Nejlepší nabídku na převzetí německé automobilky Opel zřejmě předložil kanadsko-rakouský výrobce autodílů Magna International. Řekl to v pátek předseda zemské vlády Hesensko Roland Koch. Naopak nabídka italského rivala Fiat premiéra zklamala. Opel sídlí právě v Hesensku.

Nabídku na převzetí Opelu podali tři zájemci, vedle Fiatu a Magny ještě investiční společnost RHJ International. Opel je součástí největší americké automobilky General Motors. Ta se ale potýká s finančními problémy, a proto se chce zbavit některých značek. Opel je jednou z nich.

Představitelé německé vlády by se měli ještě dnes setkat na kancléřství v Berlíně, kde budou o nabídkách jednat.

Magna počítá s pomocí Rusů 

Pokud kanadsko-rakouský výrobce autodílů Magna International uspěje se svou nabídkou na vstup do německé automobilky Opel, počítá i s účastí ruských subjektů. Firma uvedla, že sama by v Opelu držela 20 procent akcií, 35 procent by měla mateřská společnost Opelu, tedy General Motors, stejný podíl ruští partneři a deset procent by získali zaměstnanci.

Ředitel Magny Siegfried Wolf podle agentury Reuters řekl, že podnik má v úmyslu udržet v provozu všechny čtyři výrobní závody, které má Opel v Německu. Nemůže ale prý garantovat osud továren v Británii a v belgických Antverpách. Jejich budoucnost je nejistá.

Nabídka automobilky Fiat zklamala

"Myslím, že je (ty nabídky) můžeme seřadit a že nabídka Magny se nejvíce blíží nadějím a přání mnoha lidí v německé politické aréně i mezi zaměstnanci," řekl Koch jedné německé rozhlasové stanici. "Je zde i velmi zajímavá nabídka od finančního investora se skupinou, v níž je i společnost Ripplewood," dodal premiér s odkazem na holding RHJ International, který je registrovaný v Belgii.

"Někoho samozřejmě zklamalo, že nabídka Fiatu je velmi vzdálena tomu, v co řada lidí doufala. Je to nabídka, která vyžaduje nové myšlení, pokud se o ní má uvažovat. To řazení je naprosto jasné," řekl dále Koch a naznačil, že nabídka Fiatu se mu zamlouvá nejméně. Právě Fiat ale věřil, že má vysoké šance na úspěch.

Zachování pracovních míst otázkou 

Koch přiznal, že ani jedna nabídka nezaručuje, že všechna pracovní místa v německých továrnách Opelu zůstanou zachována. Opel má v Německu čtyři závody a podle agentury Reuters v nich zaměstnává asi 25 000 lidí. Nabídka Magny ale podle něj dává největší šance, že většina pracovních příležitostí by mohla být v německých továrnách Opelu zachována.

"Koncept Magny klade velký důraz na nové myšlenky, nové trhy a nové klienty. Ostatní se zaměřují hlavně na racionalizaci," poznamenal předseda hesenské vlády. Opel, přestože je součástí americké automobilky, má kořeny v Německu, kde vznikal v 19. století.

"V nové evropské skupině Opel nelze udržet všechna pracovní místa, jsou zde ale koncepty, které německým továrnám nabízejí zajímavější vyhlídky než koncepty jiné. Nabídka Magna je jednou z těch, která takové zajímavější vyhlídky nabízí," uzavřel Koch.