Zapomeňte na pár let na to, že byste se po dálnici dostali až do Polska, vzkazuje ministr dopravy Gustáv Slamečka kvůli finančním potížím, do kterých se dostal Státní fond dopravní infrastruktury.

Slamečka oznámil, že dokončení dálnice D47, která má vést od Ostravy dál směrem na sever, se odkládá nejméně do roku 2012. Znamená to, že úsek mezi Lipníkem nad Bečvou a státními hranicemi s Polskem budou i nadále projíždět motoristé po původní státní silnici.

Přitom právě dokončení D47 označil Slamečka za prioritu, když nastupoval před pár dny do úřadu. Tehdy řekl, že chce především zajistit chybějící peníze na dopravní stavby: na dokončení pražského okruhu a dálnice D47 na severní Moravě.

Ohroženo je především financování dálničního úseku z Bohumína na Karvinsku k polské hranici. Poláci přitom slíbili dovést svou dálnici A1 na hranice v listopadu 2010. "Je to mezinárodní ostuda. Dlouho jsme se vymlouvali na to, že polská strana dálnici nestihne. Teď to vypadá, že ano a povede do našich polí," řekl ČTK starosta Bohumína Petr Vícha (ČSSD).

Ohrožený Bohumín 

Podle něho doplatí na dvouleté zpoždění i obyvatelé Bohumína, jehož dvě části jsou kvůli výstavbě dálnice rozděleny provizorními obchvatnými komunikacemi. "Máme tu rozestavěnou měsíční krajinu s velkou prašností. Lidé spoléhali na to, že je to provizorní řešení na rok. Teď to mají snášet další dva roky," dodal starosta.

Ministerstvo musí přednostně najít peníze, na které má přislíbené spolufinancování z evropských fondů. "Každá koruna, kterou by jsme z těchto akcí sebrali, by znamenalo nečerpání tří korun z evropských fondů," řekl Slamečka. A na žádné jiné akce tak prakticky nezbudou peníze.

"D 47 je celá z národních peněz. Do operačního programu se nedostala, protože když se o nich rozhodovalo, už byla ve výstavbě," vysvětlil Slamečka.

Ten doufá, že se mu podaří přesvědčit ministra financí Eduarda Janotu, aby peníze na výstavbu dopravní infrastruktury ještě zvýšil. Sejít se kvůli tomu mají v pondělí ještě před jednáním vlády, která má rozhodnout o tom, kolik který resort dostane peněz na příští rok.

"Budu se snažit poukázat ať už na pozitivní přínos investic do dopravní infrastruktury, tak i na to, co to bude znamenat, když nebudou – nezaměstnanost a vyšší mandatorní výdaje pro stát," řekl Slamečka.

A připomíná, že sice Poláci slibují, že převedou svoji dálnici k hranicím do konce roku 2010, ale i u nich stavby nabírají zpoždění.

Náměstek moravskoslezského hejtmana Miroslav Novák (ČSSD) řekl ČTK, že dvouleté zpoždění je pro kraj nepřijatelné. "Cílem našich jednání s vládou bude, aby prostředky na dostavbu dálnice byly ve státním rozpočtu na rok 2010, který bude schvalovat sněmovna," řekl náměstek.

Se zpožděním dostavby nesouhlasí ani regionální zástupci ODS včetně bývalého hejtmana Evžena Tošenovského. "Nerozumíme tomu, proč by tato stavba měla být krácena na úkor jiných v daném okamžiku méně prioritních dopravních staveb," uvedli v prohlášení zástupci moravskoslezské ODS.

Dálnice, obchvaty, železnice 

Dokončení D47 je první klíčovou stavbou, o které je nyní definitivně známo, že je na seznamu ohrožených staveb právem. Například o obchvatu Prahy se stále ještě jedná - pražský magistrát vyvinul velký tlak na to, aby se stavby na tomto okruhu odsunuly maximálně o měsíce. Každý odklad znamená totiž prodloužení každodenních kolapsů v dopravě nejen v Praze, ale i tranzitu skrz toto město.

Nejvíce ohrožené jsou i další dálnice, například dálnice D3 mezi Táborem a Veselím nad Lužnicí nebo pokračování D11 od Hradce Králové. Zbrzdit se mohou i projekty městských obchvatů, na která čeká například Chrudim, Havlíčkův Brod nebo třeba Šternberk na Olomoucku.

Nedostatek financí se týká i železnici, kde je ohrožena například modernizace kolejišť v Břeclavi nebo tratě Praha Libeň - Praha Běchovice. (ZDE je přehledný seznam podle krajů).