Průměrný Čech zaplatil za vedení účtu loni nejvíc z pěti sledovaných zemí. Roční náklady činily zhruba 63 eur, což odpovídá přibližně 1575 korunám. Měsíčně to vychází na 130 korun. Nejlevnější ze skupiny zemí, které společnost Scott & Rose analyzovala, je Maďarsko, kde průměrné náklady lehce překročily 42 eur. Levnější než Česko je i Rakousko. Průměrný Rakušan zaplatil ročně asi 59 eur.
Rakousko: bankomaty zdarma
V průzkumu analytici Scott & Rose zprůměrovali ceny balíčkových účtů určených pro běžného klienta a přepočítali je na eura podle kurzu z října loňského roku. Do výpočtů zařadili pouze banky s největším podílem na trhu. Rakousko se od čtveřice postkomunistických států v mnohém odlišuje. „Zatímco u našich jižních sousedů jde většina nákladů na vedení účtu, v ostatních státech jsou náklady rozděleny do více položek," vysvětluje Michal Mošnička ze Scott & Rose.
Rakušan zpravidla neplatí nic za výběry z bankomatů, ale v Maďarsku za ně klient vydá ročně průměrně 12 eur a v Česku 7 eur. Vedení účtu je naopak podle jiných průzkumů velmi levné ve skandinávských zemích, Belgii nebo Francii. V těchto zemích jsou ale zase dražší platby nebo nestandardní požadavky jako například zablokování karty.
Staronový vítěz: Komerční banka je opět Firemní bankou roku - čtěte ZDE
ČNB testovala české banky. Toto jsou tři možnosti, co se stane - VIDEO ZDE
Proč České spořitelně vypadly bankomaty? Přesnou příčinu nechce říct - čtěte ZDE
Vyjádřeno v eurech, ve většině zemí náklady na účet oproti roku 2007 vzrostly. Na Slovensku například o 36,5 procenta a v Česku o víc než 10 procent. Mohou za to ale hlavně pohyby kurzu. Když se totiž náklady přepočtou na domácí měnu, je zdražení mnohem mírnější. V Česku jen o necelé procento. Vzhledem k inflaci se tedy vlastně jedná o zlevnění.
Zdražování na pobočkách
Jednoznačným trendem poslední doby je zdražování služeb na pobočkách a zlevňování úkonů zadávaných on-line. V nejrůznějších srovnáních nákladů na bankovní účet Česko tradičně dopadá špatně. Většina průzkumů ale pouze popisuje, kolik zaplatí za služby průměrný klient.
Průzkumy už neřeší, jestli se klient chová efektivně. „Češi by mohli výrazně ušetřit, kdyby více používali služeb internetového bankovnictví. V České republice se pořád zbytečně chodí na pobočku a lidé často vybírají z bankomatu," říká Jiří Briford z poradenské společnosti Capgemini, která analyzuje bankovní i pojišťovací trh. Kdyby podle něj přijel průměrný Američan do Čech, s velkou pravděpodobností by zaplatil na službách méně než Čech.
Speciální téma Banka roku a Pojišťovna roku ve čtvrtečních Hospodářských novinách
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist