěvek tisíc korun. S podobnou nabídkou přišel i E.ON.

O šrotovací příspěvek ČEZ se mezitím začal zajímat antimonopolní úřad, který zahájil šetření, zda ČEZ tímto opatřením nezneužívá své dominantní postavení na trhu. Rozhodnutí ČEZ spolupracovat jen s prodejnami Datart a Euronics kritizuje například obchodní řetězec Electro World.

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist