Tzv. šrotovné se globálně neukázalo být řešením krize automobilového průmyslu. Vyplývá to ze studie nadace Eurofound, která má mimo jiné Evropskou komisi informovat o změnách v průmyslu. Ze statistik unijní organizace je patrné, že počet nově registrovaných vozidel se po zavedení šrotovného zvýšil v meziročním srovnání jen v Německu, Polsku a velmi mírně v Lucembursku. Ve zbývajících 24 unijních zemích naopak klesl.
"Masivní propad v registracích automobilů je v ostrém kontrastu se situací v Německu," uvedl Eurofound. Němci za jedno sešrotované auto mohli od státu dostat až 2500 eur (téměř 70 000 korun), což je téměř nejvíce z EU. Německá vláda původně na šrotovné vyčlenila 1,5 miliardy eur (39 miliard korun), ale poptávka prudce předčila očekávání, takže podpora by měla být rozšířena o dalších 3,5 miliardy eur (asi 90 miliard korun).
Šrotovné však v Evropské unii zavedlo celkem 14 členských států z 27. Česká republika přitom toto opatření teprve chystá, ale jeho rozsah zdaleka nemá být takový jako v Německu či jiných státech.
Němcům pomohly větší úspory
"Důvod, proč je šrotovné na první pohled v Německu úspěšnější než jinde, může být ovlivněn některými detaily opatření. Němci jsou totiž v některých ohledech velkorysejší než ostatní země," dodává Eurofound s tím, že rozdíl je patrný především ve srovnání s Velkou Británií, která také byla poměrně velkorysá, ale šrotovné v tomto případě příliš nezafungovalo.
Důvod mohou ovšem hrát i zvyklosti spotřebitelů. Na rozdíl od Britů mají německé rodiny daleko větší úspory a nejsou tak závislé na úvěrech jako rodiny britské. Němcům tak nedělá takový problém vydat vyšší částku právě za nový vůz. Šrotovné v Německu by nicméně podle Eurofoundu mohlo jít příkladem ostatním členským státům.
"Členské státy by měly německé šrotovné alespoň do určité hloubky prozkoumat a porovnat ho s vlastní spotřebitelskou důvěrou a likviditou, pokud chtějí zopakovat podobný úspěch," uvádí nadace ve studii.
Úsporné vozy vpřed!
Není žádným překvapením, že celé opatření pomáhá především výrobcům malých a úsporných vozů. Eurofound mimochodem jako automobilku, které šrotovné pomohlo, jmenuje mladoboleslavskou Škodu Auto. To je také nejspíš důvod, proč se k zavedením šrotovací prémie odhodlali někteří čeští politici.
Případné zavedení státního příspěvku při koupi nového a sešrotování starého auta totiž podle odborníků zvýší v ČR zájem o nákup nových vozů v cenové hladině mezi 200 000 a 300 000 korun. Kolem 300 000 korun by se pak mohly pohybovat akční nabídky jednotlivých značek.
Za cenu mezi 200 000 a 300 000 korunami se v tuzemsku prodává například Škoda Fabia, Hyundai i20, Kia Picanto nebo Fordy Fiesta a Ka. Na mnohé z těchto modelů se v současnosti musí čekat i několik měsíců, protože sklady vyprázdnilo šrotovné nabízené v okolních zemích, zejména v Německu a na Slovensku.
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist