Ministr dopravy Gustav Slamečka rozpoutal ve středu vlnu paniky v krajích. Na rozpočtovém výboru poslancům odprezentoval, že kvůli nedostatku peněz v rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI) může příští rok na stavby a údržbu chybět přes 50 miliard korun. Kvůli tomu hrozí zakonzervování asi třem stovkám dopravních staveb po celé republice.
Nejvíce ohrožené jsou dálnice, například dálnice D3 mezi Táborem a Veselím nad Lužnicí, úseků budoucí dálnice D1 (nyní D47) Moravskoslezském kraji nebo i pokračování D11 od Hradce Králové. Zbrzdit se mohou i projekty městských obchvatů, na která čeká například Chrudim, Havlíčkův Brod nebo třeba Šternberk na Olomoucku.
Nedostatek financí se týká i železnici, kde je ohrožena například modernizace kolejišť v Břeclavi nebo tratě Praha Libeň - Praha Běchovice.
Podívejte se, které stavby jsou ohrožené v jednotlivých krajích (číslo v závorce udává počet ohrožených projektů) | ||
Karlovarský kraj (8) | Středočeský kraj | Moravskoslezský kraj (30) |
Plzeňský kraj (13) | Královehradecký kraj (16) | Zlínský kraj (24) |
Ústecký kraj (13) | Pardubický kraj(13) | Jihomoravský kraj |
Liberecký kraj (9) | Vysočina | |
Jihočeský kraj (25) | Olomoucký kraj (20) | Praha - více ZDE |
V silničním a železničním stavitelství je zaměstnáno zhruba 450.000 lidí. Podle informovaného experta, který nechtěl být jmenován, by o práci mohlo přijít až 200.000 z nich. Samotné zakonzervování staveb by podle Slamečky vyšlo na pět miliard korun.
Karlovarský kraj
V Karlovarském kraji je ohrožena stavba osmi silničních staveb, z nich většina má pro region strategický význam.Kraj se pokusí situaci zvrátit, pokud to bude jen trochu v jeho silách, řekl náměstek pro dopravu Petr Navrátil (ČSSD).
Pro Karlovarský kraj by bylo nepříjemné hlavně přerušení modernizace hlavní dopravní tepny v regionu, silnice první třídy R6. Bez peněz ze SFDI by mohly zůstat úseky od Karlových Varů až k hranicím s Ústeckým krajem mezi Karlovými Vary, Žalmanovem a Bošovem.
Kraj co nejdříve osloví Ředitelství silnic a dálnic, aby s ním situaci konzultoval. Jako jedno z možných řešení, jak dále postupovat, by podle něho mohlo být například setkání hejtmanů Karlovarského, Ústeckého a Středočeského kraje, tedy těch, jichž se nejvíce týká stavba silnice R6. "Společně by se mohli dohodnout na nějakém postupu," dodal Navrátil.
Ohroženy mohou být také další úseky stavby silnice R6 vedoucí mimo hranice Karlovarského kraje, a to až po Lubenec včetně obchvatu města, a od Lubence po Petrohrad na hranicích se Středočeským krajem.
Na Chebsku se mezi ohroženými stavbami ocitla silnice u Františkových Lázní a modernizace úseku Trstěnice - Drmoul. Tento úsek má navazovat na už zahájenou stavbu obchvatu Velké Hleďsebe. V Drmoulu denně projíždí stovky těžkých kamionů, po obchvatu volají obyvatelé obce už roky. Dokonce kvůli tomu několikrát protestovali blokádou komunikace; naposledy loni v říjnu.
Městu Františkovy Lázně nevadí ohrožené financování silničních staveb ze Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI). V případě ochvatu Horních Loman, které jsou součástí lázeňského města, totiž s podobou stavby nesouhlasí. "Současné zastupitelstvo se stavbou nedalo souhlas. Podle plánů Ředitelství silnic a dálnic by silnice měla vést na čtyřmetrovém valu. Když jsme se proti tomu postavili, tak bylo navrženo, že na tom valu se postaví ještě čtyřmetrové protihlukové zábrany. To by lázeňské město bylo za úplnou barikádou," řekl starosta Františkových Lázně Ivo Mlátilík.
Plzeňský kraj
Nedostatek peněz v rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI) ohrožuje zatím v Plzeňském kraji jenom jedinou stavbu silnic první třídy. Budování nebo příprava dalších 13 staveb, které ministerstvo dopravy uvádí na seznamu ohrožených investic jede podle harmonogramu. ČTK to řekl ředitel plzeňského ŘSD Zdeněk Kuťák.
Jedinou ohroženou stavbou je výstavba silnice Tyršův sad - Sukova přímo v Plzni, kterou Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) v současné době konzervuje. Projekt za necelých 800 milionů Kč má finanční problémy právě proto, že je stoprocentně hrazena z kasy SFDI. "Nyní je tam prostavěno 160 milionů Kč, z toho 50 milionů jsme zaplatili a zbytek není uhrazen," řekl Kuťák.
Aby plzeňské ŘSD dodrželo harmonogram a zprovoznilo silnici na podzim 2010, potřebovalo by letos po veškerých škrtech nejméně 212 milionů Kč. K prosazení sumy nepomohli ani místní poslanci. "Stavba se konzervuje, nestavíme žádný nový objekt," řekl Kuťák. Právě tato silnice je podle něj z 41 budovaných silnic a dálnic v ČR, na něž ŘSD nemá, nyní v Plzeňském kraji jedinou problematickou.
Další plzeňská stavba, dálniční přivaděč K Dráze - Jasmínová za 333 milionů korun, pokračuje, i když je také plně odkázaná na SFDI a měla mít problémy vzhledem k tomu, ze je také plně hrazená SFDI. Po iniciativě města Plzně ale ministerstvo dopravy slíbilo, že peníze budou. "Stavba se buduje za provozu a s ohledem na bezpečnost a plynulost dopravy musí být dokončena co nejdříve," řekl Kuťák. Akce běží a má být hotova podle harmonogramu na podzim 2010.
Stamilionové obchvaty Třemošné u Plzně, silnice Nová Hospoda - Kočov na Tachovsku a obchvat Nové Hospody v Plzni jedou podle plánu, protože jsou hrazeny z 80 procent z evropského operačního programu Doprava a peníze na ně jsou.
Devíti zbylých akcí, podle ministerstva ohrožených, se zatím krize nedotkla. Jde o stavby které jsou zatím ve fázi projektování nebo výkupů pozemků.
Velkou prioritu má obchvat Staňkova, jehož přípravy nemají zpoždění. ŘSD bude nyní podávat žádost o stavební povolení. Projekt se zpracovává také na obchvat Klatov a na úsek silnice Šlovice - Přeštice. Přípravu obchvatu Babylonu na Domažlicku ŘSD přehodnotila a nevidí ji nejdůležitější.
Na opravu plzeňského mostu generála Pattona se bude nyní zadávat projekt, ale ŘSD zatím řeší, kde na něj sežene peníze. "Žádný čas jsme tam neztratili. Dokončili jsme studii tří variant, která řekla, že ekonomicky i technologicky nejvýhodnější je pro příštích 50 let výměna nosné konstrukce při zachování spodní stavby," řekl Kuťák.
Opravy dvou mostů v Plzni na Letné by se měly podle plánu zahájit v příštím roce. Jsou zahrnuty v kategorii nutných oprav, nikoliv investic, a peníze tak na ně podle vedení ŘSD budou.
Budují se oba mosty v Plasích na Plzeňsku. Most přes železnici je rozestavěn, druhý u kláštera byl zahájen minulé pondělí. Peníze na ně máme, řekl Kuťák. Průtah Hořehled na jihu Plzeňska, na nějž se zpracovává projekt, bude mírně opožděn, ale nikoli kvůli krizi. Blokuje ho objízdná trasa, kterou si vynutila oprava mostu ve Spáleném Poříčí.
Podle harmonogramu se také připravují dokumentace k plzeňským silnicím Plaská - Chrástecká v Plzni, čtyřpruh Třemošenský rybník - Orlík a Na pile - panelárna trať ČD. Krize na ně nemá vliv, dodal Kuťák. Plzeňské ŘSD má podle něj také dostatek peněz na údržbu.
Ústecký kraj
V Ústeckém kraji je ohrožena výstavba asi 13 silničních staveb, většina z nich má pro kraj strategický význam. Hejtmanka Ústeckého kraje Jana Vaňhová (ČSSD) chce proto apelovat na poslance, aby hledali prostředky na posílení rozpočtu. "Chápu, že stát musí šetřit, ale mělo by to mít smysl. Šetřit na stavbách, které mají jednoznačně pozitivní vliv na ekonomický rozvoj regionů, je právě v době krize chyba," řekla hejtmanka ČTK.
Několik staveb je v ohrožení na silnici I/7, která spojuje Prahu se západní částí Ústeckého kraje. V plánu je její rozšíření na čtyřproudou komunikaci až do Chomutova, v ohrožení je nyní zkapacitnění obchvatů Panenského Týnce, Loun, Postoloprt a rozšíření a rekonstrukce dalších úseků.
O rozšíření silnice vedoucí kolem strategické průmyslové zóny Triangle na Žatecku se kraj snažil už v minulosti, má přinést prosperitu pro Mostecko, Chomutovsko a Lounsko, jež jsou z hlediska nezaměstnanosti jedněmi z nejpostiženějších regionů v zemi. "Zastavit práce na R7 vnímám jako klacek pod nohy Ústeckého kraje. Komunikace R7 je velmi důležitá pro strategickou zónu Triangle, kam se snažíme přilákat nové investory, abychom zastavili pokles počtu lidí bez práce," uvedla Vaňhová.
V ohrožení je i stavba protipovodňové hráze a rekonstrukce nábřežní silnice v centru Ústí nad Labem, kterou zahájilo letos v dubnu Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) spolu s městem a Ředitelstvím vodních cest. Výstavba protipovodňové hráze za zhruba 577 milionů korun by měla za dva roky zabezpečit průjezd po frekventované silnici i při pětileté vodě.
Podle primátora města Jana Kubaty je silnice stěžejní komunikací ve městě a předpokládá, že pokud je už stavba zahájená, nemůže si stát dovolit ji nechat nedostavěnou. "Její nedostavba by znamenala totální dopravní kolaps ve městě," řekl Kubata ČTK. Už nyní je v místě stavby omezena doprava pro nákladní auta nad 3,5 tuny, která musí jet po objížďce přes město a část dálnice D8.
Z dalších silnic se možná nebude stavět obchvat Velemyšlevse a Žiželic na Lounsku na silnici I/27. V plánu jsou také nyní ohrožené stavby okružní křižovatky v Dubí na Teplicku, silnice Most - Litvínov, silnice I/62 v úseku Děčín - Vilsnice a obchvat Lubence na rychlostní komunikaci R6.
Liberecký kraj
Kvůli nedostatku peněz ve Státním fondu dopravní infrastruktury (SFDI) bude muset ŘSD odložit zahájení devíti projektů na silnicích v Libereckém kraji. Na seznamu fondu je jich sice deset, staveniště mimoúrovňové křižovatky na silnici I/65 v Rychnově u Jablonce nad Nisou však už převzal dodavatel, stavba za zhruba 25 milionů korun by se tak měla dokončit. ČTK o tom dnes informoval ředitel libereckého ředitelství ŘSD Josef Jeníček.
"V Libereckém kraji se většina staveb na seznamu teprve připravuje, výjimkou je obchvat Dubé na Českolipsku na silnici I/9, kde už se vybírá dodavatel," řekl Jeníček. Mezi ohroženými stavbami je ale například dokončení rychlého spojení z Liberce na Jablonec nad Nisou, které dnes končí u sídliště Kunratická. Silnice už stála přes 1,5 miliardy korun a na její dokončení je třeba ještě zhruba 550 milionů korun. Práce na dokončení pětikilometrového úseku do Jablonce měly podle původních předpokladů začít letos, kvůli nedostatku peněz bude ale zřejmě stavba odložena.
Podobný osud čeká asi plánované obchvaty v Kravařích, v Novém Boru a Dolní Libchavě na Českolipsku, ohrožena je i plánovaná stavba okružní křižovatky na silnici I/13 ve Cvikově a oprava frekventovaného úseku silnice I/35 z Turnova na Sedmihorky. "Omezení se týká všech staveb financovaných z národních fondů, tam, kde využíváme evropských peněz, problémy nejsou a stavby pokračují podle plánu," vysvětlil Jeníček.
Nyní se podle Jeníčka v Libereckém kraji realizují akce za 3,5 miliardy korun, které jsou financovány z Operačního programu Doprava a z úvěru od Evropské investiční banky. Práce na silnicích v Sosnové, výstavba silnice ze Stráže nad Nisou na Frýdlant nebo rekonstrukce silnice z Jablonce nad Nisou na Tanvald tak ohroženy nejsou. "V příštím týdnu ještě zahájíme stavbu silnice z Bílého Kostela na Hrádek nad Nisou," řekl Jeníček. Stavba za dvě miliardy korun by měla v budoucnu zrychlit cestu ke státní hranici v Hrádku nad Nisou a dopravu odvést mimo obydlená území.
Podle náměstka libereckého hejtmana pro dopravu Martina Seppa (ČSSD) je omezení silničních staveb na hlavních tazích nepříjemné, ale kraj ho jen těžko může ovlivnit. "Na druhou stranu je to pro nás signál, abychom se snažili co nejvíce zlepšit stav našich silnic II. a III. tříd," řekl ČTK Sepp. I tam se ale podle něj kraje dotkl nedostatek peněz ve SFDI. "V minulosti nám fond půjčoval na předfinancování oprav, na které jsme získali evropské dotace, letos tuto pomoc ale výrazně omezil, a my musíme hledat peníze jinde," uvedl Sepp. K předfinancování silničních akcí podle něho kraj využije peněz z přebytku loňského hospodaření. Jen letos získal na 15 staveb z EU 375 milionů korun a stavby nemůže odložit.
Jihočeský kraj
Asi 25 dopravních staveb na jihu Čech, většinou důležitých pro region jako je dálnice D3, silnice R4 či propojení okruhů v Českých Budějovicích, je v ohrožení.
Nedostatek peněz ohrožuje zatím na jihu Čech nejvíc tři stavby - úsek R4 mezi Lety a Čimelicemi, stoupací pruh u Rájova na Českokrumlovsku a opravu známého Ždákovského mostu přes Vltavu na Písecku. S jeho rekonstrukcí za 350 milionů korun se mělo začít ve druhém čtvrtletí. Podle Josefa Pešla z českobudějovické správy ŘSD hrozí nyní kvůli nedostatku peněz odložení o několik měsíců. Možné je i to, že oprava letos vůbec nezačne.
"Stále vyjednáváme a snažíme se peníze získat. V případě, že by došlo ke kritické situaci, přichází do úvahy i uzavření mostu," uvedl Pešl. Škrty v rozpočtu na letošek už se podle něj dotkly například propojení dopravních okruhů v Českých Budějovicích. Stát přislíbených 250 milionů korun na letošní rok zkrátil o 80 milionů. To stavbu výrazně komplikuje.
"Zatím nic nepřerušujeme, zpracovává se varianta dalšího postupu. Ze dne na den ale nelze vše zastavit. I kdybychom to udělali, musíme dokončit nutné práce, ať už peníze budou, nebo nebudou," uvedl ředitel odštěpného závodu firmy Swietelsky František Fryš. Dodal, že do půlky června by vše mělo běžet podle harmonogramu, pak by se měl postup prací omezovat. Firma bude o osudu důležité stavby jednat v nejbližších dnech s jihočeským hejtmanem i primátorem města.
Ohroženy jsou podle Slamečkova seznamu i na dálnici D3 navazující úseky rychlostní silnice R3 od Českých Budějovic k hranici s Rakouskem v Dolním Dvořišti a ostatní důležité stavby na silnicích prvních tříd. K nim patří třeba obchvat I/22 ve Strakonicích, úsek I/4 z Vimperka do Solné Lhoty směrem na hranice s Německem ve Strážném či silnice I/19 v Chýnově na Táborsku a I/34 v Lišově na Českobudějovicku.
Podle Pešla jsou ale tyto akce zatím většinou v různých fázích přípravy, jako je územní řízení nebo výkupy pozemků. Přímo ohroženo by nemělo být ani pokračování stavby jihočeské D3. Z Veselí nad Lužnicí až po státní hranici se počítá s modelem PPP. Dálnici postaví soukromý investor, jenž vzejde z koncesního řízení, a 30 let ji pak bude provozovat, než mu stát vrátí vynaložené peníze.
Bez peněz ze Státního fondu dopravní infeastruktury by ale mohl zůstat plánovaný obchvat obcí Hněvkov a Sedlice na Blatensku, které leží na frekventovaném tahu I/20. Denně jimi projíždí až 30.000 aut v obou směrech. Zbrzdit by se mohla i rekonstrukce mostů na státních silnicích v Písku, Milevsku a Třeboni. Na Českokrumlovsku se mezi ohroženými stavbami ocitla silnice I/34 v Horní Plané, chystaný stoupací pruh Rájov na silnici I/39 nebo sanace skalního masivu v Českém Krumlově na téže komunikaci.
Středočeský kraj
Nedostatek peněz v rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI) zřejmě zpomalí budování obchvatů, které mají odklonit dopravu ze středočeských měst. Kvůli chybějícím miliardám visí otazník nad výstavbou obchvatu Příbrami, Mělníka, Líbeznic u Prahy či Církvice na Kutnohorsku. Ohroženy jsou dle prezentace ministra dopravy Gustáva Slamečky před poslanci rozpočtového výboru práce na dálnici D3 z Prahy do Jílového, na rychlostní komunikaci R6 z Prahy do Pavlova nebo na silnici I/16 ze Slaného do Velvar.
To, že se budování obchvatů asi zpomalí, je pro Středočechy nepříjemnou zprávou. Městy denně projíždí těžká nákladní doprava, což ve špičce způsobuje dlouhé kolony, hluk, prach a komplikace pro chodce. Mezi projekty, které mají být kvůli chybějícím prostředkům zakonzervovány, je i stavba jihovýchodního obchvatu Příbrami, na nějž město čeká už řadu let. "Je to nesmírná škoda, protože už se odvedlo hodně práce a do spousty projektů a přípravy se už investovaly obrovské peníze," řekl ČTK starosta Josef Řihák (ČSSD).
Stavba je podle něj prakticky připravena a čeká na peníze. Město společně s Ředitelstvím silnic a dálnic (ŘSD) vyřešilo i některé majetkové problémy. "Jestliže se to teď zastaví, tak je to špatně. Myslím si, že v době krize by stát měl hledat finanční prostředky na to, aby tyto důležité ekologické stavby zainvestoval," míní starosta. Příprava takových staveb podle něj trvá řadu let, a pokud se zastaví, má starosta obavy, aby se na ně později dostalo. "Města nejsou schopna to řešit ze svého," upozornil.
Stejný osud nejspíš potká stavbu obchvatu v Mělníku, s čímž se ale vedení radnice nechce smířit. "Informaci o tom, že v SFDI chybí peníze, což by se dotklo i našeho obchvatu, mám, ale odmítám ji vstřebat. My doufáme, že se nám podaří zajistit takové finance, abychom mohli nyní dokončit alespoň projekční práce," uvedl starosta Miroslav Neumann (ODS). Odborníci už dříve varovali před kolapsem, který městu hrozí. "Doufáme, že příznivé bude to, že stavba je již zahájena. V současné době probíhá geologický výzkum a zaměření v trase budoucího obchvatu," uvedl Neumann.
Královehradecký kraj
Stavba pokračování dálnice D11 z Hradce Králové do Jaroměře je v ohrožení. Nejistá je také výstavba obchvatů Náchoda, Jaroměře či Nové Paky. Celkem v hradeckém kraji hrozí zakonzervování 16 dopravních staveb v hodnotě miliard korun.
Vedení hradeckého kraje s možným zastavením prací na dálnici D11 nesouhlasí. "Stavba D11 je pro nás prioritou číslo jedna. Budeme chtít, aby peníze na ni kráceny nebyly," řekl ČTK hejtman Lubomír Franc (ČSSD). Právě v době hospodářské krize by podle něj stát peníze na stavby silnic neměl krátit. Podle ministerstva dopravy by příští rok na stavby a údržbu silnic mohlo chybět přes 50 miliard korun.
Kvůli nedostatku peněz je ohrožena nejen dostavba dálnice D11 z Hradce Králové do Jaroměře, ale i její pokračování jako rychlostní silnice R11 do Trutnova a na hranice z Polskem. Právě od této komunikace si tamní samospráva slibuje ekonomické pozvednutí Trutnovska, které dlouhodobě vykazuje nejvyšší nezaměstnanost v kraji. Hejtman upozornil, že pokud by se stavba zastavila, mohli by být Poláci se svojí dálnicí na hranicích dříve než Češi.
Zastavení prací na obchvatech by se nejvíce dotklo Náchoda, který je již nyní denně zahlcen kolonami aut a je zřejmě dopravou nejvíce zatíženým městem v kraji. "Bylo by to velmi špatné. S obchvatem jsme před územním řízením a doufám, že alespoň na přípravné práce se peníze najdou," řekl náchodský starosta Oldřich Čtvrtečka. Na obchvat města by byly podle odhadů potřeba téměř dvě miliardy korun.
Pokud stát nesežene peníze, budou se muset bez obchvatů zřejmě obejít i lidé v Jaroměři na Náchodsku, Nové Pace a Úlibicích na Jičínsku a v Doudlebách na Rychnovsku. Ohrožena je i dlouho připravovaná stavba důležité okružní křižovatky na silničním okruhu Hradce Králové. Na seznamu ohrožených staveb jsou i silnice z Rudníku do Čisté na Trutnovsku a přeložky silnic u Jičíněvse na Jičínsku a Nového Města nad Metují na Náchodsku.
Pardubický kraj
Na obchvat Chrudimi i další silniční stavby v Pardubickém kraji možná příští rok nebudou peníze. Právě obchvat Chrudimi v úseku Medlešice by se příští rok měl již stavět. Město na silnici, která odvede dopravu mimo zástavbu, čeká už dlouho. obchvatu Chrudimi se hovoří od 90. let minulého století. Úsek do Medlešic by měl stát zhruba 823 milionů korun s odhadovaným dokončením v roce 2011.
"Pražským úředníkům je Chrudim šumafuk. Jak mám vysvětlit lidem, že město za tolik let nemá obchvat? Už mi to slibovali čtyři ministři dopravy. Vycházel jsem z toho, že to jsou nejsilnější páky a všechno pak bylo jinak," řekl místostarosta Petr Řezníček.
V Pardubickém kraji jsou ještě například ohrožené obchvaty Pardubic. Stavět by se sice ještě neměly, ale tím, že se zbrzdí příprava, zpomalí se jejich dokončení, řekl ČTK náměstek primátora Alexandr Krejčíř.
"Nechceme ztrácet čas, pro Pardubice jsou obchvaty životně důležité. Využijeme všech kontaktů, včetně poslanců, aby se to zvážilo a řešilo s chladnou hlavou," řekl Krejčíř.
Obecně jsou města spíš bezmocná. Zákonnou přípravu už dokončili, teď už je na státu, aby peníze uvolnil, řekl místostarosta Sezemic Josef Ulrych. I v Sezemicích by rádi měli obchvat, tranzitní doprava směrem na Holice totiž město u Pardubic neúměrně zatěžuje.
"Pro nás by to bylo hodně nepříjemné. Na obchvat čekáme hodně dlouho. Všechny povinnosti včetně územního plánu jsme splnili, teď už můžeme jenom čekat na peníze," uvedl místostarosta.
Kraj Vysočina
Stavba jihovýchodního obchvatu Havlíčkova Brodu na silnici I/38 je ohrožena, stejně jako výstavba úseků silnice I/34 na Pelhřimovsku mezi Ondřejovem, Božejovem a Pelhřimovem.
Podle náměstka hejtmana Libora Joukla by zakonzervování obchvatu Havlíčkova Brodu kvůli nedostatku peněz značně zkomplikovalo už tak špatnou dopravní situaci na jedné ze spojnic Jihlavy s Prahou.
"Kolín a Havlíčkův Brod představují kritická místa už teď, na Pelhřimovsku je to podobné. Zkusíme vyjednávat, ale výsledek je značně nejistý," řekl Joukl ČTK.
Se silnicemi první třídy, které jsou ve vlastnictví státu, podle něj kraj nemůže dělat vůbec nic. "Na krajských silnicích se však s finančními potížemi potýkáme denně," podotkl Joukl. Například na předfinancování evropských projektů prostřednictvím SFDI měl kraj loni v říjnu schváleno 453 milionů korun.
"Při letošním jednání se podařilo vyškemrat 97 milionů, a to pouze na akce rozpracované z loňska. Všechny ostatní akce spolufinancované z evropských peněz, které zahajujeme letos, platíme stoprocentně z krajského rozpočtu. Je to nehoráznost," prohlásil Joukl.
Olomoucký kraj
V Olomouckém kraji je ohrožena zhruba dvacítka silničních staveb, včetně vybudování obchvatů několika měst a dálničních úseků na Přerovsku. Vedení Olomouckého kraje se rozhodnutí nelíbí a pokusí se ho zvrátit.
"Je to nejšpatnější a nejhorší krok. Peníze by měly jít zejména v době finanční krize do dopravní infrastruktury, protože tyto investice přinášejí multiplikační efekty. Laicky řečeno firmám dávají zakázky a lidem práci," řekl ČTK hejtmanův náměstek pro dopravu Alois Mačák (ČSSD).
Podotkl, že kraj vyvine maximální úsilí k tomu, aby rozhodnutí změnil. K jednání využije podle náměstka vlastní síly i poslanců a senátorů z regionu bez ohledu na jejich stranickou příslušnost.
Snahu zvrátit rozhodnutí má také olomoucká radnice. Vedení krajského města se nelíbí, že k ohroženým stavbám patří dlouho plánovaný východní obchvat města.
"Je to všechno špatně. Vláda, ať už je jakákoliv, se musí rozhodnout, jestli se bude většina peněz projídat na sociálních dávkách, nebo jestli se bude investovat do infrastruktury.
Investice do ní byly už tak naprosto nedostatečně, zakonzervování staveb by situaci ještě zhoršilo" uvedl olomoucký primátor Martin Novotný (ODS).
V seznamu ohrožených staveb figurují také investice do vybudování dálniční úseků mezi Říkovicemi, Přerovem a Lipníkem nad Bečvou. Zakonzervování dále hrozí výstavbě obchvatu Šternberku a investicím do silničních úseků Olomouc - Kokory - Přerov.
Moravskoslezský kraj
V Moravskoslezském kraji jsou kvůli nedostatku státních peněz ohroženy zhruba tři desítky dopravních staveb. Zakonzervování hrozí například dálničním úsekům na D47 a obchvatům Opavy, Frýdku-Místku a dalších měst. V Ostravě je ohrožena například stavba prodloužené Místecké i Rudné ulice.
Oddálení některých staveb by mohlo být problémem i pro investory, kteří při příchodu do kraje se silnicemi počítali, řekl ČTK náměstek moravskoslezského hejtmana Miroslav Novák (ČSSD). Mezi ohrožené stavby patří i napojení nošovické automobilky Hyundai na rychlostní komunikaci R48.
"Stát zatím nesplnil svůj závazek vybudovat mimoúrovňovou křižovatku, která areál napojí na R48. Podle posledních informací Ředitelství silnic a dálnic by mohla být dokončena až v roce 2011, což je neuvěřitelné vzhledem k tomu, že se stát zavázal investiční smlouvou už v květnu 2006," řekl ČTK mluvčí automobilky Petr Vaněk. Dodal, že výstavba závodu i jeho spuštění do sériové výroby přitom trvaly 18 měsíců.
Na severu Moravy by tak chybějící peníze mohly zmrazit dokončení dálnice D47. Na seznamu ohrožených staveb jsou všechny její rozestavěné i nezahájené úseky, a to na Novojičínsku i Karvinsku, kde chybí propojení Bohumína s česko-polskou hranicí. Tento poslední úsek měl na polskou dálnici A1 navázat v příštím roce. Reálné je ale dvouleté zpoždění, řekl už dříve ČTK mluvčí ministerstva dopravy Martin Kupka.
Mezi ohrožené stavby patří také dokončení obchvatu Opavy, dále obchvaty Bohumína, Krnova, Mošnova na Novojičínsku, Karviné a dalších moravskoslezských měst. Na silnici I/11, která by měla s D47 v budoucnu vytvořit takzvaný Slezský kříž, hrozí v příštím roce zakonzervování letos zahájeného a po třech týdnech zastaveného úseku mezi Ostravou a Opavou či přeložce mezi obcemi Třanovice, Nebory, Oldřichovice a Bystřice na Třinecku.
Ostravě hrozí, že se odloží stavba prodloužené Rudné ulice směrem na Opavu, která si vyžádá asi tři miliardy korun. Ohrožen je i rozestavěný Severní spoj, který by měl v budoucnu napojit ostravské obvody Poruba, Třebovice a Martinov na dálnici D47 a centrum města.
Zlínský kraj
Zhruba 24 dopravních staveb je ve Zlínském kraji ohroženo kvůli nedostatku prostředků ve Státním fondu dopravní infrastruktury (SFDI). Peníze by mohly chybět i na důležité projekty, jako je stavba rychlostní R49, vybudování jihovýchodní části obchvatu Otrokovic na silnici R55 nebo pokračování stavby důležitých silnic první třídy na Vsetínsku.
Krajské vedení už novému ministru dopravy zaslalo seznam investic, které považuje za klíčové. Nejdůležitější z nich je podle Drozda vybudování rychlostí silnice R49. Ta má vést od Hulína směrem ke slovenské hranici a je důležitá i pro napojení strategické průmyslové zóny v Holešově. Její první úsek do Fryštáku se začal stavět loni, o ostatních dosud rozhodnuto není. Všechny ale na seznamu figurují.
Kvůli nedostatku peněz hrozí zmrazení i stavbě jihovýchodní části otrokovického obchvatu na rychlostní R55, kterou kraj podle Drozda rovněž považuje za jednu z priorit. Zmrazení by mohlo čekat i její další plánované úseky z Napajedel na Zlínsku až do Moravského Písku v okrese Hodonín.
V seznamu ohrožených staveb figuruje rovněž další fáze stavby silnice I/35 z Valašského Meziříčí do Lešné, rozšíření frekventovaného tahu ze zlínské části Malenovice do Otrokovic nebo například rekonstrukce silnice z krajského města do Vizovic.
Ve Zlínském kraji zatím dálnice nebo rychlostní silnice téměř chybějí. D1 ve směru od Brna nyní sice končí v Kroměříži, chybějící úsek mezi Vrchoslavicemi na Prostějovsku a Kojetínem se má podle plánů Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) otevřít až letos. Staví se už i její část z Kroměříže do Říkovic na Přerovsku. Na ten se mají u Hulína v budoucnu obě rozestavěné rychlostní silnice R49 a R55 napojit.
Jihomoravský kraj
Stavbě Svitavské radiály, která je součástí Velkého městského okruhu (VMO) v Brně, hrozí další zpoždění. Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) mělo stavbu s rozpočtem kolem miliardy korun zahájit už letos v červnu, dostalo na ni ale jen 40 milionů korun, což na zahájení prací nestačí. Velkým konkurentem pro radiálu bude dostavba silnice R52 z Brna do Vídně, řekla dnes ČTK krajská radní Anna Procházková (ODS).
Na seznamu ohrožených staveb jsou i další projekty v Jihomoravském kraji, ty jsou ale plánovány až na příští roky. Patří mezi ně například rozšíření dálnice D1 v úseku Kývalka - Holubice a obchvaty Břeclavi a Znojma.
Největším konkurentem pro zisk dotací je pro Svitavskou radiálu výstavba silnice R52, která má vytvořit dálniční spojení Brna s Vídní. Její stavba by měla stát kolem deseti miliard korun.
"Zpráva o nedostatku peněz je pro nás alarmující. Rakouská strana nedávno potvrdila, že na hranice v Mikulově dorazí už v roce 2013. My se budeme snažit, aby dostavba R52 v úseku Pohořelice - Mikulov byla zařazena do seznamu podporovaných staveb pro příští rok. Pokusíme se o tom vyjednávat i přímo u pana premiéra," řekla Procházková.
Současnou situací je znepokojen i brněnský primátor Roman Onderka (ČSSD). "Rozpočet SFDI je dlouhodobě podhodnocen, každoročně v něm chybí přes 20 miliard. Radní Procházková má pravdu v tom, že projekt R52 není možné zastavit. Na druhou stranu nelze říct, že na Svitavskou radiálu nemá ministerstvo dopravy peníze. Úkolem ministra je právě tyto zdroje ve státním rozpočtu najít," řekl dnes ČTK Onderka.
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist